Løping er livet

Løping er livet


De virtuelle løpene fikk en real oppsving for cirka en måned siden. Medalje- og løpssamler Jan Billy Aas har allerede rukket å delta på 67 løp i år. Målet er 1000 løp før fylte 40.

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge har pågått i en drøy måned, og forrige løp var Run Forest Run som tok rundt 700 løpere ut på stiene for å konkurrere på enten 5 km, 10 km eller halvmaraton. En som deltok på hele to distanser, var Jan Billy Aas.

Takke for seg – eller løpe

Karen fra Kråkstad i Nordre Follo har løpt siden han var 16 år. Løpingen ble hans vei, hans medisin. Barndommen var trøblete, men en lærer og en yngre elev på skolen hadde sett løpstalentet hans, og fikk ham med på trening.

– Det sto mellom å takke for seg eller å holde motet oppe med løpingen. Jeg valgte det siste, fordi det var et fantastisk miljø der man kunne glede seg over andres prestasjoner, og i tillegg ble jeg sett, forteller Jan Billy.

I dag er han selv en stor inspirasjon for løpere i Norge. Ofte å se på startstreken i ulike løp. Veldig ofte, faktisk. Jan Billy har nemlig hele 869 konkurranser på CV-en. Målet er 1000 løp før han fyller 40 om to år.

To nye medaljer til samlingen er i boks etter helgen for Jan Billy Aas. Foto: privat.

Og det at de reelle konkurransene lar vente på seg dette året er ingen hindring. Hittil i år har han deltatt på 67 løp, de fleste virtuelle, og hele seks løp i Runner’s World Challenge.

Jan Billy deltok først på 10-kilometeren i Run Forest Run, og etter en pause på en times tid, la han i vei på 5-kilometeren.

– Det er jo utrolig kjedelig å løpe alle disse løpene alene rundt i bygda mi, men samtidig går det overraskende bra. Men jeg savner å treffe igjen konkurrentene mine, det er jo morsommere å konkurrere mann mot mann i samme løype.

Verdens beste taper

Dagen før Run Forest Run deltok han på – og vant – et timesløp i en annen virtuell løpsserie. Innsatsen der gikk naturlig nok noe ut over skogsløpene påfølgende dag, men det spiller ingen rolle. Han er strålende fornøyd så lenge han får deltatt på og fullført løp, og er ifølge seg selv verdens beste taper.

– Om jeg kommer først eller sist bryr jeg meg ikke om, jeg er glad bare jeg kan delta, forteller han, og legger til at han kommer fint inn i konkurransemodus selv på virtuelle løp, og at flere av tidene hans denne våren er bedre enn samme periode i fjor.

– Jeg løper så fort kroppen og beina orker. Fordelen med virtuelle løp er at jeg kan disponere kreftene bedre enn når jeg jager de foran meg.

Jeg hadde ikke klart meg uten det fantastiske løpemiljøet.

«Fordelen med virtuelle løp er at jeg kan disponere kreftene bedre enn når jeg jager konkurrenter foran meg», sier Jan Billy. Foto: privat

At løpegleden til Jan Billy er genuin er det ingen tvil om. Løpemiljøet har betydd alt for ham, helt siden han valgte livet og løpingen som 16-åring.

– Jeg ønsker at folk ikke må gi opp livene sine uansett hvor tøft det har vært i oppveksten eller generelt i livet. Med gode folk rundt seg kommer man langt. Jeg hadde ikke klart meg uten det fantastiske løpemiljøet, sier han og retter en stor takk til alle som har støttet og motivert ham oppgjennom årene.

Forhåpentligvis vet han hvor mye han betyr for løpesamfunnet, og hvor mye slike positive, engasjerte løpere som ham har å si for et relativt lite miljø. Det forsterker følelsen av at – på tross av at vi ikke står på startstreken sammen denne våren – er vi likevel en del av det samme, gode løpemiljøet.

Glimt fra Run Forest Run

Se dette innlegget på Instagram

🌞🏔🏃🏻‍♀️Gratulerer med vel løpt! 🏃🏼‍♂️❄️🌳 Håper dere har hatt en fin helg i SKOGEN! Resultatlisten oppdateres løpende og registrering av løp stenger mandag kl.14.00 og den endelige resultatlisten kommer i løpet av mandag og vi kommer å trekk fler premier! 🤩 Klikk på link i bio for å gå til registrering. Oppdater siden etter en stund hvis du ikke finner deg der. 🏅Medaljene skal komme i din postkasse om va 14 dager. Neste løp er Til Himmels den 21.5. 🏔🏃🏻‍♀️🏔🏁🏃🏼‍♂️🏔🏔🏔🏔🏃🏼‍♀️ . #runforestruntrailchallege #runforestrun #runnersworldchallenge_2020 #tilhimmels

Et innlegg delt av Runner’s World Challenge (@runnersworldchallenge_2020)

Ga mersmak

– Det blir flere virtuelle løp på meg fremover, dette ga mersmak! sier Anne Marie (Annie) Johannessen.

Til vanlig konkurrerer hun i obstacle-løp og har deltatt i både EM og VM. OCR sesongen er mer eller mindre avlyst, så det å delta på Virtuelt løp er en veldig fin måte å fortsette å konkurrere i terreng, ifølge henne.

Traseen hun valgte for Run forest run, Sognsvann – Tryvannstårnet – Frognerseteren, var derfor ikke tilfeldig.

– Jeg har det siste året fått øynene opp for terrengløp og motbakkeløp. Før jeg startet med dette løp jeg kun intervaller. I skogen blir strekningen lenger og brattere.

Annie forteller at hun liker skogsløp spesielt godt fordi det er så mye fint å se, både av dyr og natur. 

– I motbakker er det et blodslit oppover men på toppen blir man alltid belønnet med en fantastisk utsikt. Jeg sitter igjen med en ubeskrivelig god følelse og ro etter å ha løpt i terreng.

Til daglig jobber Annie som personlig trener, og skog og motbakke er noe hun anbefaler alle sine kunder som ønsker å komme i gang med løping. 

– Et virtuelt løp var utrolig gøy å delta på. Da kan jeg løpe hvor jeg vil, når jeg vil. En fin måte å delta i konkurranse på, uten å stresse med transport og kø. Jeg skal melde meg på flere slike løp, det ga virkelig mersmak. Skal ikke se bort i fra at kundene mine blir utfordret til en virtuell challenge i disse tider.

Annie Johannessen deltok på Run Forest Run i helgen.
Foto: privat

Next up: høydemeter

RW-blogger Maria Sørbø var også ute i skogen i helgen, både for å kunne huke av for Run Forest Run – og høydemeter i Sky is the limit-utfordringen fra RWC.

Se dette innlegget på Instagram

Yeeei!! 🙌🏻 #runforestrun 🏃‍♀️🌲 med @runnersworldchallenge_2020 🤩 @nina_bellesen_thoresen , @wenche_b_hansen og jeg løp 10 km! Vi hadde null tidsfokus (det var deilig 😍) vi løp bratt og fikk med oss mange høydemeter til Mount Blanc og Mount Everest – og ikke minst hadde vi det utrolig hyggelig 😁 Det var første gang jeg møtte @wenche_b_hansen som til nå har vært en god instavenn 😃 Superstas! Sørlandsdame som meg 🌴😎😂 Noen andre som har hatt gode løpeopplevelser i skogen i dag? 🏃‍♀️🤩 #milettermilimai #runnersworldchallenge_2020 #skyisthelimit #runnersworldnor #running #løping #løp #løpeglede #minløpetur #oslomaraton #holmestrandmaraton #ecotrailoslo #xreidnorway #sentrumsløpet #hytteplanmila #trailrunners #terrengløping #høgepålivet 🎈

Et innlegg delt av mariasorbo (@mariasorbo)

Les mer om høydemeter-løpet Til himmels den 21. mai og andre kommende løp i Runner’s World Challenge her.

Resultatlista fra Run Forest Run finner du her.

Lofoten på langs 2020

Lofoten på langs 2020


Da vi sto på torget i Svolvær klokka 02:15 natt til søndag hadde vi løpt i 35 timer og 30 minutter. Klokka kunne fortelle at vi hadde løpt 176,1 km og forsert 4500 høydemeter. Uten startnummer!  Men det startet jo lenge før dette....
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
August-utfordringen: 25 kilometer

August-utfordringen: 25 kilometer


Kjenner du konkurransesuget melde seg etter sommerferien? Bli med på det virtuelle løpet 25 kilometer og delta i den uformelle (men svært seriøse) landskampen mot Sverige.

Fikk du med deg Sondre Nordstad Moens europeiske rekord på den ukonvensjonelle distansen 25 000 meter under Diamond League-stevet Impossible Games i Oslo tidligere i sommer?  Nå kan du teste din egen 25-kilometersform den 16. august.

Virtuell landskamp

25-kilometersløpet inngår i den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge som åpnet opp i Norge da landet stengte ned. RWC har nylig åpnet opp i Sverige, og da er det jo naturlig med litt tävling!

Alle som deltar på 25-kilometeren den 16. august blir automatisk med i en uformell (men likevel dønn seriøs) landskamp mot Sverige. Så hvis du trenger en ekstra motivasjon for å presse deg selv i 25 harde kilometer, kan vi friste med seier over söta bror som gulrot.

Psst! Løpsdatoen er 16. august, men du kan «tjuvstarte» i inntil 48 timer før, og også løpe dagen etter, så lenge du registrerer resultatet ditt innen klokka 14.00 dagen etter løpet. Alt av info finner du på runnersworldchallenge.no

Personlig rekord

Sondre Nordstad Moen løp 62 runder på friidrettsbanen og løp inn til ny europeisk rekord på 25 000 meter på tiden 1:12:46.

Den svenske rekorden for 25 000 meter på bane ble satt så langt tilbake som i 1973 av Owe Malmqvist med tiden 1:18:06, mens den svenske rekorden for 25 kilometer på vei ble satt i 1980 av Tommy Persson med tiden 1:16:06 – akkurat to minutter raskere!

Så da vet du hvor lista ligger når du skal bryne deg på august-utfordringen. Neida, vi tar alle utgangspunkt i vår egen form. De færreste av oss har antakelig tatt tiden på 25 kilometer, så personlig rekord blir det uansett!

Meld deg på her: 25 kilometer med innlagt landskamp

Landskampen

Landskampen


Den 16. august arrangeres det virtuelle løpet 25 kilometer av Runner’s World Challenge – både i Norge og Sverige. Vi skal nå lage to «landslag» som skal konkurrere mot hverandre, søk om en plass på landslaget her!

Den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge har nå rullet og gått i Norge siden slutten av mars. Over 7000 løpere har deltatt på ulike løp og månedlige utfordringer.

I juni åpnet RWC også opp i Sverige, og som kjent elsker nordmenn og svensker å konkurrere mot hverandre.

Runner’s World Challenge har nettopp lansert et nytt løp, inspirert av Sondre Nordstad Moens ferske europarekord på 25 000 meter.

Søker fire «landslagsløpere»

Den 16. august arrangeres altså 25-kilometeren, og det er duket for landskamp. Vi søker nå etter landslagsløpere, søknadskjema finner du lengst ned i artikkelen.

Team Captain for Norges lag i landskampen mot Sverige på 25-kilometer, Ole Martin Nilsen Synnes. Foto: Tonje Lien Wold

Team Captain på det norske laget er Runner’s World-blogger Ole Martin Nilsen Synnes. Han skal debutere på maraton i høst, og anser 25-kilometeren som en perfekt utfordring på veien.

I tillegg til trenger vi fire landslagsløpere til – to kvinner og to menn. De eneste kriteriene er at du digger å løpe og er villig til å gi alt i denne blodseriøse kampen om heder og ære.

Som «landslagsløper» for Team RW Norge får du startplass til 25-kilometersløpet, og alt du trenger å gjøre er å løpe alt du er god for den 16. august.

Alle løpene i Runner’s World Challenge opererer med lovlig tjuvstart i opptil 48 timer, så er du opptatt akkurat på løpsdagen, kan du gjøre unna løpet i forkant.

Laguttak skjer 6. august.

Søk om å få bli landslagsløper her


Ikke gira på å blø for drakta, men bare gira på å løpe? Meld deg på det virtuelle løpet 25 kilometer her!

Fit for fjelløp

Fit for fjelløp


Nå åpner samfunnet sakte men sikkert opp igjen. Fortsetter ting å gå riktig vei vil det være et mangfold av løp å velge i når høsten kommer. Er du en av de som har løpt dine kilometer på asfalt og...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
Alt om halvmaraton

Alt om halvmaraton


En overkommelig, passe utfordrende og utrolig morsom distanse. Her er litt historie, en drøss med økter, kloke ekspertråd fra Sondre og Jack og en suksessoppskrift fra 1982.

Kjenner du til den argentinske løperen Delfo Cabrera? Antakelig ikke. Vel, han vant det søramerikanske mesterskapet i 1952, på tiden 1:09:19. Dette var – så vidt vi vet – verdens første halvmaratonløp.

Likevel hersker det mye tvil og forvirring rundt halvmaratondistansens inntog i den offisielle friidrettsverdenen. Det var ikke før i 1965 at det internasjonale friidrettsforbundet godkjente verdensrekorder på distansen. Første offisielle verdensrekordholder på halv distanse var den engelske løpelegenden Ron Hill, med tiden 1:05:44.

Løpelegenden Ron Hill fra England var den første innehaveren av en offisiell verdensrekord på halvmaraton. I dag er han kanskje mest kjent som run streak-kongen som løp hver dag i 52 år.
Foto: CC 0 Fotograf: Ukjent

Etiopiske Abebe Bikila hadde riktignok løpt raskere året før, men blant annet grunnet en ikke-kontrollmålt løype, ble det altså Ron Hill som stakk av med den første tittelen. Deretter har rekorden gradvis krøpet nedover mot timen.

I løpet av 70-tallet var den nede på drøye 1:02, og i løpet av 80-tallet var den senket ned til solide 1:00:10. Kenyanske Moses Tanui var den første til å bryte 60-minuttersgrensa i 1993, og etiopiske Haile Gebreselassie snek seg under 59 minutter i 2006. Er en sub 58 mulig? Under København halvmaraton i fjor beviste kenyanske Geoffrey Kamworor at det antakelig er det, ved å løpe på 58:01.

Vår mann, Sondre Nordstad Moen er ikke langt bak. Han forteller til Runner’s World at hans neste mål for halvmaraton er å senke persen fra 59:48 til under 59 minutter.

På kvinnesiden var det tre kvinner som byttet på å kalle seg verdensrekordholder: amerikanske Joan Benoit, Ingrid Kristiansen og Grete Waitz. I løpet av dette tiåret gikk rekorden fra 1:13:26 (Benoit) til 1:08:32 (Kristiansen). Utpå 2000-tallet tok kenyanerne over tronen. I slutten av februar i år ble det satt ny verdensrekord av etiopiske Ababel Yeshaneh, med tiden 1:04:31.

Det var ikke før i 1992 at det internasjonale friidrettsforbundet arrangerte et offisielt verdensmesterskap for halvmaraton. I år arrangeres verdensmesterskapet på distansen i Gdynia, Polen. Løpet skulle egentlig gått 29. mars, men er som alle andre arrangement flyttet til oktober.

Populær og overkommelig

Tidene blir raskere og raskere, og distansen blir mer og mer populær. Ifølge Kondis sin statistikk, deltok over 35 000 løpere i Norge på halvmaraton i løpet av 2018. Samme år skriver Dagsavisen at over 12 000 av de nesten 19 000 fullførende i Oslo Maraton, deltok på halv distanse. Runner’s World arrangerte selv et virtuelt løp i påsken – Langfredagsmaraton – der kun 170 av de drøyt 1400 løperne valgte maraton over halvmaraton.

– Det er veldig mange som liker halvmaraton, deriblant jeg, sier Jack Waitz, og oppsummerer det slik:

– Det handler om å løpe to 10-kilometere så nærme toppfarten som mulig. Hvis forberedelsene er gode, så er det ikke så plagsomt å ligge på den farten for folk flest.

Den erfarne løperen og løpetreneren forteller at gjennomsnittstidene på halvmaraton stort sett ligger på litt over to timer. Med andre ord er man ute like lenge som en god maratonløper, og går gjennom de samme fasene, opplever det samme. Det er en akkurat passe lengde, en akkurat passe utfordring.

– Jeg pleier å si at om du trener for 5, 10 eller halv, så er det ikke så mye som avviker i treningen. Det er maraton som skiller seg ut, da det krever lange turer. De trenger du ikke til de kortere distansene. Det holder med maks to mil. Skal du løpe halvmaraton for første gang og ikke bryr deg så mye om tiden, ligger du godt an hvis du har hatt rolige treningsturer på opp mot to mil. Og så gjelder det å trene på den farten du ønsker å oppnå, det kommer du ikke utenom. Uansett om du skal løpe på to timer eller 1:25, så må du ha noen økter hvor du nærmer deg terskelfarten.

Disponering og fokus underveis

For de som allerede har løpt distansen et par ganger, og som ønsker å bedre seg, er det de små detaljene som gjelder. Hodet må være påskrudd hele veien for at ikke farten ubevisst skal dabbe av.

– Det mest krevende med halvmaratondistansen mener jeg er fokuset du må ha for å holde oppe farten mellom kilometer 13 og 18. Etter 13–14 kilometer må du hele tiden presse litt og litt mer for bare å holde farten oppe. Med samme innsats er det lett at farten synker et par sekunder på kilometeren, sier Sondre Nordstad Moen.

Den rutinerte langløperen har tilbrakt hele våren i Kenya for et lengre treningsopphold. Han mener at det å ha en plan over disponeringen av løpet er lurt.

– De siste tre kilometerne tilsvarer godt under ti minutter løping for de som løper raskest, og det er sjelden vanskelig å presse seg maks da. Riktig åpningsfart på de første 5–7 kilometerne er kritisk hvis man ønsker å få ut det man er god for. Det er viktig å ha en plan på forhånd. Å løpe andre halvdel 10–20 sekunder raskere enn den første, gir stort sett det beste resultatet.

Suksessoppskrift fra 1982

I 1982 hadde Grete Waitz satt verdensrekord på halvmaraton i Gøteborg i mai. Da Oslo Maraton ble arrangert to måneder senere, løp hun faktisk to minutter raskere, men rekorden ble aldri godkjent som verdensrekord.

– Det var ikke sertifiseringer av løyper den gangen, så vi vet ikke hvor nøyaktig hvor lang den løypa var, men at hun gjorde et kjempeløp er klart, forteller Jack Waitz.

Her er et utdrag fra treningsdaboken hennes fra to uker før løpet i Oslo.


En tøff 15-kilometer

En økt Jack har brukt mye på utøverne sine er en 15-kilometersøkt som han selv betegner som ganske tøff. Du løper i vanlig fart de første og siste fem, mens de midterste fem kilometerne skal være i nærheten av halvmaratonfarten din.

Tempo på bane

En annen økt han trekker fram som gunstig i forarbeidet til halvmaraton, er 400-metere på bane. Grete kjørte mye av dette, og som vi kan se ut ifra treningsdagboken, ble de gjennomført tirsdagen før det uoffisielle rekordløpet i Oslo. Opp mot 12 400-metere i rask fart, med ett minutt pause.

– Her må man prøve seg fram. De siste skal gå raskest, forteller Jack, og legger til at den tøffe 15-kilometeren, tempoøkter a la 400-meterne, de gode gamle tusenmeterne og lange turer er en god suksessoppskrift.

Halvmaraton vs maraton

Sondre Nordstad Moen kjører ulike spesifikke økter før halvmaraton kontra en maraton. Forskjellen ligger både i volumet og intensiteten/farten på øktene.
– Mens jeg løper rundt 14–18 kilometer rundt konkurransefart på intervaller for halvmaraton, er volumet på maratonøktene rundt 20–30 kilometer, forteller han.

Foto: Tore-Erik Thoresen

Eksempel på halvmaratonøkter Sondre har løpt:

  • 7 × 2000 m i halvmaratonfart. Pause 400 m jogg på 2 minutter. 
  • 2 × 3000 m i halvmaratonfart (3 minutter stående pause) + 10 × 1200 m, 3–5 sek/km raskere enn halvmaratonfart (2 minutter stående pause). Totalt 18 km. Økten løpes på bane.
  • 5 × 3 km i halvmaratonfart med 1 km pause på 87 % av dragfarten. Totalt 20 km kontinuerlig.

Eksempel på maratonøkter Sondre har løpt:

  • 7 × 3 km i maratonfart eller 1–2 sek/km raskere, med 1 km pause på 85–90 % av dragfarten (totalt 28 km kontinuerlig).
  • 5 × 5 km i maratonfart med 1 km pause på 87 % av dragfarten (totalt 30 km kontinuerlig).
  • 9-7-5-4-3-2-1 km med 3 minutter jogg som pause. Maratonfart og 1–2 sek/km raskere for hvert drag. Totalt 31 km med intervaller.