RW utvider staben av skribenter

RW utvider staben av skribenter


Brenner du for løping, liker du å skrive, og har du lyst på en deltidsjobb eller bigeskjeft? Runner’s World er på utkikk etter skribenter og bidragsytere som kan styrke innholdet i magasinet og på nettsida, og bidra med andre redaksjonelle oppgaver.

Runner’s World Norge gir ut ti utgaver årlig og er landets eneste rene løpemagasin. Redaksjonen vår er liten og består av redaktør Sara Skarabot Pedersen og journalist og fotograf Tonje Lien Wold.  I tillegg har vi et solid kobbel av dyktige spaltister som skriver fast om sitt tema eller fagfelt.

Løpende potet

Vi er nå på utkikk etter en eller flere personer som kan bidra med diverse redaksjonelle oppgaver. Men først litt info:

Runner’s World Norge er en del av Springtime Group, som består av:

  • Springtime Media
    • Runner’s World og nettsiden trening.no
  • Springtime Event
    • Arrangerer løp som Sommernattsløpet, Winterrun, Rosa sløyfe-løpet og mange, mange flere.
  • Springtime Travel
    • Arrangerer løpsreiser og treningsreiser.

Vi jobber med andre ord med utrolig masse løpsrelatert og gøyalt, og alle på kontoret fungerer litt som poteter. Derfor er det ekstra gull om du også er litt potet.

Smørbrødliste

Vi ønsker primært at du er løpende og skriveglad, men vi har likevel snekra sammen denne smørbrødlista av drømmeskills som vi ser etter, sånn i tilfelle du kan huke av på noen av dem:

  • Du liker å skrive og skriver godt.
  • Du er den venner og familie kommer til når de trenger rettskrivingshjelp eller korrekturlesing.
  • Redigering, språkvasking og oppbygging av tekster er null stress for deg.
  • Du er oppdatert og nysgjerrig på hva som rører seg i løpemiljøet.
  • Du behersker engelsk og/eller svensk godt, og har ingen problemer med å oversette fra disse språkene til norsk.
  • Du kan kanskje til og med et annet språk – tysk eller nederlandsk, for eksempel?
  • Du har tilfeldigvis også kjennskap til foto og video, både produksjon og redigering.
  • Du har erfaring med redaksjonelt arbeid.
  • Kanskje du til og med har erfaring med abonnementshåndtering?
  • Eller er du kanskje god på grafisk design?
  • Du har kjennskap til WordPress.
  • Du er også ganske så dreven på sosiale medier.

Du trenger ikke 12 av 12 rette for å sende inn en søknad. Vi ønsker først og fremst å sondere terrenget litt. Sitter du på kunnskaper du mener kan være relevant for RW, men som ikke er nevnt i lista over, så ikke nøl med å skryte litt av det.

Stillingsprosent?

Vi er i første omgang på utkikk etter bidragsytere som kan bidra litt eller litt mer enn litt. Her er vi fleksible på hvor mye du kan tenke deg å jobbe. Alt fra 20 % til 50 % kan være aktuelt for oss.

Bor du i Oslo-området og kan jobbe med oss fast én dag i uka for eksempel? Nydelig. Men vi er også blitt ganske digitalt drevne, så vi stiller ingen krav til bostedsadressen din.

Send inn en mini-søknad ved å fylle ut skjema nedenfor – vi tar kontakt med aktuelle kandidater i august.

– Tre timer i myra er favorittøkta

– Tre timer i myra er favorittøkta


Langrennsløper Emil Iversen kom sist i hovedlandsrennet som 15-åring. I år ble han verdensmester på femmila. Reisen han har gjort har formet ham som idrettsutøver, og han takler fint å bli “mobbet” for den “dårlige” 3000-metertida. Han trives uansett best i Trøndermyra med terrengsko fra Hoka på føttene.

Vi har tatt en løpetur med Emil Iversen, snakket om løping, karrieren og det at han på ingen måte var noen barnestjerne – snarere tvert imot.

Med den nye terrengskoen Zinal fra Hoka på føttene løp Emil og redaktør i Runner’s World, Sara Skarabot Pedersen, en tur i Nordmarka på stier og grusveier – perfekt terreng for Hoka Zinal, som er en slags racersko for grus og lettløpt sti. Langrennsløperen mener den fungerer ypperlig i myra også.

Se videoen her:

Craftmorningrun er endelig tilbake!

Craftmorningrun er endelig tilbake!


I samarbeid med Craft starter vi på’n igjen med felles løpetur den første fredagen i hver måned. Håper å se mange blide morrafjes allerede 1. oktober!

I 2018 og 2019 ble Craftmorningrun arrangert fast i oslo den første fredagen i hver måned. Opp mot hundre løpere møtte opp for å delta på felles løpetur og frokost.

Så kom koronaen …

Nå er vi i gang igjen, med ny løype og nytt startsted i hovedstaden.

Praktisk info

  • Oppmøte: Anton Sport, Bogstadveien 2 Oslo
  • Tidspunkt: Fredag 1. oktober klokka 06.45
  • Hvor langt: 7,9 kilometer (men du kan fint snu etter ca. 3 km og få en fin runde på underkant av 6 km).
  • Frokost? Vel tilbake hos Anton Sport blir det en enkel frokost og gode medlemsrabatter i butikken.
  • Dusj? Vi tilbyr dessverre ingen dusjmuligheter enn så lenge.
  • Logging? Du loggfører turen din med Strava – enten via klokke eller direkte gjennom Strava-appen på telefonen.
  • Premier? Delta 3, 6 eller 12 ganger og bli premiert deretter! Loggfør på Strava for å vinne premier.

Trykk gjerne SKAL på Facebook-arrangementet for Craftmorningrun, så får du en påminnelse når det nærmer seg.

Ny løype

Løypa er på 7,87 kilometer og går fra Anton Sport i Bogstadveien 2, over til Briskeby og derfra til hovedinngangen til Frognerparken. Vi løper langs kanten av parken til vi ender opp bak monolitten.

(For de som ønsker en kortere runde anbefales det å tråkle seg tilbake gjennom vakre Vigelandsparken herfra, da får du en runde på underkant av 6 km).

Fra bak monolitten løper vi forbi Skøyen skole, Skøyen kirke og opp igjen gjennom Skøyenparken. Etter et lite asfaltstrekke er vi tilbake i Frognerparken og tar oss tilbake til hovedinngangen. Derfra løper vi nesten samme vei tilbake til Bogstadveien.

Hele sløyfa fra parkens hovedinngang og tilbake til hovedinngangen er tilnærmet bilfri, så her er det rom for å løpe ubekymra og flere i bredden.

Det er en fin og variert løype i et hyggelig strøk av byen, som også viser fram mer av Frognerparken enn bare Vigelandsanlegget.

Underlaget er godt og blandet: Asfalt, grus, samt noe sti og gress.

Er du med oss eller mot oss?

Er du med oss eller mot oss?


Runner’s World har opprettet tre løpesquads i det virtuelle On Squadrace hvor løpegrupper konkurrerer mot hverandre i september. Du kan velge å joine oss – eller forsøke å slå oss.

On SquadRace utfordrer løpegrupper til å konkurrere mot andre grupper rundt om i verden. Løpet er virtuelt, men konkurransen er så absolutt reell.

Mellom 11. og 26. september kan du og ditt løpecrew få testet dere i tre kategorier: fart, utholdenhet og størrelsen på løpegruppa.

Slik samler man poeng:

  • Gjenomsnittstiden til alle medlemmene i løpegruppa på 5 km
  • Gjennomsnittlig totaldistanse i løpet av toukersperioden
  • Størrelsen på løpegruppa (opptil 50 løpere)

Minimumskravet for å være med er at hvert gruppemeldlem løper fem kilometer. Med andre ord passer denne utfordringen for alle!

Har du i tillegg noen seige kilometer-sankere på laget, øker sjansen for flere poeng betraktelig.

Er løpegruppa di stor, kan du få enda flere poeng.

Bli med i en av våre squads

Runner’s World har opprettet tre squads. Vi vil enten ha deg med oss, eller mot oss. Begge deler er like gøy.

Hvis du vil opprette din egen squad og samle din egen løpegruppe, kan du enkelt gjøre det her.

Eller, du kan velge å bli med i en av våre squads:

Runner’s World Norge Squad

Løpegruppa er laget av redaktør Sara Skarabot Pedersen og passer for alle løpere i grunn, men særlig godt for de som elsker lapskaustrening, eller som trenger en ekstra dytt for å legge på et par ekstra kilometer på turene sine.

Passord for å joine denne gruppa er ydmykt nok: vierbest

Bli med i Runner’s World Norge Squad her!

Runner’s World Norge Ole Martin Squad

Ole Martin Nilsen Synnes er vår supre supermosjonist i staben av RW-bloggere.

Han har opprettet en løpesquad som passer for alle som vil pushe seg litt på en 5-kilometer, og ikke er redd for å krige med melkesyra. Helt uavhengig av tid og fart, men helt avhengig av viljen til å utfordre seg sjøl!

Passord for å joine denne gruppa er beskrivende nok: Syrefest

Bli med i Runner’s World Ole Martin Squad her!

Runner’s World Norge NINJAGIRLS Squad

Denne trioen er også bloggere hos Runner’s World, og er ikke fremmede for utfordringer, enten det er lange ultraløp eller krevende hinderløp.

Deres løpesquad passer for alle løpere som føler seg litt crazy, og som elsker løpeturer uansett lengde og fart!

Passordet er enkelt og genialt: Ninjagirls

Bli med i Runner’s World Ninjagirls Squad her!


Har du den råeste løpegruppa?

Har du den råeste løpegruppa?


Det sveitiske løpemerket On gjør løping til en lagsport med sin virtuelle utfordring SquadRace. Samle løpegruppa di og delta her!

Dette er en oppfordring til alle som liker å løpe, både sammen og hver for seg. Ikke minst går denne ut til alle som liker en eller annen form for konkurranse. Med det virtuelle konseptet SquadRace forener On kollektive målsettinger og individuelle prestasjoner.

Hva er On SquadRace?

On SquadRace utfordrer løpegrupper til å konkurrere mot andre grupper rundt om i verden. Løpet er virtuelt, men konkurransen er reell.

Mellom 11. og 26. september kan du og ditt løpecrew få testet dere i tre kategorier – fart, stamina og størrelsen på løpegruppa.

Slik samler man poeng:

  • Gjenomsnittstiden til alle medlemmene i løpegruppa på 5 km
  • Gjennomsnittlig totaldistanse i løpet av toukersperioden
  • Størrelsen på løpegruppa (opptil 50 løpere)
Foto: On

Slik deltar du:

STEG 1

Samle sammen løpegruppa di, eller lag en helt ny. Her kan både venner, uvenner, familiemedlemmer delta. Både ferske løpere og erfarne gampere. Det eneste kriteriet er at dere må være minimum 7 løpere, og at gruppa må bestå av minimum 30 % kvinner.

STEG 2

Vel en kaptein for løpegruppa di. Kapteinen registrerer medlemmene i løpegruppa. Det er helt gratis å delta, og påmeldingen er åpen fram til 10. september.

STEG 3

Last ned startnummeret ditt hvis du vil makse konkurransefølelsen.

STEG 4

Konkurranseperioden varer fra 11. september til 26. september. Du må minimum løpe 5 kilometer for at din deltakelse skal telles. Men jo mer du løper, desto flere poeng sanker du til laget ditt.

STEG 5

Loggfør løpinga di med klokke eller app, og registrer øktene dine ved å velge ditt team i rullgadrin-menyen. Her legger du til ditt eget navn og øktene dine. Last opp en link eller et skjermbilde som bevis.

STEG 6

Del løpeturene dine og merk dem med #OnSquadRace / @on_running.

STEG 7

Den 26. september avsluttes konkurranseperioden, så nå er det bare å samle løpegruppa og feire.

Samle gjengen din og meld deg på her!

Foto: On

Reglene for On SquadRace

5K ALL OUT

Loggfør din beste 5-kilometertid under “Speed”. Du kan løpe så mange ganger du vil, men husk – ingen nedoverbakke-ruter.

Jo raskere gjennomsnittstid laget ditt klarer, desto mer poeng samler dere.

HVER KILOMETER TELLER

Det handler ikke bare om fart. Utholdenheten teller også. Løp så mange kilometer du klarer i løpet av konkurranseperioden, og loggfør dem under “Perseverance”.

Jo høyere gjennomsnittlig kilometertotal i løpegruppa, desto flere poeng samler dere.

HVER LØPER TELLER

Løpegruppa di må ha minimum 30 % kvinner og inneholde minst syv løpere. Men gruppa kan være så stor dere bare vil – og man samler mer poeng for hver løper (opp til løper nummer 50).

FLEST POENG VINNER

On legger sammen alle poengene fra gjennomsnittlig 5k-tid, gjennomsnittlig kilometertotal og størrelse påå løpegruppa. Høyeste score vinner.

LOKALT OG GLOBALT

Vinn konkurransen innad i Norge, gå for en topp tre-plassering i regionen eller ta sikte på å delta i den globale finalen.


Påmeldingen er åpen fram til 10. september – konkurranseperioden varer fra 11.–26. september.

Samle gjengen din og meld deg på her!

Ultraløping møter skjønnlitteratur

Ultraløping møter skjønnlitteratur


Det er ikke ofte det dukker opp skjønnlitterære bøker hvor løping spiller en sentral rolle. Denne våren har Heidi Mittun-Kjos, forfatterdebutant og selverklært ultra-fan, gitt ut romanen Områder av særlig betydning, hvor vi får møte Ada som trener mot et 100-kilometersløp.

Du har sikkert reflektert over det på en av løpeturene dine, hvordan løpinga både fysisk og mentalt skaper en avstand til hverdagsproblemene dine. I Områder av særlig betydning fungerer løpinga både som eskapisme for hovedpersonen Ada, men også som en måte å etter hvert konfrontere problemene på.

Tiden Norsk Forlag skriver dette om romanen:

“Nordvest i Oslo bor Ada med mannen Sigurd og to små barn. Nesten hver kveld tar hun på seg joggeskoene, skrur hodelykten på og forsvinner inn i mørket langs skogsstiene. Til sommeren skal hun fullføre det 100 kilometer lange Nordmarka Ultra, og for hvert steg, hver treningsøkt, vokser portrettet av en usedvanlig kvinne frem. Engasjert, nesten besatt, med et skarpt, nesten giftig blikk, og en barndom fylt av apokalyptiske forestillinger som i høyeste grad fortsatt lever videre i henne. I spennet mellom den hun er for andre og den hun er i seg selv, åpner det seg en avgrunn det etter hvert synes umulig å overstige.”

Romanen er delt inn i kapitler som redegjør for datoen og hvor mange uker som gjenstår til løpet. Veien fram mot løpet er både et sugende crescendo og en innsirkling av hovedpersonen.

Jo mer ultraløpet nærmer seg, desto mer akutt blir spørsmålet: Hva er det med Ada?

Boka kan på mange måter sammenlignes med et løp: Leseren opplever en tilstedeværelse i hver side, eller hvert steg om du vil – pulsen øker og det legges inn en solid sluttspurt.

Hva er det med Ada?

Heidi Mittun-Kjos kan fortelle at Ada har vært under utforming siden 2016. Hun visste tidlig at det kom til å bli en førstepersonfortelling, og at hun dermed ville være tett på denne karakteren.

– Det jeg kanskje interesserte meg mest for var hvordan Ada betraktet verden. Jeg fikk stadig nye tanker om hvordan hennes liv var og hvordan hun så på omgivelsene og menneskene rundt seg.

Det er ikke godt å si hvor lang tid det kan ta å skrive en roman, så for Heidi var det viktig å finne en karakter hun interesserte seg for.

– Man skal jo henge med dette mennesket ganske lenge, det kan ta ti år å skrive en roman. Og jeg hadde det ganske bra med denne negative Ada, så da fortsatte jeg å skrive om henne, forteller Heidi.

For grunnstemningen til Ada idet vi møter henne i romanen er heller irritert. Kanskje litt utilpass og ulykkelig. Hun kan oppfattes som en vrang type med mye temperament og en god dose aggresjon. Omgivelsene og menneskene rundt henne blir omhyggelig dissekert, men ikke høylytt.

– Nettopp det er så fint med å skrive, du kan sette høyttaler på hodet til noen og la leseren få være med i tankerekker og følelser, sier Heidi.

Forfatterdebutant Heidi Mittun-Kjos. Foto: Ida Gøytil

Høyttaler på hodet

Nå høres dette kanskje ut som en dyster bok med en halvgæren løpedame som hater livet, men sånn er det egentlig ikke. En kan heller anta at mange vil kjenne seg igjen i de hyppige irritasjonene. Hva tenker du egentlig når folk står på feil side i rulletrappa, eller når du kjører bil og møter noen som ikke overholder vikeplikten?

Som Heidi sier – “de fleste kommer antakelig ikke så godt ut av det hvis man setter en høyttaler på hodet deres.” Det er mye frustrasjon og irritasjon i helt vanlige mennesker.

– Ada er ikke gæren liksom, men siden vi får bli med på innsiden, så får vi alt sammen helt ufiltrert. Og hun er ikke særlig fornøyd, da. Verken på jobben eller hjemme eller i nære relasjoner. Det er mye som ikke er i balanse, forteller Heidi og beskriver Ada som en ærgjerrig type med mye energi.

For egen maskin

Og det er her løpingen kommer inn i bildet.

– Det er såpass mange ting i livet hennes som ikke stemmer når vi treffer Ada, så jeg ville at hun skulle være skikkelig god til én ting. Jeg synes det kler henne med den energien og oppdriften hun tross alt har, at hun har god kontroll på ett felt i tilværelsen.

Men hvorfor ble det akkurat løping?

– Jo, Ada føler seg litt fanget, hun trenger luft rett og slett, trenger å få lov til å ha sitt eget rom hvor hun gjør sin egen greie, og akkurat ultraløping krever mye tid og trening, det er ingen snarveier til å gjennomføre et ultraløp, så der må hun bruke mye tid og det tenker jeg passer Ada godt, å få ha en del egentid i marka. Og fordi hun er såpass handlekraftig ble det naturlig å velge en fysisk og nokså ekstrem aktivitet, for jeg tenker på Ada som en litt ekstrem type, så det kler henne godt.

Heidi er selv gift med en ultraløper, lever tett på kilden, som hun sier, og har sett hva det krever og hva det gir.

– Jeg er dypt fascinert, en slags fan, uten at jeg er ultraløper selv. Jeg løper, men jeg tror Ada ville kalt det jogging. Jeg koser meg på stier i marka og har for så vidt glede av det mens jeg løper, men jeg er av nok av typen som har størst glede av det etterpå, ler hun.

Det kommer tydelig frem at løpekjennskapene til Heidi er gode, og at hun har gjort mye research i arbeidet med boka

– Ada er nøye, tar ikke lett på ting, så da måtte jeg skrive om løping på en detaljert måte.

Heidi har vært gjennom både løpebøker og løpedokumentarer i arbeidet med Ada og hennes ultraprosjekt.

– Det er jo ikke alt som uttales i de dokumentarene, men det er mye som kommer fram likevel, av det emosjonelle. Selv eliteløpere kan ikke gjennomføre et ultraløp uten en nedtur, du må tåle mye smerte. Og det passer godt til Ada, hun har opplevd ganske mye smerte og delvis jobbet seg gjennom det, så hun er en seig type, og det å være seig tenker jeg er helt nødvendig for å løpe ultraløp.

Utover i boka, og etter hvert som løpet nærmer seg, blir vi bedre kjent med Ada. Det er tydelig at løpingen nærer noe av det rigide i henne, samtidig som det hjelper henne også å gi litt slipp.

– Jeg hadde ikke lyst til å skrive en roman hvor noen går all inn i noe og så blir det et problem for henne og omgivelsene. I denne romanen er løpingen like mye medisinen hun trenger, det er like mye løsningen som problemet. Hun trenger den for å føle mestring og kontroll – og glede! Og så har hun en oppriktig kjærlighet til naturen og terrenget.

Å skildre denne balansen mellom løsning og problem mestrer Heidi på en utmerket måte, og mange løpere vil nok kjenne seg igjen i vippepunktet mellom hva løpingen gir og hva den krever.

Et interessant grep i denne romanen er at det er en kvinne som er den dedikerte personen som ofrer mye for å satse på sin greie.

– Jeg synes det er interessant å skrive om en kvinne som ikke er supersosial. En kvinne som har valgt mange ting bort for å konsentrere seg om én ting og spesialisere seg. Det er så mye mer akseptert for en mann å gjøre – selv i dag hvor vi har kommet så langt på mange felter innen likestilling.

Kupert løypeprofil

Å lese boka kan til en viss grad sammenlignes med sanseopplevelsene underveis i en løpetur, du er til stede i hvert steg, rekker å ta inn omgivelsene. Forfatterens skarpe og detaljrike språk skaper en følelse av årvåken tilstedeværelse hos leseren.

Samtidig får man en fornemmelse av å ha blitt kastet inn i et 100-kilometersløp med alle dets opp- og nedturer, og i motsetning til Ada har man ikke rukket å nitidig studere løypeprofilen på forhånd – man vet aldri helt hva som venter rundt neste sving.

En smått uggen følelse av mangelen på kontroll preger leseren, og man blir oppriktig nysgjerrig på Ada og ønsker at hun skal lykkes, både i løpet og i livet.

Områder av særlig betydning er ikke først og fremst en løpebok. Romanen tar for seg kontraster, relasjoner, ensomhet, klasse, og ikke minst områder – også i overført betydning.

Men når først løping skal figurere i en skjønnlitterær bok, er det gledelig at det gjøres på en så brilliant måte som i denne romanen. Vi i redaksjonen har storkost oss med forhåndseksemplaret, og anbefaler denne varmt som lektyre til alle løpende litteraturelskere.