Adidas Tribes er et nytt løpekonsept som utforsker de ulike løypene vi kan finne i byrommet. Urban løping blir stadig mer populært i storbyer som New York, London og Rio, og nå har trenden også nådd Norge. Løpere samles, ofte på kvelden etter studier og jobb, og løper spektakulære ruter hvor selve bybildet er en stor del av opplevelsen.
Ned i undergrunden
Vi ble med da adidas lanserte sin første av fem Tribes-samlinger i Oslo. Starten var ved spektakulære Barcode ved Oslo Sentralbanestasjon. Løpecoachene Hanne Lyngstad og Jack Waitz (sistnevnte også fast skribent i Runner’s World), ga instruksjoner på forhånd, og var med under hele løpeturen.
– Dette er ikke en løpetur for å få tatt ut det man har av krefter. Dette er en tur for å oppleve noe sammen med andre løpeglade, sa Waitz før start.
Løypa gikk fra Barcode, over Grønland, gjennom Grünerløkka og opp til Gamle Aker kirke. Der fikk vi et spennende møte med katakombene under kirken, og fikk fortalt kort historien om hva katakombene har vært brukt til.
Fra Aker løp så hele gjengen tilbake mot Operahuset, og naturlig nok ble det en runde på taket til Operaen, før vi satt kursen mot utgangspunktet på Barcode.
Totalt seks kilometer løping, svært sosialt og morsomt.
– Adidas Tribes skal gå hele sommeren, og ende opp rett før Oslo Marataon. Vi kjører neste Tribes-treff på Bislett, og der vil trappeløping og teknikk stå i fokus, sier Thomas Mietinen, country marketing manager for adidas i Norge.
Mer info om adidas Tribes finner du her: adidastribes.no
Før løpet informerte Hanne Lyngstad (t.v.), Jack Waitz (midten) og Thomas Mietinen om adidas Tribes. Alle foto: Eivind Bye