Fire løpere har i vår testet nyheten fra The North Face, nemlig terrengskoen med karbonfibersåle Flight Vectiv. Her er deres dom!

Fire habile terrengløpere, godt spredt utover landet, har tilbakelagt mange kilometer i variert terreng for å teste verdens første terrengsko med karbonfibersåle – The North Face Flight Vectiv.

Til sammen gir de et bredt bilde av hvordan skoene presterer. Det én testløper kritiserer, roser en annen opp i skyene. Sko er selvfølgelig svært individuelt, men her får du en bred analyse av egenskapene til Flight Vectiv.



Vilde Malmei

Vilde bor i Trondheim og har testet skoene i typisk trønderterreng med innslag av myrer, stier og litt grusveier. Stiene har vært varierende, alt fra store tilrettelagte stier til mer ulendte med steiner og røtter. Ettersom snøen har smeltet mye i denne perioden har terrenget noen ganger vært relativt bløtt og gjørmete.

– Lett og god på foten

– Førsteinntrykket av skoen var at den var utrolig lett og satt veldig godt på foten. Materialet rundt skoåpningen er av stretch som gjør den enkel å ta av og på, samtidig som den sitter veldig behagelig og stabilt rundt ankelen/foten, nesten som en slags sokk, forteller Vilde.

Hun mener Flight Vectiv gir en god løpsfølese, og at det kjennes ut som man kan løpe fortere uten å bruke mer energi ettersom vekten på skoen ikke er et stort hinder.

– Den kurvede utformingen til sålen gjør også at man ruller lett framover på foten og får automatisk et bedre løpesteg.

Grep og demping

– Samtidig som skoen er lett, har den også en solid demping som merkes godt når man løper. Slaget mot bakken blir mykt og beskyttende slik at føttene belastes mindre.

Vilde merket dette spesielt godt på de litt lengre turene, noe som gjorde at beina tålte flere slike økter.

– Grepet syns jeg var bra. Følte meg veldig trygg på at skoen satt på underlaget og at jeg kom meg framover uten å skli, også på steiner og røtter. Syns det var spesielt bra grep på fjell og stein. I de mest våte/gjørmete områdene kunne det bli litt glatt. 

I tillegg til en god sko i terrenget, syns jeg den fungerte veldig godt til hardere underlag også. Det likte jeg veldig godt fordi man ofte må løpe et lite stykke på asfalt før man kommer til skogen, så da er det greit å ha en sko som tåler det.  


Vegard Lyngvi Sand

Vegard har allerede rukket å løpe ca 150 km i skoene, i all hovedsak på traktorveier/grusveier og tekniske stier, stort sett under relativt våte forhold, med korte transportstrekker på asfalt.

– Skoene føles raske

Dette var min første erfaring med terrengsko med karbonplate. Det finnes lettere terrengsko, men skoene føles likevel raske, og gir god løpsfølelse og kontakt med underlaget. I tillegg er de vesentlig bedre dempet enn de letteste terrengmodellene, noe som kommer godt med på de lengste turene med tanke på komfort, oppsummerer Vegard.

Han trekker frem at Flight Vectiv, i likhet med de fleste andre allround-terrengsko, er relativt sleipe på gjørmete underlag, men sitter godt under «normale» forhold.

Hælkappen som Vilde likte så godt, mener Vegard at kunne sittet litt tettere rundt ankelen, men han roser til gjengjeld beskyttelsen som skoene gir mot steiner og røtter.


Magnus Sandnes

Magnus har løpt med Flight Vectiv på all slags underlag: Traktorvei, grusvei, skogssti, snø, berg, myr, tekniske stier, samt i kupert terreng med bratt nedover og bratt oppover.

– Fantastiske sko på lengre distanser

Kort oppsummert er dette fantastiske sko for terrengløp, særlig på lengre distanser. Skoene kommer litt til kort i bratt terreng både oppover og nedover, men skoene er overlegen på traktorvei, grusvei, og ikke-teknisk stiterreng, oppsummerer Magnus.

– De sitter som støpt på foten, og særlig stabil rundt ankelen. Kan tenkes at de med bred vrist synes skoen blir for stram, men jeg synes de er behagelige å ha på seg over lengre tid – spesielt komfortable på grusvei sammenlignet med andre terrengsko.

Magnus trekker også frem dempingen og responsen, særlig mot hardere underlag.

– Det er en enorm forskjell i Vectiv sin favør målt mot andre terrengsko når man løper på grusvei og traktorvei.

– Skoene er fantastiske i slake og middels bratte bakker, men i tekniske og bratte nedoverbakkene kan man risikere å skli litt. Flight Vectiv fremstår som slitesterke sko, og responsen kommer til sin rett i terreng med hardt og fast underlag.


Erik Johannes B. L. G. Husom

Erik Johannes har løpt med Flight Vectiv under tørre og våte forhold, både i fjellet, på stien, over lyng, snø og på grusveier.

Han trekker fram at grepet sitter godt på de aller fleste underlag:

– Jeg opplever at friksjonen i gummien er god nok til at skoene sitter godt også på våt og glatt stein. Knottene i yttersålen er ikke spesielt store, men grepet er upåklagelig i alt terreng utenom dyp gjørme.

Slitesterk og grepssikker

– Skoene har en svært høy mellomsåle i forhold til hva jeg normalt bruker på stier og i terrenget, og jeg synes de er litt ustabile om jeg løper på tekniske stier og terreng med mye røtter og ujevnt underlag. På jevne stier og grusveier er opplevelsen bedre. I nedoverbakker på jevnt underlag kommer den høye mellomsålen mer til sin rett, og dempingen gjør at det er lett å løpe i høy fart nedover. Mye demping vil antagelig også gjøre at skoene er egnet for å løpe litt lengre distanser.

Han forteller videre at om du vanligvis løper i sko med en smalere lest, som for eksempel Salomon S/LAB Sense og Arc’teryx Norvan SL, vil du digge passformen til The North Face Flight Vectiv.

Overdelen er forsterket på sidene og på utsiden av tærne, noe Erik Johannes anser som veldig positivt, siden dette er områder hvor faren for å få hull og revner ofte er veldig høy.

– Overdelen består ellers av luftig mesh-stoff, og jeg synes føttene får puste greit. Skoene har ikke vanlig skotunge under lissene, men har et stretchy stoff som også sitter tett rundt ankelen. Jeg synes dette er et meget godt designvalg, da det hindrer småstein og snø fra å snike seg inn i skoene.

Avslutningsvis roser han grepet og slitestyrken:

– Materialene som er brukt i overdelen virker å være kraftig nok til at skoene kan vare lenge.