Visste du at mennesker i utviklingsland i gjennomsnitt må gå 5,9 kilometer for å hente rent vann? Nå arrangerer hår- og hudpleiemerket Aveda et virtuelt løp til inntekt for rent vann. Distansen? 5,9 km.

Norge er et av de heldige landene som omtrent kan ta rent vann rett fra springen for gitt. Men vann skal ikke være et privilegium, det er faktisk en rettighet.

Ifølge Unicef er det i dag over 600 millioner mennesker som mangler rent vann i verden. Over 150 millioner mennesker lever av ufiltrert vann fra elver og innsjøer, de farligste vannkildene som finnes.

Gjennom Earth Month i april kan du løpe for at flere mennesker skal få tilgang til rent vann.

Earth Month

Aveda er et plantebasert og vegansk hår- og hudpleiemerke som har vært ledende i sin bransje gjennom mer enn 43 år. Samtidig har Aveda har aldri vært mer relevant enn i dag, med sine verdier, visjoner og den standarden de setter for både skjønnhetsbransjen og verden.

Aveda er grunnlagt på verdiene av å gi tilbake til samfunnet, det har alltid vært et viktig ansvar og holdning Aveda etterlever. Å drive bærekraftig business som betyr å sikre gode forhold for mennesker, dyr og natur i hele verdikjeden er ikke veldedighet hos Aveda, det er for dem bærekraftig virksomhet. Veldedighet er noe Aveda gjør i tillegg, og hver april over hele verden samles nettverket i en felles Earth Month for innsamling av penger til rent vann.

Sammen med nonprofit-organisasjonen Charity: water starter Aveda nok en gang sin årlige april-kampanje, Earth Month, hvor målet er å gi rent vann til så mange som mulig. Charity: water jobber blant annet med områder som India, Nepal, Madagaskar og Etiopia, både i Earth Month og ellers.

Virtuelt løp

Sammen med MoveSpring arrangerer Aveda nå et virtuelt løp som pågår gjennom hele april – Earth Month RunWalk. Her kan hvem som helst melde seg på for en 3,7 miles lang løpetur. Hvorfor akkurat 3,7 miles – det vil si 5,9 kilometer? Jo, fordi dette er den gjennomsnittlige distansen mange mennesker i utviklingsland må gå for å hente rent vann. Påmeldingsavgiften til løpet på rundt 250 kroner vil bidra med å tilrettelegge for rent vann til mennesker som virkelig trenger det.

Dette er en flott mulighet til å ikke bare løpe for egen helses skyld, men også for rent vann og dermed bedre helse til mange andre.

Målet er å samle inn totalt 18 millioner kroner i forbindelse med hele Earth Month.

Det finnes flere måter å støtte innsamlingsprosjektet, blant annet doneres 100 prosent av onlinesalget i amerikanske Aaveda-butikker på Earth Day (22. april), og for hver limited edition Shampure Shampoo bar som selges doneres fem dollar til prosjektet.

Meld deg på Earth Month RunWalk her

Besøk løpets Facebook-arrangement her