Sponset innlegg
ASICS Ekiden på Voldsløkka

ASICS Ekiden på Voldsløkka


ASICS og Runner’s World Norge inviterer deg til Asics Ekiden – høstens kuleste løpsstafett på Voldsløkka, lørdag 13.november!

Løp den virtuelle stafetten ASICS Ekiden sammen, hvor du og laget ditt løper en hel maraton, fordelt på seks ulike etapper. Lengden på etappene varierer mellom 5 og 10 kilometer, og på null komma svisj, så har du og løpegruppen din gjennomført en hel maraton på en drøy time! 

Stafettfest på Voldsløkka

På Voldsløkka i Oslo finnes en av de mest brukte løypetraseene i Norge. En flat og fin grusløype sirkler seg rundt idrettsområdet midt i hovedstaden, hvor en runde er akkurat én kilometer. 

Lørdag 13.november kl. 15.00 inviterer Runner’s World til felles stafettfest på Voldsløkka for alle lag som deltar i ASICS Ekiden. Det legges opp til fellesstart hvor alle på laget starter sin etappe sammen. Med premier fra ASICS, motiverende musikk fra høyttaleranlegget og tydelig merking av de forskjellige etappene, kan du og laget ditt bare fokusere på å løfte hverandre frem mot målstreken! 

Trykk delta på arrangementet på Facebook og inviter dine løpevenner til Voldsløkka 13.november! 

Etapper

ASICS Ekiden er delt inn i følgende seks etapper med varierende lengde:

  • Tre etapper på 5 km
  • To etapper på 10 km
  • Én etappe på 7,2 kilometer

Til sammen løper laget en hel maraton.

Laget ditt kan enten bestå av seks løpere som løper én etappe hver, eller færre løpere som løper flere etapper.

Hvordan delta i ASICS World Ekiden 2021

1. Registrer deg gratis

• Samle sammen et lag på inntil seks løpere. Lagkapteinen registrerer dere gratis via Runkeeper™-appen eller OneASICS™-medlemskapsprogrammet.

2. Tren og loggfør

• Å jobbe sammen er nøkkelen til Ekiden-stafetten. I Runkeeper-appen finner du øktforslag og treningsplaner.

3. Løp løpet!

• Logg din etappe av løpet i Runkeeper mellom 10. og 22. november 2021. Jobb hardt og løp fort mens du gir videre den virtuelle tasuki fra et lagmedlem til det neste.

4. Feire og del

• Del lagets resultater med venner og familie i sosiale medier ved å bruke #ASICSWorldEkiden

Ukas RW-økt: Korte intervaller

Ukas RW-økt: Korte intervaller


Årets siste måned står foran oss, og denne ukens Runner’s World-økt med korte intervaller gir deg en kickstart på førjulstiden!  Korte intervaller kan utføres på mange forskjellige måter, og med denne økta står du fritt til å velge sted og...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
Se bildene fra ASICS Ekiden

Se bildene fra ASICS Ekiden


Verdiene i ASICS Ekiden, samhold og lagfølelse, var så absolutt til stede da RW og ASICS arrangerte stafett-moro på Voldsløkka. Du kan fortsatt delta i stafetten fram til 22. november.

Når man har løping som felles interesse er isen brutt for lengst.

Klokka 15.00 lørdag 13. november gikk startskuddet i ASICS Ekiden Voldsløkka edition. Rundt åtte stafettlag sto klare.

Noen lag var godt sammensveisede løpevenner fra før av, andre hadde funnet hverandre gjennom sosiale medier i dagene før løpet.

Fellesstart og full trøkk

Fellesstarten i den virtuelle stafetten gjorde samholdet og lagfølelsen enda bedre – selv på tvers av lagene.

ASICS World Ekiden er et virtuelt stafettkonsept basert på den japanske ekiden-tradisjonen.

Her skal hvert lag løpe en maraton til sammen, fordelt på seks etapper.

På Voldsløkka startet alle deltakerne samtidig. Noen løp fem kilometer, andre ti. Noen hadde etapper på 7,195 meter. Sammen løp alle lagene en maraton på under en time.

Du kan også delta!

I år er det andre gang ASICS Ekiden arrangeres virtuelt. Du kan samle sammen løpevenner, inntil seks stykker, og være med.

I Runkeeper-appen vil du kunne fordele etappene og holde oversikten over laget ditt.

Du kan løpe fram til 22. november. Dette er en super måte å få en ekstra dytt i treningsuka på.

Les mer og opprett et lag her!

Se bildegalleri fra Voldsløkka

Målet er å løpe 300 maraton

Målet er å løpe 300 maraton


Odd Gunnar Tveit (57) har løpt 258 maraton og mottatt Jon Hendens minnepris. I ni år har han og kona Sigrun arrangert Steinsland Bygdemaraton, kjent som Norges mest sjarmerende løp – med traktortema og utradisjonell prisutdeling. Odd Gunnar har en...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
– Det er min form for terapi

– Det er min form for terapi


Jevi Majid løper gjerne alene, men er bevisst på ansvaret om å bruke sin stemme som løpende, norsk-pakistansk kvinne. 

– Jeg løp Stockholm Marathon for tre uker siden og det var en herlig opplevelse! I dagene før løpet hadde jeg smerter i knærne og ryggen, så målet var egentlig bare å komme meg til mål. Likevel perset jeg med 20 min siden forrige maraton så det var både gøy og emosjonelt!

Det forteller Jevi Majid, som fortsatt har til gode å få en dårlig opplevelse med løpesko på beina. De siste årene har løpingen vært en viktig del av hverdagen for Jevi, uansett værforhold og sinnstilstand. 

– Løping har vært en konstant i livet mitt de siste 4-5 årene. Gjennom en tøff skilsmisse, flytting til Norge, alenemors tilværelsen, gjennom jobb og studier. Løping har alltid vært min ‘escape’, hvor jeg får tid til å prosessere og reflektere, og bare den luksusen å ha tid til meg selv, sier Jevi.  

Foto: Andy Astfalck

– Jeg føler meg mye bedre etter en løpetur, både psykisk og fysisk. Gjennom min løpereise fått mange venner og mange som er motivert av det jeg gjør, å få mer mangfold i løping og å spre budskapet om hvor godt løping er for både kropp og sinn, forteller Jevi. 

Løping er for alle

Som flokkdyr trenger vi alle å føle på samhold og fellesskap. Jevi er overbevist om at løpingen kan gi så mye mer enn bedre fysisk form.

– Ikke bare kan løping hjelpe enhver som velger å løpe på tredemølle eller utendørs, det skaper også rom for at flere kan delta. De fleste føler at man må løpe fort for å løpe og det stemmer jo ikke! Alle kan løpe og det bør være en inkluderende aktivitet. Store løp, stafetter, tur rundt Nøklevann eller at du får med deg noen neste gang du kjører intervaller på treningssenteret bidrar til fellesskapet. 

– Hva er det beste med å løpe sammen med andre?

– Vennskap. Snakke sammen. Bidrar til mindre ensomhet. Det er mange fra min gamle løpegruppe som fortsatt løper sammen og for en slags ‘outlet’ for å snakke om barn og utfordringer på hjemmebane. Det er en form for terapi, forteller Jevi Majid.

ASICS Ekiden på Voldsløkka

Bli med på en sosial og morsom løpeøkt på Voldsløkka!

Lørdag 13. november inviterer vi til ASICS Ekiden på Voldsløkka i Oslo, et stafettløp med seks forskjellige etapper som utgjør en maraton på en drøy time. Du kan møte opp alene eller med løpegjengen din, det er plass til alle uansett om du løper fort eller sakte!

Les mer her: ASICS Ekiden Voldsløkka

Slik spisser du løpeformen til ASICS Ekiden

Slik spisser du løpeformen til ASICS Ekiden


Etter å ha sanket medaljer fra NM og nordisk mesterskap, har mellomdistanseløper Veronica Undseth startet egen praksis som løpetrener. Frem mot ASICS Ekiden har hun gode råd for å spisse løpeformen frem til startskuddet smeller. 

På tampen av sesongen bestemte Veronica seg for å hive seg ut i ukjent farvann. 

– Mitt forrige løp var noe jeg aldri har vært med på før. Jeg løp Red Bull 400 hvor vi løp 400 meter opp Lysgårdsbakken på Lillehammer. Selv om jeg er vant til å løpe flatt, viste det seg at jeg var ganske god til å løpe bratt også! Jeg fikk 2. plass i kvinneklassen, og slo til og med selveste Petter Northug. Det var en god stund siden jeg konkurrerte sist og derfor var det både brutalt og hardt, men utrolig gøy, forteller Veronica. 

Veronica er aktiv friidrettsutøver på kort- og mellomdistanse, med spesialitet på 800m og 400m. Etter over ti års erfaring fra friidrettsbanen, vet Veronica hva som kreves for å løpe fort.

– Jeg løper i snitt 6 økter i uka. Noen perioder løper jeg hver dag, andre uker løper jeg noe mindre, forteller hun. 

Som ambassadør for løpeglede deler Veronica gladelig sin kunnskap om løping, med fokus på riktig teknikk og riktig trening. I sitt eget firma løpekurs.no tilbyr Veronica kurs og treningsveiledning, ved siden av å jobbe som lærer og trener på WANG ungdomsskole. 

Lagtaktikk er viktig

Med gull i 4x400m stafett i nordisk mesterskap for junior, samt flere medaljer fra NM i stafett, vet Veronica hva som er viktig å tenke på når man skal løpe sammen på lag.

– For det første er det lurt å finne den beste fordelingen av etapper. Det er viktig at alle har en etappe de tenker passer for dem. Det er også viktig at man som lag snakker litt om taktikk i hver etappe. Det kan for eksempel handle om disponering av krefter. En forventningsavklaring til hverandre kan også være lurt å tenke på.

– Når man har fått en distanse, er det viktig å sette seg noen mål. Tenk deg at du for eksempel har som mål om å løpe under 40 minutter på 10 km. Da bør du ligge rett under 4 minutter per km for å klare det. Men husk å ikke starte for fort, det lønner seg alltid å ha noe igjen mot slutten av etappen, råder Veronica. 

Se oversikt over de forskjellige etappene i ASICS Ekiden her!

Tre økter til ASICS Ekiden

Samarbeid og fellesskap er to ord Veronica setter høyt som lagspiller i det norske ASICS Frontrunner-teamet. Frem mot ASICS Ekiden har hun gode råd for å spisse løpeformen frem til startskuddet smeller. 

– I ukene før ville jeg prioritert å løpe intervaller i 5 km-fart og raskere. For å stille best mulig forberedt, ville jeg gjennomført disse tre øktene:

  • Langintervall. 6-8 x 1000 meter med 60-90 sekunder pause. 
  • Kortintervall. 400 meter, helst på bane, 10x400m med 1 minutt pause. 
  • Det er også fint å løpe noen sammenhengende, for å være forberedt på distansen. Løp 6-10 kilometer, avhengig av lengden på din etappe, med en progressiv gjennomføring hvor du avslutter raskere enn du startet. 

– Så i den siste uken før løpet, må du huske på å roe ned treningen. Jeg ville løpt en litt hardere økt 4-5 dager før løpet og så trent rolig dagene inn mot løpet. Min faste rutine er å ha løpefri to dager før løpet. Dagen før løpet jogger jeg rolig i 20 minutter, etterfulgt av noen stigningsløp i konkurransefart, anbefaler Veronica Undseth.

Bli med på stafettfest på Voldsløkka!

Lørdag 13.november kl. 15.00 inviterer Runner’s World til felles stafettfest på Voldsløkka for alle som deltar i ASICS Ekiden. Det er helt gratis, og du trenger verken startnummer eller tidtakingsbrikke. Det legges opp til fellesstart hvor alle starter samtidig og vi sammen tar en sosial og morsom løpetur. 

Sjekk ut arrangementet på Facebook og inviter dine løpevenner til Voldsløkka 13.november! Du kan også møte opp på egenhånd, vi har ledige plasser til alle!

Les mer om ASICS Ekiden her.