Sponset innlegg
– Det er min form for terapi

– Det er min form for terapi


Jevi Majid løper gjerne alene, men er bevisst på ansvaret om å bruke sin stemme som løpende, norsk-pakistansk kvinne. 

– Jeg løp Stockholm Marathon for tre uker siden og det var en herlig opplevelse! I dagene før løpet hadde jeg smerter i knærne og ryggen, så målet var egentlig bare å komme meg til mål. Likevel perset jeg med 20 min siden forrige maraton så det var både gøy og emosjonelt!

Det forteller Jevi Majid, som fortsatt har til gode å få en dårlig opplevelse med løpesko på beina. De siste årene har løpingen vært en viktig del av hverdagen for Jevi, uansett værforhold og sinnstilstand. 

– Løping har vært en konstant i livet mitt de siste 4-5 årene. Gjennom en tøff skilsmisse, flytting til Norge, alenemors tilværelsen, gjennom jobb og studier. Løping har alltid vært min ‘escape’, hvor jeg får tid til å prosessere og reflektere, og bare den luksusen å ha tid til meg selv, sier Jevi.  

Foto: Andy Astfalck

– Jeg føler meg mye bedre etter en løpetur, både psykisk og fysisk. Gjennom min løpereise fått mange venner og mange som er motivert av det jeg gjør, å få mer mangfold i løping og å spre budskapet om hvor godt løping er for både kropp og sinn, forteller Jevi. 

Løping er for alle

Som flokkdyr trenger vi alle å føle på samhold og fellesskap. Jevi er overbevist om at løpingen kan gi så mye mer enn bedre fysisk form.

– Ikke bare kan løping hjelpe enhver som velger å løpe på tredemølle eller utendørs, det skaper også rom for at flere kan delta. De fleste føler at man må løpe fort for å løpe og det stemmer jo ikke! Alle kan løpe og det bør være en inkluderende aktivitet. Store løp, stafetter, tur rundt Nøklevann eller at du får med deg noen neste gang du kjører intervaller på treningssenteret bidrar til fellesskapet. 

– Hva er det beste med å løpe sammen med andre?

– Vennskap. Snakke sammen. Bidrar til mindre ensomhet. Det er mange fra min gamle løpegruppe som fortsatt løper sammen og for en slags ‘outlet’ for å snakke om barn og utfordringer på hjemmebane. Det er en form for terapi, forteller Jevi Majid.

ASICS Ekiden på Voldsløkka

Bli med på en sosial og morsom løpeøkt på Voldsløkka!

Lørdag 13. november inviterer vi til ASICS Ekiden på Voldsløkka i Oslo, et stafettløp med seks forskjellige etapper som utgjør en maraton på en drøy time. Du kan møte opp alene eller med løpegjengen din, det er plass til alle uansett om du løper fort eller sakte!

Les mer her: ASICS Ekiden Voldsløkka

Årets løperundersøkelse

Årets løperundersøkelse


Svar på årets store løperundersøkelse og hjelp oss å bli bedre!

Hvert år kjører Runner’s World ut en stor løperundersøkelse som kartlegger alt fra preferanser og treningsvaner til skovalg og skadehistorikk blant norske løpere.

Dette gir oss en fin pekepinn på hvem vi jobber for, hva dere liker og hva dere vil lese og lære mer om.

Hjelp oss å bli bedre ved å sette av ti minutter og svare på årets løperundersøkelse.

Blant alle respondenter trekker vi ut en heldig vinner av et par FreeBuds fra Huawei.

Flytte grenser

Flytte grenser


Det verker i hele kroppen, jeg hiver etter pusten og kjenner melkesyra tar grep. Allerede etter to kilometer får jeg en fornemmelse av at formen er vesentlig dårligere enn jeg hadde forestilt meg. Det var ingen maraton jeg hadde lagt ut på, men en lettkupert løype på seks kilometer. Jeg forstår at her må noe gjøres med min fysiske form.


Denne etappen av RW-stafetten skrives av Truls Wæraas. Han forteller om hvordan iveren etter å flytte grenser har tatt ham på en reise fra utrent til ultraløper.
Ønsker du å dele din historie eller løpsopplevelse? Send en mail til sara@runnersworld.no, da vel!


Mellom smerte, ubehag og følelsen av å synes synd på seg selv, klarer jeg å mobilisere. Jeg bestemmer meg for å ta grep – og at denne løypa skal bli referansen på min fremgang.

Etter fullførte seks kilometer (jogg og gange) kjenner jeg et snev av tilfredsstillelse, jeg hadde jo tross alt kommet meg gjennom løypa.

Utslått på sofaen finner jeg inspirasjon i en eldre utgave av et magasin for løpere. Mitt første mål blir å fullføre denne løypa uten å måtte gå eller ta pauser underveis.

Pågangsmot

Med stort pågangsmot gjennomfører jeg to–tre løpeøkter i uka, og det går ikke mange uker før jeg gjennomfører testløypa løpende på tiden 33:53 (knappe 6 minutter per kilometer).

Jeg slo meg på brystet og tenkte «nå har jeg blitt en løper, en av dem som kan holde det gående i noen kilometer.»

Jeg har alltid vært opptatt av å utfordre meg selv og flytte grenser. Det har gitt meg mange opplevelser, mestringsfølelse og plusspoeng på helsekontoen.

 Jeg hadde jo gjort større ting tidligere, men det var i andre disipliner enn løping. Hva om jeg kunne bli en av dem som løper 10 kilometer gateløp, det er jo ingen umulighet.

Det blir med to–tre treningsøkter i uka, men jeg har forstått at et innslag av intervaller kan være hensiktsmessig for å få fart på blodpumpa. Treningen går fint de neste månedene, selv om dørstokkmila melder seg klarer jeg å gjennomføre treningsplanen i grove trekk.

Iveren etter å flytte grenser tok Truls Wæraas ut på en reise fra utrent til ultraløper. Foto: Knips Media

Milepæler og mål

Bordet fanger, tenkte jeg, så her var det bare å hive seg rundt finne et løp i nærområdet og melde seg på.

Tordenskjoldløpet i Trondheim ble debuten, og målgang ble sammen med et «tog» av andre løpeglade mennesker. En milepæl var nådd, jeg kunne si at jeg var blitt en løper.

Jeg hadde vunnet. Ikke løpet, men over meg selv.

Om lag ett år hadde gått siden jeg hadde min skrekkopplevelse i 6-kilometersløypa, og jeg følte på stolthet over egen gjennomføringsevne og fremgang i løpeskoa.

En ettermiddag sitter jeg og mimrer, ser på gamle bilder jeg har liggende på macen – plutselig et er et nytt mål satt. Et tilbakeblikk til da jeg gikk Norge på langs for ti år siden, 3000 kilometer fra Lindesnes til Nordkapp, ga meg inspirasjon til å flytte nye grenser.

En halvmaraton måtte jo være innen rekkevidde for en som akkurat har passert 50 år.

Terminlisten for halvmaraton ble studert, og valget ble lett. Jeg ville delta på Trondheim Maraton, en folkefest i Trondheim som skulle gå av stabelen om ni måneder, i august.

Det var bare ett problem, jeg hadde tatt på meg et oppdrag som guide, jeg skulle lede en ekspedisjon over innlandsisen på Grønland i hele mai.

Jeg valgte å tenke at 27 dager på ski i isødet, trekkende på en 70 kilo tung pulk, ville gi meg masse utholdenhet og evne til å tåle smerte.

Eufori

Ikke langt fra ord til handling – påmelding til Trondheim Maraton var i boks samme kveld.

I perioden som kommer legger jeg inn en ukentlig langtur (15–25 kilometer), en økt med trekking av dekk og et par intervalløkter.

Grønlandsekspedisjonen gjennomføres som planlagt og de to siste månedene før jeg står på startstreken til halvmaraton finpusser jeg formen og får mer fart på bena.

Uten noe referanse til eget tidsbruk på en halvmaraton, valgte jeg å starte i puljen som hadde sluttid på 1:50. Hode og kropp spilte på lag, og jeg angrep de 21 kilometerne med asfalt som lå foran meg.

Jeg kjente på en euforisk opplevelse både under løpet og etter å ha klokket inn på 1:34, jeg følte meg skikkelig sprek – en ny milepæl var nådd.

Ultradebuten

Jeg hadde sett innslag på TV om de tøffeste atletene, de som løp UltraBirken – kunne jeg bli en av dem?

Uten å tenke så mye på konsekvensene lar jeg nok en gang iveren etter å strekke grenser bli avgjørende for mine handlinger. Jeg var plutselig en av «ultra-gjengen», i hvert fall hadde jeg et startnummer som indikerte at jeg kunne bli en ultraløper.

Nettet ble saumfart for tips og triks om hvordan man kunne forberede seg til et ultraløp, og det var ikke mangel på gode råd.

Jeg bestemte meg for å holde fokus på tre elementer i forberedelsen til dette løpet på 60 kilometer med snill høydeprofil:

  • Nok langturer for å forbedre utholdenheten (herde kroppen).
  • Unngå skader og overbelastning.
  • Næring og drikke under løpet.

UltraBirken ble gjennomført, men ikke uten utfordringer og smerte. Som sikkert mange andre har erfart er det lurt å holde igjen i starten av et slik løp, men nei – jeg ga alt fra start for å henge på feltet.

De siste 12 kilometerne ble et mareritt, lett dehydrert og uten krefter registrerer jeg løpere i alle aldre og fasonger fra halvmaratondistansen suse forbi meg.

Nå er det hva som skjer oppe i hodet som teller, blir det målgang eller kan jeg risikere DNF?

I andre sammenhenger hadde jeg vært i denne mentale situasjonen tidligere, og var derfor forberedt på hvordan jeg skulle snu tankesettet – strategien ble å sette små delmål og rette fokus mot alt det som faktisk var positivt. Jeg ble til slutt en ultraløper.

Skape motivasjon

Blant venner og bekjente får jeg både oppløftende kommentarer, men også bemerkninger om at det jeg driver med er galskap.

Å høste anerkjennelse for det man driver med er en motivasjonsfaktor, men de færreste vet jo egentlig hva det innebærer å løpe ultra.

Min måte å bygge selvtillit på er ved å vektlegge dette: å sette mål, søke mestring og skape motivasjon.

Hva blir det neste?

Å løpe i fjellet har de siste årene vært min favorittaktivitet – det gir frihetsfølelse, flotte naturopplevelser og en god dose plusspoeng til helsa. Til kommende sesong er planen å delta på et knippe ultraløp: Hardangejøkulen Ultra, UltraBirken og Rondane 50 miles.

Man løper ikke for å bli ung, men for å bli gammel.

Les tidligere etapper i RW-stafetten:

De sprekeste tilbudene for løperen

De sprekeste tilbudene for løperen


Vi har satt sammen pakker med kvalitetsprodukter for løperen og helårsabonnement på Runner’s World. Sikre deg motivasjon for vintertreninga – sjekk ut de tre kampanjene her.

Høsten kan være trå og traust, både motivasjonsmessig, værmessig, lysmessig. Løp neste sesong i møte med en av disse tilbudene. Her får du skikkelige produkter til en svært hyggelig pris, og et årsabonnement med inspirasjon og kunnskapspåfyll med på kjøpet.

Allerede RW-abonnent? No prob. Vi legger bare til utgavene på ditt eksisterende abonnement.

Polar Grit X Pro

Multisportsklokke som kombinerer robust, men lett design med militær-standard holdbarhet og ultralang batterikapasitet. 

Nå får du denne nyheten til kun 4990 kr. Med på kjøpet får du også et årsabonnement på Runner’s World, så da har du alt du trenger for å gi treninga et løft gjennom vinteren.

Verdi: 5999 kr

Black Week-pris: 4990 kr


Silva Trail Runner Free H

En komfortabel og lett hodelykt tilpasset for oss løpere. Lysstrålen er optimalisert for løping på flere typer underlag, og lyser opp veien eller stien 80 meter foran deg.

Nå får du denne hodelykta til kun 999 kr. Med på kjøpet får du et årsabonnement på Runner’s World, slik at du kan løpe motivert og uhindret gjennom vinteren.

Verdi: 2000 kr

Black Week-pris: 999 kr


On Cloudflow – limited edition

En lett mengdetreningssko som setter komfort og løpsfølelse i høysetet. Cloudflow er en ekte allrounder og egner seg godt på alt fra 5-kilometer til maraton.

Nå får du disse allsidige skoene til kun 1395 kr. Med på kjøpet får du også et årsabonnement på Runner’s World Norge. Løp neste års sesong i møte med både gode sko og godt lesestoff.

Verdi: 2800 kr

Black Week-pris: 1395 kr

Allerede RW-abonnent? No prob. Vi legger bare til utgavene på ditt eksisterende abonnement.

En verdensrekord, en europeisk bestenotering og en europeisk mester

En verdensrekord, en europeisk bestenotering og en europeisk mester


Hvem skulle trodd at en ganske så grå november-helg kunne by på så mye idrettslig solskinn sett med norske øyne? Her er en håndfull norske prestasjoner det er verdt å løfte fram etter helgen.

Før vi zoomer inn på verdenskartet må det faktisk nevnes at det også er blitt satt verdensrekord på halvmaraton. 21 år gamle Jacob Kiplimo fra Uganda ble i fjor verdensmester. I helgen løp han inn til ny verdensrekord på halvmaratondistansen i Lisboa. Tiden er en forbedring med ett sekund fra forrige rekord, satt av kenyanske Kibiwott Kandie, og lyder nå 57:31.

Men nå, over til Norge:

En forhåndsfavoritt og en debutant

De fleste med en ørliten fot innafor løpemiljøet har fått med seg at det er blitt pressa noen runder nede i Bislett-kjelleren denne helgen.

Flere store navn sto på den fulltallige startlista under årets 24-timersløp med innbakt NM. Til slutt gikk seieren til én forhåndsfavoritt og én debutant.

Allan Hovda er mer kjent som triatlet, og har blant annet vunnet Norseman tre ganger.

Dette var hans første 24-timersløp, og han stå sterk og fokusert ut da RW tittet innom kjelleren etter cirka sju timer.

Å ta med seg en norsk bestenotering i debuten er intet annet enn imponerende. Ifølge egen Instagram-konto pådro han seg også rabdomyolyse, men er på bedringens vei.

Bjørn Tore Kronen Tarangers forrige rekord har stått i seks år, nå lyder den 264.887 signert Allan Hovda.

Hovda stilte ikke i NM, så norgesmestertittelen gikk til Jo Inge Norum (263.347 km) på herresiden og ikke overraskende, Therese Falk, på kvinnesiden.

Therese Falk slutter ikke å imponere. Hennes resultat, 261.170 km, er en helt ellevill prestasjon. Ikke bare er det forbedring av hennes egen norske og nordiske rekord, det er også europeisk bestenotering.

Og ikke nok med det, så vidt oss bekjent er det kun én kvinne som har løpt lenger i verden: amerikanske Camille Herron har to resultater som er lengre enn Thereses: 262.192 kilometer på et 24-timersløp på bane, og 270.116 kilometer på et 24-timersløp på vei.  

Therese Falk har slitt med smerter i akillessenene i det siste, men skriver på egen Facebook-profil at smertene ikke ble verre underveis, så da var det bare å fortsette. Det blir utrolig spennende å se hva hun kan få til med en helt skadefri opplading.

EM i Skyrunning

Europamesterskapet i skyrunning ble også avholdt denne helgen i Portugal. Her tok Stian Angermund-Vik seieren på 35-kilometeren (3550 høydemeter), mens Anders Kjærvik kom på andreplass på 65-kilometersdistansen (6500 høydemeter).

Sylvia Nordskar bør også nevnes, årets norgesmester i terrengultra på kvinnesiden løp inn til en pen fjerdeplass i EM.

Ny verdensrekord  

Kristian Blummenfelt stilte til start på ironmandistansen i Cozumel, Mecixo og kom i mål 7 timer, 21 minutter og 12 sekunder etter at starten gikk søndag morgen. Det ble ny verdensrekord! Rekorden han slo ble satt tidligere i år av tyskeren Jan Frodeno og lød på 7.27.53. Blummenfelt forbedret verdensrekorden med over seks og et halvt minutt.  

Stå distansen

Det er bare noen få uker siden Gustav Iden debuterte på Ironman fulldistanse i Florida. Selv om han fra tidligere i år var verdensmester på Ironman halvdistanse var spenningen stor om han ville klare å hevde seg når distansene ble doblet. Normalt konkurrerer de norske triatlonutøverne på kortere distanser.  

Ny debutrekord x 2 for Norge  

Iden sin debutrekord på Ironman 7.42.57 ble ikke stående mer enn i tre uker, før Blummenfelt knuste den! Gustav Iden satte også rekord på beste løpetid i en Ironman på 2.34.51 på maratondistansen etter å ha syklet 180 km og svømt 3,8 km. Den rekorden har Iden ennå, da Blummenfelt løp på 2.35.24. Dette er ekstremt gode resultater av de norske utøverne, skriver Triatlondforbundet i en pressemelding.  

SUB 7  

Blummenfelt har hatt en fantastisk sesong med både OL-gull, verdensmestertittel i triatlonserien og nå toppet det hele med verdensrekord på Ironman! Blummenfelts store prosjekt i 2022 blir å klare en Ironman på under 7 timer! Det vil si at han må forbedre verdensrekorden med over 21 minutter!

Målet er å løpe 300 maraton

Målet er å løpe 300 maraton


Odd Gunnar Tveit (57) har løpt 258 maraton og mottatt Jon Hendens minnepris. I ni år har han og kona Sigrun arrangert Steinsland Bygdemaraton, kjent som Norges mest sjarmerende løp – med traktortema og utradisjonell prisutdeling. Odd Gunnar har en...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som Abonnent Får du

Full tilgang til https://runnersworld.no/ | Egen digital utgave + arkivsøk |
Tilgang til eksklusive + artikler, reportasjer, tester og intervjuer.

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER