Serien består av løp som arrangeres i byer rundt om i verden, samt et variert fitnessopplegg kalt Nike+ Training Club Tour. I noen byer arrangeres kun løpet (We Run London, We Run Berlin etc.) som ofte er på enten 10km eller halvmaraton-distanse, mens andre byer er så heldige å få full pakke – en Just Do It-weekend, med både løp og påfølgende training club dagen etter.
Bildettekst til bildet øverst:
LØPELEGENDER: På startstreken til Nike-løpet We Run Stockholm sto verdensrekordholder på maraton, Paula Radcliffe og Joan Benoit Samuelson som var verdens første kvinnelige olympiske mester på maratondistansen sammen med den svenske electro-pop-duoen Icona Pop.
Med slagordet og emneknaggen ”better for it” har kvinner svettet for ny pers i alt fra Seoul i øst til San Fransisco i vest, og latt seg inspirere av Nikes egne utøvere og trenere i Nike Training Club. I slutten av juni var Nike-touren kommet til nabolandet vårt. En Just Do It-village hadde plutselig poppet opp i hjertet av Stockholm da det var duket for Nord-Europas største Nike-event i år.
Ideell treningsboost for venninnegjengen
Det er ingen indikatorer på at Nikes treningsserie for kvinner ikke fortsetter til neste år, og det er fortsatt noen stopp igjen på årets tour. Hvorfor ikke legge ferien med venninnene til en av byene Nike stikker innom? På den måten har man for det første et felles mål innad i gjengen, og man skaper en opplevelse rundt det hele. Under JDI-helgen i Stockholm kunne man høre mange europeiske språk – jentegrupper fra rundt om i Europa hadde tatt turen dit for å oppleve treningsglede og mestring sammen. En genistrek fra arrangøren var å legge løpet til klokka 21 på en lørdagskveld – en sommerkveld med deilig temperatur sådan. Hele Stockholm sentrum sydet, parkene var fulle av sommerklare svensker med pledd og grill. Samtlige vi passerte i løpet av de 10 kilometerne vi forserte i Stockholms gater heiet og klappet de 5000 jentene frem.
For nybegynnere
Til tross for at meritterte løpere som verdensrekordholder på maraton, Paula Radcliffe, sto på startstreken er Nike-løpene svært uformelle. Storslåtte, men uformelle. Discolys, DJ’er og røykeffekter i løypa gjør løpet til en fest fremfor en seriøs konkurranse, og legger til rette for ferske løpere som kanskje debuterer i konkurransesammenheng. Ingen resultatlister publiseres i etterkant – du får kun tilsendt en gratulasjons-mail med din egen tid. Hvorfor? Fordi Nike mener at alle som har deltatt er vinnere. Tidligere nevnte Paula Radcliffe, som var fartsholder for den raskeste puljen i Stockholm, kom med følgende tips til de som planlegger å løpe et løp for første gang:
– Velg et løp, gi deg selv tid til å forberede deg, og bygg deg opp gradvis. Øk lengden på langturene litt etter litt. Ikke gjør noen store hopp. På den måten unngår du skader og manglende motivasjon. Sist men ikke minst; få med deg venner. Selv om det bare er én venn, så hjelper dere hverandre med løpingen og motiverer hverandre, forklarte verdensrekordholderen.
Kledd for suksess
For hver by som Nikes treningsserie besøker produseres det egne T-skjorter til deltagerne, og for å kunne stille i løpet må du ikle deg denne. Dette skaper et samhold mellom løperne, så uansett om du står alene på startstreken, eller har hele entouraget med deg, så er du en del av en gruppe som alle har noe til felles; treningsgleden og iveren etter å komme i gang. Damen bak Nikes treningstøy for kvinner, Julie Igarashi, stilte selv til start på 10km i Stockholm – med et par sommerfugler i magen. Til tross for sommerfuglene var det en glede for henne å se så mange kvinner strutte av selvtillit i treningstøy.
– Kvinner kommer i alle former og størrelser, og de vet ofte veldig godt hva de føler seg vel i, og hva som tar seg godt ut på deres kropp, fortalte hun.
– Vi ser det som vårt ansvar å legge til rette for valgmuligheter når vi lager produkter, slik at vi kan få frem det beste i kvinner. Trening er en reise, en levemåte – Nike forsøker ikke å være et fashion house eller en trend, men vi jobber for atletene og utøverne og deres behov, fortsatte hun.
Julie Igarashi, som har tittelen vice president of global design for Nike Women’s Training, forteller oss at de samarbeider tett med et bredt testpanel av kvinner som gir dem tilbakemeldinger om passform, farger, mønstre og lignende, og Julie Igarashi forteller videre at målet er at kvinner skal føle seg komfortable og at treningstøyet de tilbyr skal gi selvtillit og styrke. Kun et par timer før kveldsløpet i Stockholm uttalte hun følgende:
– Jeg kommer antakeligvis ikke til å løpe like fort som Paula Radcliffe, men jeg får se byen mens jeg løper, jeg skal gjøre mitt beste, og jeg kommer til å føle meg bra mens jeg gjør det sammen med 5000 andre jenter, avslutter hun.