Webinar om intensitetsstyring 26. oktober

Webinar om intensitetsstyring 26. oktober


Hvordan styrer du intensiteten på rolige og harde økter? På webinaret onsdag 26. oktober kan du lære mer om hvordan du kan få mest mulig ut av treningen din med riktig intensitetsstyring.

God intensitetsstyring gjør at du får maksimal effekt av treningen med minimal slitasje på kroppen. Trenger vi i det hele tatt å bli slitne for å bli bedre løpere?

På webinaret vil du blant annet få kunnskap om hvordan du kan designe ulike typer smarte intervalløkter, og lære om hvordan ulike metoder for å styre intensiteten på trening kan hjelpe deg med å få mest mulig effekt ut av treningen din med minst mulig belastning på kroppen.

Du vil også få innsikt i gode verktøy for intensitetsstyring – er egentlig puls det beste parameteret?

Dette webinaret er genialt å få med seg for deg som skal ta fatt på vintertreningen og trenger tips til hvordan å skreddersy det mest bærekraftige opplegget.

Praktisk info

Webinaret finner sted på plattformen Zoom. Du vil få en e-post med lenke til innlogging i forkant av webinaret.

Webinaret holdes onsdag 26. oktober klokka 18.30, og det vil bli muligheter for å kunne stille spørsmål underveis og etter foredraget.

Foredragsholderen er RWs Askild Vatnbakk Larsen, som skriver fast om idrettsvitenskap i Runner’s World. Han har en mastergrad i biomekanikk fra Norges Idrettshøyskole, og lang erfaring både som trener og som løper på høyt nivå. I tillegg er han drivandes god på å formidle litt kompliserte ting på en forståelig måte.

Velkommen til webinar!


Springtime Group søker løpeglade ambassadører

Springtime Group – bestående av løpsarrangøren Springtime Event, løpsreiseoperatøren Springtime Travel og løpemagasinet Runner’s World Norge – søker nå ambassadører i tre byer. Du må være glad i å løpe og glad i å spre løpeglede i ditt nærmiljø.
Les mer

Varme vinterfavoritter

Her er noen av RW-redaksjonens favorittplagg som er gode å ha på de kaldeste, kjipeste dagene – og som gjør vinterløpinga et lite hakk lettere.
Les mer

Siste utgave av Runner’s World

  • Våre varme favoritter til vinterløpinga.
  • Simen Holvik tar oss gjennom Spartathlon-eventyret.
  • Bli kjent med den allsidige, sosiale, energiske løperen Hilde Aders.
  • Magnus Winther Warvik måtte bære hjem etter sin første maraton. Nå har han løpt hver dag i over syv år, og konkurrerer så ofte han kan.
  • Stor Island-guide: Hvor bør du løpe, hvilke løpegrupper bør du oppsøke, hvilke løp bør du sjekke ut.
  • RWs møllefavoritter: Kom deg gjennom vinteren med våre øktforslag og møllehacks.
  • Bli din egen trener i vinter! Askild Vatnbakk Larsen guider deg gjennom stegene slik at du kan lage ditt eget, bærekraftige og effektive treningsopplegg.
  • Fysioterapeut Eli Anne Dvergsdal gir deg råd til hva du bør gjøre hvis en skade vender tilbake.
  • Abelone Lyng har løpt Icebug Xperience langs Bohuslänkysten.
  • Kan sterk mat gjøre deg til en sterkere løper? Ernæringsfysiolog Silje Fjørtoft tar en titt på de nyeste chilistudiene.

Les magasinet digitalt her!

Suunto 9 Peak Pro – slankere format, rå batteritid

Suunto 9 Peak Pro – slankere format, rå batteritid


I dag lanseres Suunto 9 Peak Pro, en GPS-multisportsklokke produsert i Finland med 100 % fornybar energi, og den første Suunto-klokken som har et sporbart CO2-utslipp som kompenseres i henhold til verifiserte karbondioksidenheter.

Pressemelding fra Suunto

I løpet av klokkens totale levetid bidrar den til bare 7,5 kg CO2e – noe som tilsvarer å kjøre en bil på fossilt drivstoff i 44 km.

Som alltid med Suunto kan du forvente en robust klokke som er både lett og elegant. Basert på den tidligere prisvinneren Suunto 9 Peak, er den nye klokken ekstremt slitesterk og en av de tynneste (10,8 mm) og letteste GPS-sportsklokkene i kategorien.

Den passer naturlig inn i alle sammenhenger, passer til mindre håndledd og skal tåle alle miljøer du utsetter den for.

Lang levetid, lavt klimaavtrykk

Suunto 9 Peak Pro er designet for å ha lang levetid, og også kunne repareres for å minimere klimaavtrykket. Materialene er av høyeste kvalitet og testet av Suunto under en rekke forhold for å sjekke klokkens styrke – is, sand, vann, støt og trykk, i tillegg til salt.

Idrettsutøvere verden rundt har testet klokken, og den har også oppnådd militær standard for utholdenhet.

Bruk klokken når du bestiger fjelltopper, test den nye dykkefunksjonen for å måle dybde, spor sykkelpendlingen din for å se hvor mye CO2e du har spart, eller bruk den sammen med antrekket ditt når du skal ut på restaurant. Ekstremt elegant, ekstremt allsidig.

Større ikoner og tall

– Suunto 9 Peak Pro ble designet med en ny, kraftigere maskinvare som tar ytelsen til et nytt nivå, mens batterilevetiden er den beste på markedet sammenlignet med lignende produkter,” sier assisterende produktutviklingssjef Sami Männistö.

– Det nye grensesnittet, med større ikoner og tall og den hvite bakgrunnen med fargede elementer gjør det enklere å bruke og lese klokken under ulikeaktiviteter, slik at sportsentusiastene kan fokusere på det de gjør best.

Rått batteri, nøyaktig GPS

Suunto 9 Peak Pro tilbyr Suuntos beste batterilevetid noensinne, med tre forskjellige batterimoduser: Performance, Endurance og Tour.

Batteriet varer 21 timer i daglig bruk, 40 timer i Performance-modus, 70 timer i Endurance-modus og 300 timer i Tour-modus.

Suunto 9 Peak Pro kan kobles til opptil fire satellittsystemer (GPS, GLONASS, GALILEO, BEIDOU) og opptil 32 individuelle satellitter samtidig. Dette bidrar til bedre nøyaktighet under aktiviteter i utfordrende GPS-miljøer som når du omgitt av høye bygninger eller befinner deg i dype daler.


Springtime Group søker løpeglade ambassadører

Springtime Group – bestående av løpsarrangøren Springtime Event, løpsreiseoperatøren Springtime Travel og løpemagasinet Runner’s World Norge – søker nå ambassadører i tre byer. Du må være glad i å løpe og glad i å spre løpeglede i ditt nærmiljø.
Les mer

Varme vinterfavoritter

Her er noen av RW-redaksjonens favorittplagg som er gode å ha på de kaldeste, kjipeste dagene – og som gjør vinterløpinga et lite hakk lettere.
Les mer
Gustav Iden vant Ironman-VM med ny løyperekord

Gustav Iden vant Ironman-VM med ny løyperekord


Kun dager etter at Bergenstriatleten signerte med det sveitsiske merket On, tok han sin første verdensmestertittel i ikoniske Kona på Hawaii.

Pressemelding fra On

Iden har kun deltatt på full Ironman-distanse én gang tidligere, men som vi vet er de norske tri-gutta i slaget om dagen. I fjor vant Kristian Blummenfelt, og i år fulgte Gustav Iden opp med både seier og ny løyperrekord.

Jaktet franske Laidlow

Iden startet svømmingen med god kontroll og selvtillitt i tetgruppen. Kun 90 sekunder skilte de 20 første deltakerne på vei ut på sykkeletappen. Franske Sam Laidlow dro fra feltet med Iden og Blummenfelt i gruppa bak.

Denne gruppa ble etter hvert færre og færre, og bestod til slutt av kun de to norske utøverne, som endte hele seks minutter bak franskmannen på slutten av sykkeletappen.

Foto: On

Men så – så var det dags for løpingen. Iden og Blummenfelt startet ut på maratonløpet sammen, med målsetting om å ta igjen Laidlow foran dem.

De satte ut i et raskere tempo fra start, og franskmannen holdt dem unna i 32 kilometer, men da skrudde Iden for alvor opp farten.

Etter 35 kilometer passerte han Laidlow med et gentleman-aktig klapp på skulderen.

Foto: On

Løps- og løyperekord

Gustav Iden løp selvsikkert inn til seier, på tiden 7:40:24 – nesten ti minutter raskere Jan Frodenos rekord fra 2019. Maratontiden hans ble 2:36:15 som også er ny løpsrekord på Hawaii.

Fra før av har Gustav Iden to gullmedaljer fra halv Ironman-distanse (70.3). Franske Laidlow kom på andreplass, og Kristian Blummenfelt endte på tredje.

Samarbeid med On gir selvtillit

– Jeg hadde troen på at jeg kunne vinne fra start. Som utøver har man jo visualisert dette mange ganger, men å faktisk få det til er noe helt annet. I dag kom en drøm i oppfyllelse, sa Iden etter seieren.

Samarbeidet med On har gitt ham ekstra selvtillit, forteller han.

– Da jeg først møtte On-teamet visste jeg at dette var noe spesialt. Det er et fantastisk team med dedikerte profesjonelle som alle jobber sammen mot å skape de raskeste produktene i verden, med en personlig touch for hver enkelt utøver, det er helt unikt.

On på sin side er stolte av sin seneste signering.

– Vi er ekstremt stolte over å ha noen av verdens beste utøvere i staben vår. Gustav er den typen gjennombruddsutøver som kan konkurrere på både kortere og lengre distanser, og som vi har sett i dag, presterer han utrolig godt i hvert eneste løp, uansett distanse. Vi er så glade for å ha ham på laget, både fordi han er en fantastisk person men også en inspirasjon for neste generasjon utøvere som kommer ombord, sier Maria Ortega, Manager for Ons triatleter


Springtime Group søker løpeglade ambassadører

Springtime Group – bestående av løpsarrangøren Springtime Event, løpsreiseoperatøren Springtime Travel og løpemagasinet Runner’s World Norge – søker nå ambassadører i tre byer. Du må være glad i å løpe og glad i å spre løpeglede i ditt nærmiljø.
Les mer

Varme vinterfavoritter

Her er noen av RW-redaksjonens favorittplagg som er gode å ha på de kaldeste, kjipeste dagene – og som gjør vinterløpinga et lite hakk lettere.
Les mer
Wave Rider 26 klar for ny sesong

Wave Rider 26 klar for ny sesong


25 år etter at den første Wave Rider gjorde sin debut i løpeverdenen, gjør Mizunos flaggskip seg klar for sin 26. sesong på norske løpeføtter. Før denne sesongen har Wave Rider 26 gjort markante endringer i oppladningen og forbedret flere av sine gode egenskaper.

Å ha hundredelene på sin side i kampen mot konkurrentene kommer ikke gratis. Gjennom et økt fokus på testing har Wave Rider jobbet mye med å utvikle responsen i mellomsålen.

Testresultatene fra oppkjøringen avslører at Wave Rider 26 aldri har hatt bedre respons. 

– Det viser at vi gjør mye riktig i hverdagen og fokuserer på en best mulig løpsopplevelse, forklarer Wave Rider 26 i en kommentar.


WAVE RIDER 26 (DAME)

  • Vekt: 235 gram
  • Dropp: 12 mm
  • Overdel: AIRmesh + DynamotionFit
  • Mellomsåle: Mizuno Wave + ENERZY
  • Yttersåle: X10 + SmoothRide
  • Premium innersåle for maksimal komfort
  • 100% veganvennlig

Wave Rider 26 har helt siden slutten av forrige sesong vært tydelig på at den ønsker mer av det innovative mellomsålematerialet Mizuno Enerzy.

For å bli en enda bedre løpesko har Wave Rider 26 derfor blitt både mykere og mer komfortabel enn sine forgjengere.

Klar for maraton

Nøkkelegenskapene fra tidligere sesonger er fortsatt en viktig del av Wave Riders identitet som løpesko. Lett og nøytral, samt fleksibel på forskjellige type underlag som grus, asfalt og tredemølle, har mye av æren for den gode kjemien mellom Wave Rider og Marit Bjørgen.

– Jeg ble veldig glad for å høre at Wave Rider ville ta en ny sesong og ikke legge seg på hylla helt ennå, forteller Bjørgen. 

– Det er bare få uker igjen til jeg skal debutere på maraton i New York, og da er jeg avhengig av gode og trofaste støttespillere i løypa.

For å være med helt der fremme når det virkelig gjelder, har Wave Rider kvittet seg med alle sømmene i forfoten. Tungekonstruksjonen i overdelen er også forbedret og sikrer Wave Rider enda bedre passform.


WAVE RIDER 26 (HERRE)

  • Vekt: 285 gram
  • Dropp: 12 mm
  • Overdel: AIRmesh + DynamotionFit
  • Mellomsåle: Mizuno Wave + ENERZY
  • Yttersåle: X10 + SmoothRide
  • Premium innersåle for maksimal komfort
  • 100% veganvennlig

Grønn løping

Med godt samarbeid fra Mizunos bærekraftige prosesser og resirkulerte materialer ser Wave Rider lyst på avtrykkene den vil etterlate seg i årene som kommer.

En ting er antall kilometer Wave Rider 26 ønsker å løpe, en annen ting er verdenen Wave Rider ønsker å løpe i. Målet om å bli klimanøytral står skrevet i store bokstaver på kjøleskapsdøra hjemme hos løpeskoen, som derfor går en ny sesong i møte som 100% veganvennlig.

Finn ditt par Wave Rider 26 her!

Sponset innlegg
Vil du teste Merrell MTL Long Sky 2?

Vil du teste Merrell MTL Long Sky 2?


I samarbeid med terrengskoprodusenten Merrell søker vi nå etter tre testpersoner som kan tenke seg å ta denne skoen med ut på eventyr i terrenget. Er det deg? Les mer og søk her!

Merrell vet å kombinere alle detaljer som er viktige for løperen – alt fra resirkulerte materialer til en veldrenerende overdel er på plass, i tillegg til essensielle faktorer som grepsegenskaper og komfort.

Den allsidige terrengskoen MTL Long Sky 2 takler alle typer underlag i mange kilometer. Her får du stabilitet, demping – og ikke minst et pålitelig grep. Skoen har et drop på 4 millimeter, og knottene under er 5 millimeter dype.

Tre testløpere søkes!

Nå søker vi etter tre terrengløpere som kan teste og vurdere denne skoen.

Du søker om å bli testløper i skjema under. Deretter trekker vi ut tre heldige løpere, som får tilsendt skoen. Vi trekker ut testløperne 7. oktober.

Så bærer det ut i fjellet, skogen og gjørma for å teste skoen skikkelig.

Du får tilsendt et testskjema av oss som du fyller ut. Testresultatene fra de tre testløperne vil resultere i en artikkel her på runnersworld.no.

Sponset innlegg
Sannheten om øl etter trening

Sannheten om øl etter trening


Hvor innafor er den ølen etter løpet, og finnes det et optimalt kosthold? La oss ta en nærmere titt på siste ernæringsnytt.

Silje Fjørtoft er klinisk ernæringsfysiolog og er selv aktiv løper, med NM-gull på både 3000 meter hinder, 5000 meter og 10 000 meter. Hun har også representert Norge i flere internasjonale mesterskap. I Runner’s World skriver Silje om kosthold og trening.

Det er lett å bli forvirret i en jungel av kostholdsråd både fra sosiale medier, aviser og ukeblad. Enda vanskeligere er det å vite om løftene om vektnedgang og andre helsefordeler stemmer. Og hva er sannhet og hva er myter når det kommer til alkohol og trening? 

Selv om mange av rådene som florerer er velmenende, er det viktig å huske at de ikke alltid er evidensbaserte. Vi har gått gjennom noen nye ernæringsstudier som ser på hvor mye et såkalt optimalt kosthold kan påvirke levealderen, og hva du bør gjøre når du tørster etter øl i målområdet.

Finnes det et optimalt kosthold?

De fleste av oss vet at et sunt og variert kosthold kan påvirke levealder og livskvalitet. Men ifølge en ny studie fra PLOS Medicine er de livsforlengende fordelene til et optimalt kosthold større enn vi tidligere har trodd. De hevder at ved å endre kostholdet ditt til et optimalt kosthold kan du legge til mellom 6–13 år på din forventede levealder.

Studien er basert på metaanalyser og Global Burden of Disease study (2019). Den estimerer hvordan forventet levealder endres med varige endringer i inntaket av frukt, grønnsaker, fullkorn, raffinerte kornprodukter, nøtter, belgvekster, fisk, egg, meieriprodukter, prosessert kjøttprodukter og sukkerholdige drikker. Resultatene fra studien indikerer at for individer med et typisk vestlig kosthold, kan varige kostholdsendringer gi betydelige helsefordeler. Men gevinstene er størst om du starter tidlig i livet. 

Det er viktig å påpeke at studien ikke tar i betraktning forskjeller i risikofaktorer eller genetiske forskjeller. Helseeffekten av kostholdsendringer vil ikke være lik for alle, vi er alle forskjellige og responderer ulikt utfra våre egne forutsetninger.

Norske kostråd

Det må nevnes at studien har fått kritikk. Blant annet har ikke modellen tatt i betraktning to viktige determinanter for levetid; sosioøkonomisk status og helsebevissthet. Videre har de blitt kritisert for at de foreslår at vanlige folk kan bruke denne modellen til forstå effekten av kostholdsendringer. Modellen er ment for den generelle befolkningen og ikke for at enkeltindivid skal sette en prognose for forventet levealder. 

Men, selv om fordelene muligens er noe overdrevet, er det ikke tvil om at et typisk vestlig kosthold kan ha godt av å få inn en større andel frukt og grønt, nøtter, linser, bønner og fullkorn.

De norske kostrådene anbefaler blant annet å spise mer av dette:

  • Grønnsaker, frukt og bær
  • Belgvekster: Bønner og linser inngår ikke i fem om dagen, men hører med i et variert kosthold. Det kan for eksempel erstatte rødt og bearbeidet kjøtt i noen måltider
  • Fullkornsprodukter: Havregryn og grove brød
  • Fisk: 2–3 ganger i uken
  • Nøtter: En håndfull usaltede nøtter
  • Magre meieriprodukter

Alkohol etter trening/konkurranse?

Øl blir brukt i sosiale sammenhenger etter treninger og konkurranser, for å feire en seier eller å muntre seg opp etter et dårlig løp. Øl er rik på polyfenoler og har en antioksidant effekt når det drikkes med måte. Men alkoholinnholdet kan ha noen negative bivirkninger.

Foto: Drew Angerer/Getty Images

Øl er en alkohol- og kullsyreholdig, udestillert drikk, og består hovedsakelig av vann, maltet korn, humle og gjær. Alkoholinnholdet kan variere fra <1 % til over 15 %, men den gjennomsnittlige øl inneholder cirka 5 % alkohol. 

Alkohol kan negativt påvirke kroppen gjennom flere mekanismer, blant annet nedsatt nevromotorisk funksjon. Høye doser kan dessuten svekke muskelproteinsyntesen og øke mengden urin som skilles ut. Dette kan føre til dårligere treningstilvenning og hydreringsstatus. Innholdet av antioksidanter og polyfenoler er avhengig av type øl og alkoholinnholdet. Selv om noe forskning viser at polyfenoler kan ha en positiv effekt på prestasjon og restitusjon, kan vi ikke se bort ifra de negative effektene alkohol kan ha.

Forskning som fokuserer på den akutte responsen til ølinntak har varierende resultater. Noe av grunnen til dette er at forskerne har sett på ulike type øl og treningsformer. Fellestrekkene for hydreringsstatus etter trening viser at øl med et lavere alkoholinnhold og inntak av natrium kan hjelpe på væskeretensjonen.

Væskebalanse er viktigst

I studiene der deltagerne hadde mulighet til å innta væske sammen med mat etter trening, viste resultatene at type væske var mindre viktig for gjenoppretting av væskebalansen. Men, i de studiene der deltakerne fikk en standard mengde væske og ingen tilgang til mat, fant man at type væske i stor grad påvirker væskebalansen. 

Det er uansett ikke tilrådelig å bruke alkoholholdig øl som den eneste kilden til væske når en har et væsketap ≥1,5 % av kroppsvekten. For eksempel: En person som veier 75 kilo trenger da å innta 1,13 liter øl for å gjøre opp for væsketapet på 1,5 % av kroppsvekten.

Desto mer alkohol, desto større blir den vanndrivende effekten. Ønsker du å prioritere rehydrering samtidig som du inntar alkohol etter trening eller konkurranse, bør du begrense mengden til <700 ml, og samtidig sørge for å innta vann, sportsdrikke, og mat.

Ved et inntak på mer enn 1 liter øl ser en negative nevromotoriske bivirkninger på balanse og reaksjonstid. Bakrus kan også negativt påvirke reaksjonstiden dagen derpå, og med søvnmangel i tillegg ser en og negativ effekt på muskelaktiveringen. På den andre siden, inntak av alkoholholdig øl dagen før testdagen ikke så ut til å ha en innvirkning på muskelstyrke eller utholdenhet.

Konklusjonen: Ønsker du deg en øl etter en konkurranse eller en treningsøkt, er en øl med et lavt innhold av alkohol å foretrekke.