Loser deg inn til pers i Sommernattsløpet

Loser deg inn til pers i Sommernattsløpet


Runner’s World stiller som fartsholdere i Sommernattsløpet Oslo – en fartsfylt og festlig femkilometer i solnedgang. Se hvilke tider fartsholderne løper på, og planlegg løpet ditt.

Sommernattsløpet er blitt arrangert i en årrekke både i Bergen og Oslo. Konseptet er enkelt: Her byttes danseskoene ut med løpesko. Løpet arrangeres lørdag kveld klokka 22:00, når sola går ned.

Datoer for løpet er lørdag 11. juni i Bergen, og lørdag 18. juni i Oslo. I Bergen går løypa ute på vakre Nordnes, mens i Oslo går den langs Frognerkilen med start og mål på i Trettenparken på Filipstadkaia.

Fartsholdere i fire farter

Runner’s World, som er mediepartner til Sommernattsløpet, stiller med fartsholdere på fire ulike farter under Sommernattsløpet Oslo.

Alt ligger til rette for å sette pers. Løypa er flat, rask og kontrollmålt. Og fartsholderene lover jevne kilometerpasseringer.

  • 20 min – tilsvarer 4.00 min/km
  • 22,5 min – tilsvarer 4.30 min/km
  • 25 min – tilsvarer 5.00 min/km
  • 30 min – tilsvarer 6.00 min/km

Så, hvilken tid går du for?


Ecotrail Oslo – distanser for alle

Ecotrail Oslo er mest kjent for to ting: Norges største ultraløp og Norges mest bærekraftige løp. Men visste du at løpet har mange distanser, også kortere og raskere løyper?
Les mer

Restituerer du nok?

Har du ein ambisiøs treningsplan, så bør du ha ein minst like ambisiøs plan for restitusjonen din. Her er fem tips!
Les mer

Slik kan løping forebygge demens

Tidligere anså man demens som noe uunngåelig som kom med alderen. Siden det har forskningen gått framover. Nå vet man at kondisjonstrening kanskje er den viktigste nøkkelen for å redusere risikoen for demens.
Les mer

Fem grunner til å velge Paris Maraton

Lite slår følelsen av et skikkelig storbyløp, og særlig når det i tillegg kickstarter løpssesongen. Her er fem grunner til hvorfor du bør velge Paris Maraton med Springtime i starten av april.
Les mer

Siste utgave av Runner’s World

  • Våre varme favoritter til vinterløpinga.
  • Simen Holvik tar oss gjennom Spartathlon-eventyret.
  • Bli kjent med den allsidige, sosiale, energiske løperen Hilde Aders.
  • Magnus Winther Warvik måtte bære hjem etter sin første maraton. Nå har han løpt hver dag i over syv år, og konkurrerer så ofte han kan.
  • Stor Island-guide: Hvor bør du løpe, hvilke løpegrupper bør du oppsøke, hvilke løp bør du sjekke ut.
  • RWs møllefavoritter: Kom deg gjennom vinteren med våre øktforslag og møllehacks.
  • Bli din egen trener i vinter! Askild Vatnbakk Larsen guider deg gjennom stegene slik at du kan lage ditt eget, bærekraftige og effektive treningsopplegg.
  • Fysioterapeut Eli Anne Dvergsdal gir deg råd til hva du bør gjøre hvis en skade vender tilbake.
  • Abelone Lyng har løpt Icebug Xperience langs Bohuslänkysten.
  • Kan sterk mat gjøre deg til en sterkere løper? Ernæringsfysiolog Silje Fjørtoft tar en titt på de nyeste chilistudiene.

Les magasinet digitalt her!

Test av Jabra Elite 4 Active

Test av Jabra Elite 4 Active


Små og kompakte øyreproppar med god lyd og justerbar støydemping som lar deg stenge verden ute. Med god batteritid og brukarvennlegheit, samt passform som egnar seg til løping, gir desse mykje for pengane!

Design og utforming:

Jabra Elite 4 Active kjem i ei lita eske der det i tillegg til øyreproppar i lade-etui medfølger tre ulike gummipropp-størrelsar, ein kort ladekabel og eit informasjonshefte.

Her får produsenten pluss for at sjølve innpakningen er laga av resirkulert og miljøvennleg FSC-sertifisert materiale, samt at det ikkje følger med meir enn akkurat det man treng.

Øyrepropp-etuiet er kompakt og lite i enkelt, svart design, og det samme gjeld øyreproppane som er heilt trådlause.

Brukarvennlegheit og funksjonar:

Når du opnar eska blir du instruert i å laste ned Jabra Sound+ app på mobiltelefonen for å komme i gong.

Via bluetooth koblar man øyreproppane til telefonen. Applikasjonen guidar deg gjennom oppstart og bruk på ein enkel og oversiktleg måte, og lar deg tilpasse lyd og funksjonar individuelt.

Kvar propp har en knapp ytterst som gjer det enkelt å spele av/pause, skifte fram og tilbake mellom song/program, justere volum og skifte mellom støyreduksjon eller omgivelsesmodus, ved å trykke eller holde inne ein eller fleire gongar på venstre/høgre propp.

Dermed kan du enkelt styre det meste mens du spring, utan å måtte ta fram telefonen. Proppane kan brukast saman eller enkeltvis, og lyden fungerer bra også ved bruk av ein propp. Det er ingen automatisk avspelings-pause om du tar ein propp ut av øyret.

Støyreduksjon

Elite 4 Active kjem med aktiv støyreduksjon som enkelt kan slåast av eller på ved eit trykk på venstre propp. Via applikasjonen innstiller man denne funksjonen til å justere lyd-frekvensar individuelt.

Slik kan du «koble vekk» forstyrrande bråk frå tredemølla eller treningssenteret medan du spring, eller om du berre vil ha full ro og stillhet på bussen eller kontoret. Det opplevast at proppane med sin gummitupp sit tett inne i øyrene og har ein passiv støyreduksjon i seg sjølv, som gjer det vanskelig å høyre trafikk o.l. sjølv om aktiv støyreduksjon er avslått.

Problemet kan løysast ved å bruke berre ein propp og ha eit øyre opent når man beveger seg i trafikkerte omgjevnader.

Jabra Elite 4 Active har 2 års garanti frå støv- og vatnskadar.

Mikrofon

Jabra framhevar samtalekvalitet ved å marknadsføre medfølgande 4-mikrofon-telefonsamtale-teknologi. Vi erfarte at telefonsamtaler fungerte bra, men det har ikkje blitt testa i veldig støyfulle områder.

Lyd

Lydkvaliteten er god med kraftig bass.  Man kan enkelt justere bass og andre lydpreferansar via medfølgande applikasjon. Ifølge Jabra har dei skanna 62 000 unike øyrer for å utvikle desse øyreproppane med avansert teknologi for å levere akkurat den lyden du ønsker.


Fordeler:

+ Brukarvennleg oppsett via app.

+ Lite og kompakt etui og proppar.

+ Knapp på proppane som gjer det enkelt å styre lyd og funksjonar under løping.

+ God lydkvalitet med muligheit for individuell tilpassing.

+ Kan bruke venstre eller høgre propp aleine.

+ Fungerande mikrofon til telefonsamtale.

+ Justerbar støykansellering.

+ 2 års vatn- og støv-garanti.

Ulemper:

– Vanskelig å høyre trafikk, også ved avslått aktiv støyreduksjon.

– Tenderer mot å falle ut ved lange tredemølleøkter/sveitte.


Passform og løpsvennlegheit

Øyreproppane er designa for aktivitet og sit ganske godt i øyrene. Elite 4 Active har ikkje «vinger» slik som mange andre i klassen har, men opplevast likevel å sitte betre. Ved test på lang tredemølleøkt måtte proppane «trykkast på plass» med jamne mellomrom og tenderer mot å falle ut når man blir sveitt, men i mindre grad enn andre liknande gummiproppar.

Proppane er ganske små, men stikker akkurat så mange millimeter ut frå øyret at det kan opplevast litt irriterande under panneband.  

Veil. pris ligg på 1290 kr.


Ecotrail Oslo – distanser for alle

Ecotrail Oslo er mest kjent for to ting: Norges største ultraløp og Norges mest bærekraftige løp. Men visste du at løpet har mange distanser, også kortere og raskere løyper?
Les mer

Restituerer du nok?

Har du ein ambisiøs treningsplan, så bør du ha ein minst like ambisiøs plan for restitusjonen din. Her er fem tips!
Les mer

Slik kan løping forebygge demens

Tidligere anså man demens som noe uunngåelig som kom med alderen. Siden det har forskningen gått framover. Nå vet man at kondisjonstrening kanskje er den viktigste nøkkelen for å redusere risikoen for demens.
Les mer

Fem grunner til å velge Paris Maraton

Lite slår følelsen av et skikkelig storbyløp, og særlig når det i tillegg kickstarter løpssesongen. Her er fem grunner til hvorfor du bør velge Paris Maraton med Springtime i starten av april.
Les mer
Den gamle damen og havet

Den gamle damen og havet


Vi så en krokete, haltende, aldrende løper den morgenen. Det viste seg å være noe helt annet.

For noen uker sida var vi i RW-redaksjonen igjen nede på Algarve-kysten sammen med søsterselskap Springtime for en hel uke med løping. Deltakerne bestod av en liten gjeng nordmenn og en stor gjeng svensker – i alle aldre.  

Hver morgen startet vi dagen med en lett løpetur på stranda.

På en av de første dagene bestod ettermiddagens hovedøkt av en teknikksession med Sveriges løpeteknikkguru Fredrik Zillén. Han både løper vakkert og taler i vidløftige metaforer for å få oss mosjonister til å forstå hvordan vi kan løpe et lite hakk mer effektivt.

Vi blir bedt om å forestille oss at vi har vann i albuen og piercing i navlen som noen drar i. Han snakker om antiloper, kajakker og barbie-dukker, alt for å mane fram indre bilder som vi skal forsøke å omdanne til en fysisk plettfri løpeteknikk.

Ikke minst er det hele akkompagnert av ei lang rekke lydeffekter som poff og svosj og pow!

Vi springer att og fram over ei fotballbane og tester ut armføring med floff og fotisett med flopp. Etter økta er hodet kaotisk og kroppen maroder, jeg har glemt hvordan jeg egentlig løper.

Se video av Fredrik Zillén i aksjon her, så skjønner du hva jeg mener:

Morgenen etter denne teknikkøkta er vi atter tilbake til soloppgangsjogg på stranda. Cirka hundre meter foran meg og et par medløpere har vi en krokete, gammel løper som vagger av gårde.

Hun har vært med på disse løpeukene flere ganger, jeg kjenner henne igjen, hun utpeker seg. Ikke bare fordi hun har et skarpt blikk og et varmt smil, men fordi hun er eldre enn de fleste her.

Det går sakte der foran oss på stranda, men hun karrer seg framover, standhaftig.

Plutselig øker hun farten og gjør en merkelig sving med kurs rett ut mot havet. Vaggingen går over i baksing før hun segner om og blir liggende i vannkanten.

Vi spurter til som best vi kan i den lite responsive stranda mens vi kauker etter hjelp, alle har vi samme tanke i hodet: Et illebefinnende.

Jeg rekker et ørlite tankesprang innom klisjeen «i hvert fall døde hun mens hun gjorde det hun liker best – å løpe …» før dama skaker på kroppen og føyser oss vekk med en forsikring om at det går bra.

Kvelden før avreise er alle instruktører og deltakere samlet til festmiddag nede på en av strandrestaurantene i Monte Gordo. Det tales og skåles, og litt utpå kvelden klirrer den krokete løperen i glasset.

Hun har en artig historie fra morgenjoggen her forleden dag, sier hun.

Artig? Det var alt annet enn morsomt å bevitne det vi trodde var et dødsfall i soloppgang, tenker vi.

Det viste seg at hennes versjon av episoden var ganske så ulik vår.

Med teknikkøktas floffing og flapping friskt i minne, hadde hun brukt denne morgenen til å trene på nettopp dette. Men Zilléns metaforiske teknikktips resulterte i at de gamle beina hennes akselererte altfor fort. Rådvill la hun inn en sving for å forsøke å bremse farten, men innså at kursendringen ned mot havet var en dårlig idé, og så seg nødt til å nødvelte i vannkanten for å unngå et kaldt møte med bølgene.

Den gamle dama ler, spøker med at teknikktrening ikke er til å spøke med og hever glasset. Avslutningsvis takker hun for hjelpa fra oss som kom spurtende til, men vi skimter også en subtil himling med øynene.

Vi så en krokete, haltende, aldrende løper den morgenen. Hun, hun drev med teknikktrening, hun. Et fantastisk eksempel på at man både kan lære og løpe så lenge man lever.


Gira på teknikktrening og annen morro til høsten? Bli med Springtime og RW på løpeuke i Portugal!

Slik har Pål trent seg til perseform før Göteborgsvarvet

Slik har Pål trent seg til perseform før Göteborgsvarvet


Da er det kun få dager igjen til vårens løpemessige høydepunkt, nemlig Gøteborgsvarvet! Jobben skal nå være gjort og nå er det bare å hanke inn mest mulig overskudd og godfølelse fram mot start. Er målsettingen fortsatt realistisk og hvordan har treningen egentlig vært? Det er på tide med en statusjekk.

Artikkelforfatter Pål Jostein Onsrud kal løpe Göteborgsvarvet sammen med Team New Balance. Gjennom en uttrekkningsprosess i Runner’s Worlds kanaler, er de tre blitt valgt ut til å representere New Balance på startstreken i verdens største halvmaraton.

Før større løp liker jeg ofte å se på treningen som har blitt gjort i forkant for å se om jeg har fått gjennomført som planlagt og om målsettingen jeg har satt meg fremdeles er innenfor rekkevidde.

For dette løpet sin del betyr det at jeg de siste ca 6 ukene har hatt fokus på at det er Göteborgsvarvet som teller og at jeg ikke skal løpe ordentlig fort før jeg står på startstreken der.

Kontinuitet og kvalitet

Uavhengig hva jeg trener mot, baserer treningen min seg i hovedsak på å ha 2-3 kvalitetsøkter i uka og resten er egentlig supplerende, rolig trening som kan variere litt fra uke til uke.

Så lenge jeg får inn 2-3 økter med det jeg mener er kvalitet så er jeg egentlig fornøyd, for det er disse øktene som jeg føler gir meg fremgang.

En kikk på treningskalenderen viser at jeg faktisk har fått gjennomført dette hver uke siden starten av april og selv om de første ukene i april hovedsakelig ble brukt til å bli vant til å løpe ute igjen, føler jeg at jeg fikk gjennomført gode økter med god kvalitet.

Jeg har heller ikke pådratt meg noen skader eller vondter som har gjort at jeg måtte avbryte eller ikke kunne starte på noen av de planlagte kvalitetsøktene så det er jeg veldig godt fornøyd med.

Pål er klar for Göteborgsvarvet sammen med Lisa og Nils Petter i Team New Balance. Foto: Lemos Media

Intervaller og variasjon

Jeg liker ofte å variere intervallene mine og kjører aldri samme intervalløkta etter hverandre. Ofte er det ikke mye endring som skal til før økta blir annerledes og jeg tror det er viktig at man ikke går seg fast i den samme økta hvis man ønsker framgang.

Likevel er det noen nøkkeløkter jeg kjører relativt jevnlig og inn mot en halvmaraton så føler jeg det er ekstra viktig å ha en kontinuerlig tempoøkt på mellom 1-1,5 t hvor man får kjent litt på farten og distansen man skal løpe.

Jeg kjører ofte denne type langtur progressivt slik at jeg starter i fart som er litt roligere enn det som er målfart på løpet og avslutter i fart som er noe raskere. Fore egen del kjørte jeg denne økta for siste gang 2 uker før løpet, men den kan nok fint kjøres enda tettere inntil løpsdag.

1:14 på halvmaraton i sikte! Foto: Lemos Media

Hente overskudd

Så, oppsummert kan vi si at den planlagte treningen er gjennomført og alt ligger til rette for at målsettingen om å løpe under 1:14 står fremdeles ved lag.

Siste uka før løpet blir fokuset å kjøre kortere økter som gir energi og overskudd slik at formen forhåpentligvis vil være god når jeg stiller på startstreken.

Fresh Foam 1080 er New Balance’ mengdeikon numero uno.

Skotøy til mengdetreningen

På en del av mine rolige turer har jeg testet New Balance Fresh Foam 1080. Dette er en komfortabel mengdesko som egentlig passer til både rolige og raskere turer.  Den oppleves veldig behagelig og myk på foten men samtidig ikke klumpete og tung. Det er en veldig god allroundsko for de som ikke ønsker å ha spesialsko for enhver anledning, men ønsker et enkelt og trygt valg på sin ukentlige løpetur.

Sjekk ut New Balance 1080 hos Löplabbet her!


Klar når det gjelder

Göteborgsvarvet er rett rundt hjørnet. Timer med trening skal nå hentes ut av banken og gi avkastning, forhåpentligvis en god en. Les om treningen Lisa Svisdal har gjort fram mot halvmaratonløpet her.
Les mer

Klar for Göteborgsvarvet?

Har jeg løpt nok? Hvordan blir været på løpsdagen? Hvordan vil kroppen kjennes på løpsdagen? Alltid mange spørsmål, alltid lett nervøs før startskuddet går.
Les mer

Veien mot målene

Nils Petter Eckhoff har endret sitt syn på løping de siste årene. Nå løper han for løpingens del, og for å nå målene sine. Her er hvordan han tenker å legge opp løpet i Göteborgsvarvet.
Les mer

Løping = mentalt overskudd

Løping er som en energipille, sier Lisa Svisdal på Team New Balance. Gjennom kontinuerlige økter klarner hun hodet og ruster kroppen fram mot Göteborgsvarvet. Les om forberedelser og skovalg her!
Les mer
Sponset innlegg
Webinar om løpeteknikk 25. mai

Webinar om løpeteknikk 25. mai


God løpeteknikk handler om to ting: Energieffektivitet og skånsom løping. Men bør alle løpe likt? Bli med på webinar onsdag 25. mai for å lære alt du trenger å vite om løpeteknikk.

I dette webinaret lærer du å utvikle din egen løpeteknikk på en måte som holder deg skadefri og lar deg få maksimalt ut av din fysiske kapasitet.

Nei, det blir ikke digitale løpsdriller, men det blir en solid innføring i prinsippene bak god løpeteknikk samt verktøy til hvordan du enkelt kan gjøre grep i treningen din som vil bidra til et mer økonomisk steg.

Bli din egen trener

Gjennom webinarserien Bli din egen trener, legger vi til rette for at du kan få så mye som mulig ut av løpinga di.

Webinarene holdes den siste onsdagen hver måned, utenom juli og desember. Vi bruker plattformen Zoom. Du får tilsendt en bekreftelsesepost med login til webinaret etter bestilling.

Det fine med å følge webinarene live er at du får muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål til vår fremste ekspert på idrettsvitenskap og løpetrening.

Foredragsholderen

Webinarholder Askild Vatnbakk Larsen er spaltist og prosjektleder i Runner’s World. Han har en mastergrad i biomekanikk fra Norges idrettshøyskole, og har lang erfaring fra å formidle nerdete idrettsvitenskap på en forståelig og interessant måte.

WEBINAR OM LØPETEKNIKK
Når?
Onsdag 25. mai kl 18.30
Hvor? Digitalt, via plattformen Zoom
Hva? Lær om skånsom og effektiv løping slik at du kan utvikle din egen løpeteknikk på en måte som holder deg skadefri og lar deg få maksimalt ut av din fysiske kapasitet.

Bli med RW på løpeuke i Portugal til høsten

Bli med RW på løpeuke i Portugal til høsten


Sikre deg en kanonavslutning på løpesesongen! Siste uka i oktober kan du være med Runner’s World og Springtime på en uforglemmelig treningsuke på Algarve-kysten.

Runner’s world og Springtime tilbyr to treningsuker i Portugal hvert år – en på våren og en på høsten. Neste tur ut er 22. til 29. oktober, og som vi gleder oss!

Nå kan du sikre deg plass til en uforglemmelig løpeuke i sola. Her er litt info om hva du kan forvente deg.

NB! Prisene øker 15. mai.

Men først, la oss presisere én ting:

Hvis du tenker at “dette er helt sikkert kun for supermosjonister i knallform, jeg hører ikke hjemme på treningsleir”, tenk om igjen!

Denne løpeuka er for absolutt alle som liker å være i aktivitet. Alle øktene er nivådelt i mange ulike grupper etter deltakernes nivå og fartspreferanser – så her er ingen for raske eller for trege.

  • Hvor? Monte Gordo, sør-øst på Algarvekysten i Portugal.
  • Når? 22. til 29. oktober 2022
  • Hva? En uke fylt med løping, annen trening, nye bekjentskaper, faglig påfyll, god mat, masse opplevelser.
  • For hvem? For absolutt alle som liker løping!

Mekka for løpere

RWs søsterselskap Springtime har arrangert løpsreiser siden 80-tallet. I mange år har Monte Gordo på Algarvekysten i Portugal vært en av de faste destinasjonene.

Her bor vi på strandhotellet Dunamar og har tilgang på det som må sies å være blant Europas beste treningsfasiliteter – særlig for løpere.

Morgenjoggen legges til den milelange, hardpakkede stranda i soloppgang.

Ettermiddagsøktene legges til naturreservatet rett ved hotellet. Her er det mange kilometer med lettløpte grusveier.

I tillegg byr området på lengre asfaltrunder med mye fint å se på, og friidrettsbanen ligger 2,38 kilometer unna hotellet – perfekt oppvarmingsdistanse.

En dag i løpet av uka tar vi buss en liten halvtime inn i landet, og løper langturen i et mer kupert og frodig område.

Treningsukene i regi av Springtime fungerer slik at du alltid kan velge blant et bredt spekter av treningsøkter – selv under en temauke som løpeuka.

Nede på stranda har Springtime en egen stor platting hvor dans, yoga og styrkeøkter holdes. Andre økter skjer i sanda eller på gresset utenfor hotellet.

Energipåfyll

Ja, det er mye trening å velge blant på disse ukene – opp mot ti økter daglig, med alt fra kettlebelltrening og sirkeltrening til dans og løping. Men, du velger helt selv hvor mye og hva du ønsker å være med på.

I tillegg er det lagt opp til mingling på strandbaren, felles frokost og middag, og flere foredrag fra dyktige folk om kvelden.

Med andre ord; energipåfyll både for hodet og beina.

Du styrer tempoet for uka helt selv – både tempoet på løpinga og frekvensen på antall økter. Det er nok av tid til både en dukkert i havet og et glass sangria ved bassenget.

Tre norske instruktører

I tillegg til en drøss svenske instruktører, blant annet flere fra den svenske RW-redaksjonen og gjeng fra Team Stockholm Maraton, vil det også være med tre norske løpere, to av dem fra RW-redaksjonen.

Redaktør Sara Skarabot Pedersen og spaltist Askild Vatnbakk Larsen er mer enn klare for en løpeuke i sola, og ser fram til en sosial og energisk uke i Portugal.

Med oss har vi også et langløperalibi, Hilde Johansen, også kjent som UltraHilde. Hun kjenner hver krik og krok av stier, veier – og omveier i Monte Gordo-området.

RW-redaktør Sara Skarabot Pedersen (til høyre) er med som instruktør til høsten.
Her fra en rolig langtur med noen av vårens deltakere.
Hilde Johansen (foran) er med som instruktør til høsten. Her fra vårens løpeuke i Monte Gordo.
Askild Vatnbakk Larsen (til høyre) skriver fast om idrettsvitenskap i Runner’s World, og deler mer enn gjerne av sin kunnskap under løpeuka i Portugal.

For absolutt alle

Kan man reise alene på en slik løpeuke?

Svaret er ja. Mange reiser alene, men føler seg ikke alene. Springtime har rundt 30 plasser for norske deltakere, og cirka 100 plasser for svenske deltakere. Vi som reiser fra Norge blir godt kjent allerede på bussen fra Faro flyplass til hotellet, og blir som en storfamilie på tur sammen. Gi det en halv dag, og du har (løpe)venner for livet.

Må man være i superform for å delta på løpeuka?

Svaret er nei. Alle øktene nivådeles etter form og preferanser fra deltakerne. Vi har en haug med dyktige instruktører som sørger for at alle er ivaretatt. Lengden på øktene og hvor mange økter du vil være med på er helt opp til deg.

Les hvordan en tidligere deltaker, Astrid, oppsummerer det på sin instagram-profil etter en uke med RW og Springtime høsten 2021: