I fjor ble løpet arrangert i ti byer rundt om i landet. I år var konseptet en virtuell løpsuke. Deltakerantallet ble omtrent det samme. Rosa sløyfe-løpet engasjerer!
Runner’s World er stolt mediepartner til Rosa sløyfe-løpet, som først ble arrangert som rent jenteløp i 2016. Da kun i Oslo. Deretter har løpet økt og økt i omfang – både geografisk og deltakermessig.
Fra ti løp til virtuell uke
I 2019 ble løpet arrangert i ti byer, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. I 2020 var planen noe lignende, men den gang ei.
En virtuell løpsuke ble planlagt. Søndag 4. oktober startet løpsuka, og man kunne se rosa bånd rundt om på turstier i hele Norge, for ikke å snakke om en drøss av rosa bilder i feeden på både Facebook og Instagram. Ambassadører og lokale ildsjeler har tatt initiativ til å henge ut rosa merkebånd, samle mindre grupper – etter alle kunstens smittevernsregler – og gjennomføre løpet sammen.
Over 10 000 deltakere
Fredag 9. oktober bikket Rosa sløyfe-løpet 10 000 deltakere og har for lengst kapret tittelen Norges største virtuelle løp i annerledesåret 2020. Det totale deltakerantallet landet på rundt 10 300 deltakere, hvilket betyr 1 652 750 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.
I mai bestilte arrangøren Springtime Event opp 8000 startnumre og medaljer, og krysset fingrene for at de ville gå unna.
– Men vi skal ærlig innrømme at vi var nervøse i forkant. Uten grunn, forstod vi når løpet nærmet seg, og vi kunne sende ut alle de 8000 startpakkene før løpet startet, forteller arrangøren.
– Det har vært en kjempesuksess, og det er fantastisk å se engasjementet fra alle landets kriker og kroker, avslutter arrangøren.