Fire tips til hel og halv

Fire tips til hel og halv


Den 2. april arrangeres Langfredagsmaraton av den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge. Her er et par råd å ta med seg til langløpet.

Kun uker etter at Norge stengte ned for akkurat ett år siden, ble Runner’s World Challenge etablert som et tiltak for å holde humøret oppe og få kroppen opp fra den nye hjemmekontortilværelsen.

Siden da har drøssevis av virtuelle løp og månedlige utfordringer blitt arrangert, og over 15 000 løpere har meldt seg på, løpt, nådd sine mål og plukket opp fine medaljer i postkassa.

Nå feirer løpsserien ett år, og markerer det med å arrangere RWCs første løp på nytt: Langfredagsmaraton.

Her er noen tips fra RWC til deg som skal løpe halvmaraton eller maraton den 2. april.


1) Det skal ikke gjøre vondt fra start

Både halvmaraton og maraton er relativt lange løp. For at opplevelsen skal bli så god som mulig, gjelder det å ikke starte for fort. Hørt det før?

På halvmaraton kan du gjerne ligge å cruise i en passe anstrengt og kontrollert terskelfart frem til 16–17 kilometer. På de siste fem kilometerne kan du begynne å pushe litt. Se på det som en lang sluttspurt med en kontrollert transportetappe i forkant.

Mange sier at maraton ikke starter før ved 30 kilometer, og det stemmer nok på mange måter. Har du en god treningsbase i bånn, bør de første tre milene gå relativt greit.

De siste 12 kilometerne gjelder det å koble inn hodet, grave dypt og hente frem alt du har av motivasjon. En drøy mil er jo ingenting mot en hel maraton. Men kommer veggen tidligere på grunn av overvurdering av egen form fra start, ja, da blir det tøft.

Uansett hvilken distanse du velger, gjelder dette: Vær realistisk og gå for jevn, kontrollert fart med mulighet for en negativ splitt. Høres jo fantastisk enkelt ut!


2) Når det butter

Alle løpere har ulike verktøy de graver frem når det butter som verst mot slutten av et langt løp. Det kan være selvsnakk i form av heiarop (kom igjen, dette klarer du!), eller mer formanende befalinger (skjerp deg, få opp farten nå!).

Andre tyr til mer metaforiske mantraer som skal hjelpe på holdningen og steget (travhest, tiger, gaselle …), mens andre tenker på familien som venter ved målstreken eller burgeren de skal ha til middag.

Et annet klassisk triks er å sette på favoritt-spillelista for et ekstra kick.

Finn ut av hva som trigger deg og bruk det for alt det er verdt! Samme hva du tyr til, så lenge det bidrar til at du kommer deg i mål. Her er noen ytterlige grep du kan tenke over:


3) Hvor har du hodet ditt?

Og da mener vi ikke det mentale, men den fysiske posisjonen til hodet når du løper. Mange løpere har en tendens til å bikke hodet bakover når de blir slitne, det siger liksom mer og mer bak mot skulderbladene. Dette vil faktisk påvirke hele steget ditt. Overkroppen følger etter og gjør at du havner mer bakpå, hvilket igjen fører til at steget kan bli sittende og føttene treffer bakken foran deg og ikke under deg.

Tenk over dette når det går trått – hvor har du hodet ditt? Rett opp hodet og skyv haka litt bakover, slik at nakken og bakhodet danner en rett strek fra ryggen din. La overkroppen følge på, slik at du finner tibake til det naturlige fallet fremover som kroppen helst bør ha for å løpe så effektivt som mulig.


4) Frekvens, frekvens, frekvens

Kort kontakttid i bakken er et must. De beste maratonløperne i verden har en kontakttid på 0,16 sekund!

Men det er akkurat som asfalten suger kroppen til seg etter et visst antall kilometer. Da kan det hjelpe å være bevisst nettopp dette.

Gjør du et forsøk på å øke stegfrekvensen når det går som seigest, vil du automatisk få et mer effektivt steg og komme mer «ovenpå» eller frempå i steget. Ikke minst vil du få en liten variasjon i bevegelsesmønsteret – en kjærkommen endring etter mange kilometer i samme tralten.

Tenk «lett og rask», «lett på foten», «kort kontakttid», «øk frekvensen» – vi lover, det bidrar til å holde deg skjerpet for en stakket stund, og det bidrar til økt fremdrift.

Lykke til med langløpingen i vår!


Barneløp 3 km

Langfredagsmaraton tilbyr også en barnedistanse på 3 km. Få med hele familien på påsketur!


Sondre går for ny pers på 10 km

Sondre går for ny pers på 10 km


ASICS arrangerer persefest i forbindelse med lanseringen av de nye skoene METASPEED Sky.

Pressemelding fra ASICS

ASICS bekreftet i dag at løpet ”Be(at) your personal best” vil bli utført den 24. april 2021, så fremt konkurranseforholdene ligger til rette for det. Her vil toppløpere forsøke å slå sine personlige rekorder iført ASICS’ nyeste innovasjon, løpeskoen METASPEED Sky.

– Vi vet at når idrettsutøvere føler seg på sitt beste, er de i stand til å slå sin personlige rekord. Vi tror at vår nyeste METASPEED™ Sky vil gi vårt team av idrettsutøvere tillit til å gi alt og nå nye mål på arrangementet den 24. april, sier Linda Van Aken, VP Running, ASICS EMEA.

Nordstad Moen og Julien Wanders i aksjon

ASICS-utøvere vil forsøke å slå persen sin på enten 5 km eller 10 km. Blant utøverne som tar utfordringen er Julien Wanders, Sondre Nordstad Moen og Mekdes Woldu.

– Det er en utrolig følelse å slå sin egen rekord, både for kropp og sinn. Jeg ser frem til å løpe med laget i nye METASPEED™ Sky og prøver å slå min personlige rekord, sier Julien Wanders som skal løpe 5 kilometer.

Wanders er mannen bak europarekorden på både 10 km gateløp og halvmaraton.

Sondre Nordstad Moen, som nettopp har signert med ASICS som skoleverandør denne sesongen, skal brynesseg på sin egen 10-kilometerspers. På gateløp lyder den 27:55, ett sekund bak norgesrekorden til Jakob Ingebrigtsen satt under Hytteplanmila i 2019.

Arrangementet “Be(at) Your Personal Best” vil bli direkte streamet her: http://www.asics.com/geo/mk/metaspeed-sky-launch.

Løper 10 meter per krone donert til sykehusklovnene

Løper 10 meter per krone donert til sykehusklovnene


Kentaro Indo løp i fjor 106 km på under 21 timer som takk for at folk donerte penger til Sykehusklovnene. I år planlegger han å gjenta fjorårets suksess, og håper at folk donerer mer penger slik at han kan løpe enda lenger.

Pressemelding fra Klovneløpet

Kentaro er en løpeglad NTNU-student, og løpsdirektør for Klovneløpet. Klovneløpet er en studentorganisasjon som ti år på rad har arrangert studentløp til inntekt til Sykehusklovnene.

Alle inntektene fra sponsorer og løpsavgifter går til at sykehusklovnene kan fortsette det viktige arbeidet med å underholde syke barn.

På grunn av koronapandemien ble det store begrensninger for å arrangere løp i 2020, og Klovneløpet måtte derfor komme på nye metoder for å samle inn penger. Kentaro Indo tok utfordringen på å løpe ti meter per krone donert til klovneløpet.

Prosjektet, «Klovneløpet Ultra» ble en stor suksess, og Kentaro løp inn de 10.600 kronene, altså 106 km, på under 21 timer.

I år har Kentaro tatt samme utfordringen. Den 17. april har han planlagt å begynne turen mot Stjørdalen, og løpe så langt pengene rekker.

Håpet er selvfølgelig å slå fjoråret rekord slik at han får en ordentlig utfordring. Og ikke minst slik at Sykehusklovnene får penger til å nå ut til enda flere barn.

Les også: Virtuelt løp for rent vann

Virtuelt løp for rent vann

Virtuelt løp for rent vann


Visste du at mennesker i utviklingsland i gjennomsnitt må gå 5,9 kilometer for å hente rent vann? Nå arrangerer hår- og hudpleiemerket Aveda et virtuelt løp til inntekt for rent vann. Distansen? 5,9 km.

Norge er et av de heldige landene som omtrent kan ta rent vann rett fra springen for gitt. Men vann skal ikke være et privilegium, det er faktisk en rettighet.

Ifølge Unicef er det i dag over 600 millioner mennesker som mangler rent vann i verden. Over 150 millioner mennesker lever av ufiltrert vann fra elver og innsjøer, de farligste vannkildene som finnes.

Gjennom Earth Month i april kan du løpe for at flere mennesker skal få tilgang til rent vann.

Earth Month

Aveda er et plantebasert og vegansk hår- og hudpleiemerke som har vært ledende i sin bransje gjennom mer enn 43 år. Samtidig har Aveda har aldri vært mer relevant enn i dag, med sine verdier, visjoner og den standarden de setter for både skjønnhetsbransjen og verden.

Aveda er grunnlagt på verdiene av å gi tilbake til samfunnet, det har alltid vært et viktig ansvar og holdning Aveda etterlever. Å drive bærekraftig business som betyr å sikre gode forhold for mennesker, dyr og natur i hele verdikjeden er ikke veldedighet hos Aveda, det er for dem bærekraftig virksomhet. Veldedighet er noe Aveda gjør i tillegg, og hver april over hele verden samles nettverket i en felles Earth Month for innsamling av penger til rent vann.

Sammen med nonprofit-organisasjonen Charity: water starter Aveda nok en gang sin årlige april-kampanje, Earth Month, hvor målet er å gi rent vann til så mange som mulig. Charity: water jobber blant annet med områder som India, Nepal, Madagaskar og Etiopia, både i Earth Month og ellers.

Virtuelt løp

Sammen med MoveSpring arrangerer Aveda nå et virtuelt løp som pågår gjennom hele april – Earth Month RunWalk. Her kan hvem som helst melde seg på for en 3,7 miles lang løpetur. Hvorfor akkurat 3,7 miles – det vil si 5,9 kilometer? Jo, fordi dette er den gjennomsnittlige distansen mange mennesker i utviklingsland må gå for å hente rent vann. Påmeldingsavgiften til løpet på rundt 250 kroner vil bidra med å tilrettelegge for rent vann til mennesker som virkelig trenger det.

Dette er en flott mulighet til å ikke bare løpe for egen helses skyld, men også for rent vann og dermed bedre helse til mange andre.

Målet er å samle inn totalt 18 millioner kroner i forbindelse med hele Earth Month.

Det finnes flere måter å støtte innsamlingsprosjektet, blant annet doneres 100 prosent av onlinesalget i amerikanske Aaveda-butikker på Earth Day (22. april), og for hver limited edition Shampure Shampoo bar som selges doneres fem dollar til prosjektet.

Meld deg på Earth Month RunWalk her

Besøk løpets Facebook-arrangement her

Vera (75) har løpt 172 maraton

Vera (75) har løpt 172 maraton


Vera Nystad løp sin første maraton som 40-åring. Siden har hun blitt verdensmester og tatt verdensrekord i sin klasse. Hun har deltatt i 172 offisielle maraton, mange av dem på uvanlige steder.

Vera Nystad er et kjent fjes og et navn som assosieres med beundring for mange løpere. Til tross for at hun var 39 år da hun løp sin første maraton, har løpskarrieren vært både imponerende og svært rik på opplevelser. Vi troppet opp hjemme hos henne på 75-årsdagen for å mimre litt.

Vera har alltid likt å gå lange turer på ski og på 70-tallet gikk det mye i turmarsj. Hun drev også med aerobic sammen med noen andre damer, og når våren kom ble de enige om å løpe en tur.

– Det var slik det begynte. Jeg sluttet bare aldri, forteller Vera sprudlende.

Året etter deltok hun i sin første maraton. De første årene løp hun en eller to maraton i året, men etter hvert som årene har gått har pausen mellom hvert løp blitt redusert. Nå har hun altså deltatt i 172 offisielle maratonløp og løpt i 25 ulike land. Vera har løpt alle de største maratonene, men lista over mer uvanlige maratonløp er også lang. Blant annet deltok hun i Kilimanjaro Marathon i 2007.

– Mange tror at dette løpet går opp til Kilimanjaro, men man løper på asfalt i byen Moshi. Siste mila er på grusvei der man ser fjellet og løper mot det, forteller Vera.

To dager etter løpet, startet Vera ferden med å gå opp til Kilimanjaro som ligger 5895 meter over havet.

En vegg fylt av minner fra løpsopplevelser over hele verden. Vera Nystad har rukket utrolig mye siden sin første maraton som 40-åring. Foto: Hanne Hellevik

Maraton i Sahara

Året etterpå løp hun The Sahara Marathon som er en internasjonal sportsbegivenhet for å demonstrere solidaritet med Saharawi-folket som har bodd i flyktningleirer i Algerie siden midten av 70-tallet, etter å ha flyktet fra marokkanske styrker. De fleste av de opprinnelige flyktningene bor fremdeles i leirene.

– Det bor 50.000 personer i leirene og noen av dem var vertene våre. Vi var heldige med tanke på at de hadde fått toalett da vi var der. De som var der og løp to år før oss måtte gå ut i bushen for å gå på do. Tenk at de har bodd i leirene så lenge, sier Vera medfølende.

– Vi løp 42 kilometer i ørkenen på en traktorvei, fortsetter Vera som ble nummer tre i det løpet.

Fra maraton i Sahara i 2008. Foto: privat

Løp på Everest

Et annet løp hun husker godt er Tenzing Hillary Everest Marathon i Nepal. Det blir arrangert 29. mai hvert år. Det var på denne datoen Late Tenzing Norgay Sherpa and Sir Edmund Hillary besteg Everest i 1953.

Dette er verdens høyeste maraton hvor deltakerne løper fra basecamp som ligger på 5369 meters høyde ned til målstreken som ligger 3446 meter over havet. Selv om man løper nedover regnes dette som et av verdenes tøffeste maratonløp på grunn av det krevende terrenget.

– Vi brukte 12 dager på å gå opp, og jeg brukte 8 timer og 55 minutter på å løpe ned igjen. Veien brukes også til å frakte ting, og man møter yak-okser som kan bli veldig sinte. Vi måtte stille oss med ryggen til når vi møtte dem. Så var det så mye fint på veien. Det var skoger av rhododendron, erindrer Vera og fortsetter:

– Jeg har litt høydestrekk, så det var litt skummelt å se ned noen partier på vei opp. Men når jeg løp ned igjen tenkte jeg: har jeg løpt fordi de skumle plassene nå? Jeg la ikke merke til dem da.

Vera reiste til Everest med fire andre norske damer og den tynne lufta takler hun med glans.

– Jeg takler høyde veldig godt. Tungt er det jo, men jeg synes det går veldig greit, sier Vera om det temaet.

Fra Tenzing Hillary Everest Marathon. Foto: privat

Bosphorus Bridge og den kinesiske mur

Vera husker også godt Istanbul maraton fra 2011, og da spesielt det å løpe over Bosphorus Bridge syns hun var spesielt gøy. Brua kobler sammen Europa og Asia, og det er vanligvis ikke lov å gå over.

– Min mann er sjømann og jeg har kjørt med båt under den broa mange ganger. Men nå fikk jeg lov til å løpe over den også, smiler Vera.

Når Vera har seilt rundt i verden med ektemannen har hun måtte ta løpeturene sine på tredemølle. Dette fikk hun merke godt da hun etter tre måneder om bord på skipet skulle delta i New York Marathon.

– Jeg ble så støl etterpå at jeg måtte gå baklengs ned trappa, forteller Vera.

I 2015 løp hun Great Wall Marathon som går over den kinesiske mur.

– Jeg er ikke så glad i å løpe oppover eller i trapper. Vi løp en mil på muren, så litt i distriktet, og tilbake samme vei tilbake. Jeg tenkte mye på å delta på dette maratonet, men jeg er som sagt ikke så flink oppover, sier Vera som likevel synes løpet gikk greit til tross for de mange trappetrinnene.

Rio Grande

Vera husker også godt Duke City Marathon.

– Jeg har lest en del cowboybøker der det står om Rio Grande, og løpet går ved elven. Det var gøy, sier Vera og forteller at hun etter løpet besøkte Gran Canyon.

– Vi prøvde å booke hotellrom ett år i forveien, men det var ikke flere ledige rom. Vi fikk gå ned i Gran Canyon og hadde med telt og sovepose. Colorado river renner der. Det var strengt og innegjerdet med oppmålte teltplasser. Det sto en boks der med lås på. Vi fikk beskjed om å legge all maten oppi der og ikke spise i teltet fordi bjørn kunne kjenne lukten om man hadde mat, forteller Vera som sier at de brukte en dag ned og en dag opp på denne turen.

For tre år siden besteg Vera også Europas høyeste fjell, Elbrus, som ligger i Russland. De startet ferden klokken to om natta og gikk opp til 5642 høydemeter. Hun har også gått Inca Trail til Machu Picchu i Peru i 2012. De fleste av disse turene har hun tatt sammen med maratonvenninne Turid Veggeland.

Neste land på maratonlista til Vera er Finland, som hun enda ikke har fått løpt i.

Verdensrekord

Vi møter Vera på selveste 75-årsdagen hennes. Hun tar varmt og smilende imot oss hjemme i eneboligen i Søgne. Fra denne dagen kan Vera konkurrere i en ny klasse, og få dager senere tar hun verdensrekord i maraton for kvinner i klassen 75–79 år under Ålesund Maraton. Nystad løp inn til tida 3.52.19. Dermed ble den ni år gamle rekorden til japanske Yoko Nakano slått. Den tidligere verdensrekorden var på 3.53.42.

Man skal heller ikke se bort ifra at Vera kommer til å slå sin egen verdensrekord flere ganger. Hun har løpt langt under denne tiden i 2020 flere ganger. Vera løp på 3.40.21 under Sevilla maraton i februar, og 3.43.30 under i Tiberias i Israel i januar. Sistnevnte er verdens laveste maraton der man løper 200 meter under havnivået. Dette var et løp Vera gjerne skulle løpt i år også. Men dette er bare ett av mange løp som er blitt avlyst på grunn av koronapandemien.

Korona

Vanligvis løper Vera mellom ti og tolv maratoner i året. Men i 2020 har hun bare fått løpt halvparten, der de fleste har vært i Norge. Hun har også deltatt i seks visuelle løp. Det siste på Gran Canaria bare noen uker før vi møter henne til intervju.  

– Jeg er vant med å løpe alene. Men det går senere fordi man har ingen å kjempe mot. Det er kjekkere å løpe med andre, sier hun om de virtuelle løpene.

Koronaen har også til tider gjort det utfordrende for Vera å gjennomføre de daglige løpeturene.

– Jeg løper rundt 100 kilometer i uka. Noen ganger blir det mer, sjelden mindre, forteller hun.

Da korona-pandemien brøt ut var Vera på Gran Canaria.

– Det var veldig strengt og vi kunne ikke gå ut. Da gikk løpeturene rundt huset slik at jeg hvert fall fikk 1,6 kilometer, sier hun og forteller at hun er med i løpestreak som går ut på å løpe minst 1,6 kilometer hver dag i et helt år, uten pause.

Da de skulle hjem til Norge hadde de problemer med kansellerte fly, ombooking og det ble timevis med venting på flyplasser. Dette gjorde at løpestreaken ble brutt.

I september reiste Vera ned igjen til Gran Canaria. Da var heldigvis ikke restriksjonene fullt så strenge og hun fikk tatt sine daglige løpeturer. De første dagene med munnbind for å være på den sikre siden med tanke på lovverket. Etter hvert når hun så at andre løpere løp uten, hadde hun det med rundt armen.  

Mange premier

Vi får se rommet der Vera oppbevarer pokalene, medaljene og utmerkelsene sine. Det er ikke mye ledig plass i hyllene. Koppene står oppi hverandre, pokalene står på rekke og rad, mens medaljene henger på veggen. Her står også gullskoen som hun fikk for kåringen årets distanseløper 2017 i klassen for veteraner (løpere over 35 år).

Også bevis på at hun har blitt norgesmester i maraton i sin klasse flere ganger opp gjennom årene finner man på dette rommet. I tillegg henger det flere medaljer fra EM og VM. Første EM som Vera deltok i ble arrangert i hjembygda Søgne. Det var i 1992 og hun ble nummer fire i sin klasse med tiden 3.25.40.

Det gikk noen år før hun igjen skulle stå på startstreken under EM. Da deltok hun i San Sebastian Marathon i Spania i 2007. Videre har hun tatt EM-sølv på maraton i Izmir i Tyrkia i 2014 og VM-sølv på maraton i Lyon, Frankrike i 2016.   

I 2016 ble hun også verdensmester i sin klasse i Perth i Australia. Da løp hun på 3.57.41. Siden det har hun ikke vært med på noen store mesterskap.

Men det er ikke bare utallige maraton Vera har deltatt i. Hun har også løpt noen lengre løp, og har tatt verdensrekorder i sin årsklasse. Hun løp 183 kilometer på 24 timer i 2011, og 100 kilometer på 10 timer og 50 kilometer på 4 timer. Hun foretrekker derimot maraton og sier hun blir kvalm når hun løper i mer enn 10 timer.

Her står Vera Nystad med gullskoen for årets distanseløper 2017 i klassen for veteraner (løpere over 35 år).Bare noen få dager etter at Runner’s World besøkte henne på 75-årsdagen, slo hun en ni år gammel verdensrekord på maraton i klassen 75–79 år. Foto: Hanne Hellvik

Liker å være ute

Men det er altså ikke rekorder og pallplasser som motiverer Vera til å stå opp klokken seks om morgen for å løpe lange distanser hver dag. Vinter som sommer, høst som vår.

– Jeg liker å være ute. Hvis ikke jeg løper blir jeg sur, ler Vera.

Men det kan da ikke være alle morgener det er like lystbetont å komme seg ut på løpetur, undrer vi.

– Det er ikke alle morgenen det er like enkelt eller lysten er så vanvittig. Hvis noen sier at det alltid er lett, så tror jeg de lyver, smiler Vera som også svarer følgende på hva som er hennes beste tips til andre løpere:

– Det viktigste er å finne glede i å være ute og bevege seg. Det er ikke vits å løpe så fort, men man må ha glede av det, avslutter maratondronningen.


Les også: Linda løp i all hemmelighet

Fem løp å sette på agendaen i 2021

Fem løp å sette på agendaen i 2021


Abelone Lyng gir deg sine fire norske terrengløpsfavoritter – og ett gateløp. Litt tempotrening må selv terrengløpere ha. Uansett om du løper løp for å vinne eller om det er for å gjennomføre, om du løper for å oppleve nye...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER