Sponset innlegg
Karoline Bjerkeli Grøvdal har tatt ytterligere grep

Karoline Bjerkeli Grøvdal har tatt ytterligere grep


Langdistansestjerna har nylig inngått et samarbeid med Fuel of Norway for å optimalisere næringen i forbindelse med trening og konkurranse.

Etter lengre tids erfaring og testing av Fuel of Norway velger Karoline å inngå et samarbeid som skal bidra til ytterligere optimalisering av hennes trenings- og konkurransehverdag.

– Jeg er glad for å ha Fuel of Norway med på laget. Ernæring og restitusjon er like viktig som trening, og med hjelp av produktene til Fuel kan jeg optimalisere treningen min ytterligere. Det er viktig for meg å kunne bidra til et fokus på riktig og nok ernæring i forbindelse med trening spesielt for unge utøvere. Sammen med Fuel tror jeg vi kan få til dette, sier Karoline.

Fuel of Norway

Fuel of Norway ble startet av blant andre Gabriel «Gabba» Rasch tidligere proffsyklist og nå sportsdirektør i INEOS.

– Hele målet med oppstarten på Fuel handler om at sportsernæring bør være sunt og godt å innta, samtidig som den øker prestasjon og forkorter restitusjonstiden. Mesteparten av sportsernæringen som finnes inneholder mye kunstige tilsetninger og smaker unaturlig. Med Fuel har vi benyttet oss av den beste kompetansen på utvikling og produksjon slik at vi trygt kan gi både OL-favoritter og unge utøvere den beste energien, sier Gabriel.

I sin tid som ung utøver skulle Gabriel ønske at han og de rundt han hadde større kunnskap om ernæring, noe han i dag bidrar til i idretts Norge via Fuel of Norway.

Fueld på startstreken

Når Karoline konkurrerer på enten 5000 eller 10 000 meter skal hun yte maks i henholdsvis 14 og 30 minutter – sånn cirka.

For hver runde må hun være fokusert og hele tiden ligge og pushe på grensen av hva hun er kapabel til. Spisse albuer, rykk i feltet og taktomslag mot slutten – det gjelder å være våken og på alerten.

På såpass korte distanser trenger man ikke å innta næring underveis, men forberedelsene i forkant av løpet er desto viktigere, slik at hun står på startstreken med fulle karbohydratlagre og et skjerpet hode.

Her er Karolines favorittprodukter som bidrar til akkurat det.

Karolines favoritter

No Bullshit energy er en energidrikke laget av 100% fruktjuice fra eple og rabarbra. drikken er ikke tilsatt sukker og en boks inneholder kun 19kcal og hele 99mg koffein. Med andre ord en sunn og smakfull koffeindrikke. 

NoBullshit er laget for utøveren som er bevisst på koffeininntak i forbindelse med prestasjon eller som en leskende drikke når man trenger en liten oppkvikker. 

Fuel of Norway EnergiGel er en gel basert ekte fruktjuice og kjente norske smaker. Denne ble kåret til RWs valg i en stor gel-test i Runner’s World i fjor.

Fuel of Norway har utviklet gelen i tett samarbeid med utøvere og deres tilbakemeldinger.

Det er tre faktorer som er viktige i den perfekte gel: Smak, konsistens og næringsinnhold.

En kunstig smak og en for tykk konsistens er vanskelig å få ned når man er sliten. Samtidig er det utfordrende å lage en næringsrik gel som samtidig er tyntflytende.

Fuel of Norway er kompromissløse og kvalitetsbevisste – og har fått til både en naturlig smak, tynn konsistens som er lett å svelge, og en nøye sammensatt blanding av karbohydratkilder for optimalt opptak.

EnergiGel kommer i smakene blåbær, stikkelsbær og rips.

Hverdagstrening

I den daglige treningen er det også viktig med stabilt blodsukker og inntak av energi tilpasset aktivitet, intensitet og lengde.

Mange tenker at sportsernæring er noe som kun benyttes under konkurranse. Fordelene ved å være bevisst i hverdagen er store. Man vil ha bedre kvalitet på øktene som gjennomføres, raskere restitusjon og man lærer kroppen å utnytte inntaket slik at man kan prestere bedre under konkurranse.

Noen anbefalinger generelt vil være å drikke ca 5 dl Sportsdrikk siste timen før trening. Skal man ha en kort og intensiv økt vil dette være tilstrekkelig i forkant. Man kan også med fordel spise en EnergiGel rett før økta.

Underveis er det viktig å drikke godt om temperaturen er høy. Umiddelbart etter økten bør man ha 5 dl sportsdrikke, en EnergiGel/EnergiBar/banan klart for å starte restitusjonen.

På lengre økter bør man ha fokus underveis på et jevnt inntak av karbohydrater. Cirka 1–1,5 g/kg/t. Start inntaket etter ca. 15 min og fortsett gjennom økta.

Flere tips finner du på Fuel sin hjemmeside.

Siste utgave av Runner’s World

  • Våre varme favoritter til vinterløpinga.
  • Simen Holvik tar oss gjennom Spartathlon-eventyret.
  • Bli kjent med den allsidige, sosiale, energiske løperen Hilde Aders.
  • Magnus Winther Warvik måtte bære hjem etter sin første maraton. Nå har han løpt hver dag i over syv år, og konkurrerer så ofte han kan.
  • Stor Island-guide: Hvor bør du løpe, hvilke løpegrupper bør du oppsøke, hvilke løp bør du sjekke ut.
  • RWs møllefavoritter: Kom deg gjennom vinteren med våre øktforslag og møllehacks.
  • Bli din egen trener i vinter! Askild Vatnbakk Larsen guider deg gjennom stegene slik at du kan lage ditt eget, bærekraftige og effektive treningsopplegg.
  • Fysioterapeut Eli Anne Dvergsdal gir deg råd til hva du bør gjøre hvis en skade vender tilbake.
  • Abelone Lyng har løpt Icebug Xperience langs Bohuslänkysten.
  • Kan sterk mat gjøre deg til en sterkere løper? Ernæringsfysiolog Silje Fjørtoft tar en titt på de nyeste chilistudiene.

Les magasinet digitalt her!

Sponset innlegg
Karoline Bjerkeli Grøvdal: – Kunsten å gi F

Karoline Bjerkeli Grøvdal: – Kunsten å gi F


I spalten «Eliteløperen» følger vi våre beste utøvere og blir bedre kjent med dem – på en litt annen måte. Her er 14 kjappe med Karoline Bjerkeli Grøvdal.

Hva er det første du tenker på når du våkner?

– Hva skal jeg trene i dag?

Hvilket land er favorittlandet ditt og hvorfor?

– Kanskje Frankrike, fint vær, god mat, enkelt å reise dit.

Hvilken rolle har du i vennegjengen?

– Den stabile, de vet hvor de har meg.

Hvordan ville vennene dine beskrevet deg med tre ord

– Sta, målbevisst og snill – håper jeg.

Hvilken artist hørte du på i ungdommen som du er litt flau over i dag, men som betød mye for deg da?

– Altså, jeg var Britney Spears-fan nummer én! Og er ikke flau over det.

Hvilke tre ting er du takknemlig for?

– Oppveksten min, at jeg er vokst opp blant skog og fjell. Jeg tror det utgjorde en god base for at jeg kunne drive med idrett. Jeg er takknemlig for mamma og pappa som stilte opp, særlig da jeg var yngre, og kjørte meg på trening. Jeg har aldri hatt noen stor klubb eller idrettslag rundt meg, så alt de gjorde for meg er jeg veldig takknemlig for. Og så er jeg takknemlig for sponsorer, særlig lokale sponsorer som har fulgt meg siden jeg var liten og vært med i opp- og nedturer.

Hvilken egenskap er du mest stolt av?

– At jeg er løsningsorientert.

Hva het ditt første kjæledyr?

– Det var en katt som het Sunniva.

Hva hører du i bilen?

– Det meste – topp 40 og sånn typisk radiomusikk.

Synger du med?

– He he. Bare hvis jeg er alene i bilen.

Hvem har betydd mest for deg i valget om å bli toppidrettsutøver?

– Det er en kombinasjon av min første trener, Terje Hole, som brukte tid på meg og så et potensiale, og søskenbarnet mitt, Håvard Bjerkeli. Han var langrennsløper, sprinter, på landslaget med sølv i VM. Jeg så veldig opp til ham, jeg skulle jo bli skiløper jeg også. Han banet vei med tanke på det å bli toppidrettsutøver. Den kombinasjonen: ett forbilde og en trener som introduserte meg for løping og hadde trua.

Hva liker du å gjøre når du ikke trener?

– Slappe av, se på serier og lage mat. Og shoppe, he he. Det kan du putte i en parentes.

Hvordan vil du beskrive følelsen etter en kanonbra økt?

– En blanding av lettelse fordi du har gjennomført det du hadde som mål og det gikk bra, og en følelse av runner’s high – du får mye energi og ser litt lysere på alt. En enkel medisin for å ha det bra.

Hva skulle du ønske du var flinkere til?

– Jeg kunne vært flinkere til å ikke bry meg om alt. Noen ting kan gå litt for tett inn på meg. Den velkjente kunsten å gi F, den hadde jeg nok hatt godt av å mestre. Jeg kan bli litt opphengt i negative ting, som en dårlig prestasjon, og ta det med meg og la det gå utover selvtilliten. Jeg kan bli flinkere til å legge det fra meg, og gi F. Det må jeg jobbe litt med.

Karsten Warholm: – Fokus når det gjelder

Karsten Warholm: – Fokus når det gjelder


I spalten “Eliteløperen” følger vi våre beste utøvere og blir bedre kjent med dem – på en litt annen måte. Her er 11 kjappe med Karsten Warholm.


Hva er det første du tenker på når du våkner?

– Stå opp og gjøre meg klar til trening.

Hvordan ville dine nærmeste venner beskrevet deg med tre ord?

– Glad, positiv og impulsiv.

Hva er du takknemlig for?

– At jeg har en meningsfull hverdag der jeg får gjøre det jeg liker aller best.

Hvilken egenskap er du mest stolt av?

– Det at jeg klarer å holde fokus når det gjelder.

Hva hører du på i bilen?

– Alt mulig.

Hva er favorittlandet ditt og hvorfor?

– Har ikke noe bestemt favorittland, men mange gode ferieminner fra Portugal.

Hva var navnet på ditt første kjæledyr?

– Kaninen Pelle.

Hvem har betydd mye for deg i valget om å bli toppidrettsutøver?

– Veien har blitt til mens jeg har gått, jeg har vært heldig som fra jeg var liten har hatt støtte fra mine foreldre, trenere og et godt treningsmiljø. Toppidrettsutøver har jeg vært de siste årene og det har kommet som et resultat av hard jobbing som har gitt gode internasjonale resultat. Det at trener Leif Olav Alnes har den kunnskapen han har og har hatt troen på meg som utøver på internasjonalt nivå har vært helt avgjørende.

Hva gjør du når du ikke trener?

– Da er jeg sammen med kjæresten min og venner. 

Beskriv følelsen du sitter igjen med etter en kanonbra økt.

– Det er rett og slett herlig, det å kjenne at kroppen fungerer og at alt tyder på at jeg har gjort fremgang er en fantastisk følelse som nesten kan være vanskelig å beskrive.

Hva er det viktigste treneren din har lært deg?

– Han har lært meg så mye både når det gjelder trening og livet generelt at det er ikke lett å trekke frem en ting.

– Hvis jeg må velge én ting fra treningsarbeidet så må det være at han har fått meg til å lytte bedre til kroppen og hvordan den responderer på treningen. Dette er en veldig viktig del av treningsarbeidet og er avgjørende for å kunne få kvalitetsøkter. 


Les også: 14 kjappe med Hedda Hynne

Statusrapport fra Simen etter 2000 km

Statusrapport fra Simen etter 2000 km


Ultraløper og RW-spaltist Simen Holvik bruker som kjent ferien til å løpe Norge på langs i år. Han ligger godt an til å smadre verdensrekorden, helt etter skjema som tilsier Nordkapp til Lindesnes på 30 dager. Vi har tatt en kjapp prat med vår egen Forest Gump.

Vi er på dag 21 av 30, og Simen nærmer seg Lillehammer. Derfra går ruta på vestsida av Mjøsa over Hadeland mot Hoksund og videre sørover. Se ruta og dagsetappene under. Og her er link til trackingen som viser hvor Simen er akkurat nå.

Vi tok en kjapp prat med Simen rett etter at han hadde passert Ringebu. Humøret og kroppen var bemerkelsesverdig bra med tanke på at han har tilbragt ferien på en litt annerledes måte enn de fleste av oss.

Hvordan har du det?

– Jeg synes det går veldig bra, men merker at jeg har løpt 2000 km på 20 dager. Kjenner det i den ene lårmuskelen etter mye bakker de siste dagene, men skal innom en fysioterapeut i dag. Den ene leggen er også litt hoven, men ingen smerter.

– Alt dette er jo etter planen. Og det er jo dette mennesker er skapt for – å løpe langt.

Tenker du på de forestående etappene, eller tar du én dag av gangen?

– Jeg tar en dag av gangen, ser på det som en treningsøkt. Jeg tenker faktisk veldig kortsiktig, til neste måltid egentlig.

Hva har vært den største overraskelsen så langt?

– Det har dukket opp mye mer folk enn jeg har sett for meg, det har vært et enorm engasjement, fra nord til sør. Litt overraskende, det har vært både folk som ikke løper og de som løper. Det er folk som stopper bilen og går ut for å heie. I Trøndelag møtte jeg 30-40 damer med flagg og heiarop. Skikkelig show!

– Jeg har møtt både Vebjørn Rodal og Jørgen Graabak. Jørgen løp med meg en etappe. To OL-gullvinnere, det er skikkelig stas.

– Ultra har virkelig kommet ut til folket, det er helt sinnsykt.

Hva har vært mest utfordrende?

– Det må nok være varmen, det var fryktelig varmt ved Setermoen, nesten 35 grader, da ble jeg skikkelig kokt.

– Men så er det kontrastene … Et par dager etterpå, over Saltfjellet, måtte jeg ha på stillongs og topplue. Jeg løp midt på natta, mens trailerne suste forbi og spruta vann på meg. Jeg får virkelig oppleve kontrastene norsk sommer har å by på.

Hvordan lukter det i bobilen?

– Haha … I går kom ungene, så nå er det helt kaos. Men vi har rydda litt, så det lukter faktisk ganske bra.


Følg Simen videre:

Simens Facebook-profil

Norge På Langs nettside

Tracking

Asics Novablast 2 er her!

Asics Novablast 2 er her!


Skoene med den gode responsen møtte en enorm respons fra løpemiljøet i fjor. Nå er en oppdatert andreversjon lansert.

Novablast gjorde at mange løpere fikk et nytt syn på Asics da de ble lansert i fjor. Dette er mye på grunn av skummet som er brukt i mellomsålen: FF BLAST.

Dette skummaterialet gir både myk landing og et eksplosivt fraspark.

Forbedringene som er gjort i Novablast 2 er blant annet en utskjæring i yttersålen, inspirert av trampoliner. Dette skal gi en enda mer responsiv sprett i frasparket.

Kanskje bidrar det også til litt bedre grep? Den første modellen var bittelitt glatte i overgangsperiodene på norsk føre.

Skoen har også blitt noe bredere rundt mellomfoten. sammen med den nye hælstabilisatorene skal dette både gi en noe mer balansert sko, samtidig som utnyttingsgraden av responsen skal ha blitt bedre.

– Å løpe i Novablast gir meg virkelig energi. De er så lette og spenstige, og løfter bokstavelig talt humøret mitt for hvert skritt, sier Asics-utøveren Beth Potter

Ifølge Asics passer Novablast 2 godt til kortere, energiske løpeturer. Etter å ha testet forgjengeren mener vi at skoen fint kan passe godt til langturene også, og at dette er en sko det er morsomt å løpe både langt og kort i. Vi gleder oss til å teste nyheten!

Novablast 2 er tilgjengelig fra 1. juli, prisen ligger på 1600 kroner.

RW utvider staben av skribenter

RW utvider staben av skribenter


Brenner du for løping, liker du å skrive, og har du lyst på en deltidsjobb eller bigeskjeft? Runner’s World er på utkikk etter skribenter og bidragsytere som kan styrke innholdet i magasinet og på nettsida, og bidra med andre redaksjonelle oppgaver.

Runner’s World Norge gir ut ti utgaver årlig og er landets eneste rene løpemagasin. Redaksjonen vår er liten og består av redaktør Sara Skarabot Pedersen og journalist og fotograf Tonje Lien Wold.  I tillegg har vi et solid kobbel av dyktige spaltister som skriver fast om sitt tema eller fagfelt.

Løpende potet

Vi er nå på utkikk etter en eller flere personer som kan bidra med diverse redaksjonelle oppgaver. Men først litt info:

Runner’s World Norge er en del av Springtime Group, som består av:

  • Springtime Media
    • Runner’s World og nettsiden trening.no
  • Springtime Event
    • Arrangerer løp som Sommernattsløpet, Winterrun, Rosa sløyfe-løpet og mange, mange flere.
  • Springtime Travel
    • Arrangerer løpsreiser og treningsreiser.

Vi jobber med andre ord med utrolig masse løpsrelatert og gøyalt, og alle på kontoret fungerer litt som poteter. Derfor er det ekstra gull om du også er litt potet.

Smørbrødliste

Vi ønsker primært at du er løpende og skriveglad, men vi har likevel snekra sammen denne smørbrødlista av drømmeskills som vi ser etter, sånn i tilfelle du kan huke av på noen av dem:

  • Du liker å skrive og skriver godt.
  • Du er den venner og familie kommer til når de trenger rettskrivingshjelp eller korrekturlesing.
  • Redigering, språkvasking og oppbygging av tekster er null stress for deg.
  • Du er oppdatert og nysgjerrig på hva som rører seg i løpemiljøet.
  • Du behersker engelsk og/eller svensk godt, og har ingen problemer med å oversette fra disse språkene til norsk.
  • Du kan kanskje til og med et annet språk – tysk eller nederlandsk, for eksempel?
  • Du har tilfeldigvis også kjennskap til foto og video, både produksjon og redigering.
  • Du har erfaring med redaksjonelt arbeid.
  • Kanskje du til og med har erfaring med abonnementshåndtering?
  • Eller er du kanskje god på grafisk design?
  • Du har kjennskap til WordPress.
  • Du er også ganske så dreven på sosiale medier.

Du trenger ikke 12 av 12 rette for å sende inn en søknad. Vi ønsker først og fremst å sondere terrenget litt. Sitter du på kunnskaper du mener kan være relevant for RW, men som ikke er nevnt i lista over, så ikke nøl med å skryte litt av det.

Stillingsprosent?

Vi er i første omgang på utkikk etter bidragsytere som kan bidra litt eller litt mer enn litt. Her er vi fleksible på hvor mye du kan tenke deg å jobbe. Alt fra 20 % til 50 % kan være aktuelt for oss.

Bor du i Oslo-området og kan jobbe med oss fast én dag i uka for eksempel? Nydelig. Men vi er også blitt ganske digitalt drevne, så vi stiller ingen krav til bostedsadressen din.

Send inn en mini-søknad ved å fylle ut skjema nedenfor – vi tar kontakt med aktuelle kandidater i august.