Løpere fra nord: Trivselskoordinatoren

Løpere fra nord: Trivselskoordinatoren


Mestring kan bidra til uforglemmelige øyeblikk. Det har Cecilie Barth-Heyerdahl fått erfare, både personlig, men også i jobben på sykehjem. Cecilie startet sin karriere på fotballbanen, men har de senere årene vært en solid grunnstamme i løpsmiljøet i Tromsø –...

vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som abonnent får du

Full tilgang til alt innhold på runnersworld.no , egen
digital utgave + arkivsøk, treningsprogram og gode rabatter

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-

ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-

ABONNER

Digital abonnement - full pakke

450,- pr/år

ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd

ABONNER

Nice-Cannes Marathon – en femstjerners løpsopplevelse

Nice-Cannes Marathon – en femstjerners løpsopplevelse


Alt ligger til rette for rask og opplevelsesrik løping på den franske rivieraen. En femstjerners opplevelse, sier arrangøren av French Riviera Marathon Nice-Cannes. Og vi er enige! Her er hvorfor.

Maratonløpet fra Nice til Cannes arrangeres 30. oktober. I tillegg til å være et ikonisk og vakkert A-til-B-løp, byr arrangementet på flere distanser og valgmuligheter.

Arrangørene kaller det en femstjerners opplevelse, og blant alle luksushotellene på rivieraen sklir løpet fint inn i rekka.

Her er vår bedømmelse av hva de fem stjernene står for:

Fra starten i Nice. Alle foto: MOUV-UP.com
En stjerne for:

Tidspunktet

Nice-Cannes blir arrangert i månedsskiftet oktober/november hvert år. I år er datoen 30. oktober. Da er løpesesongen på hell her hjemme i Norge, og temperaturene kan tidvis være i kjøligste laget for gode løpstider.

Men formen, den er jo god etter en lang konkurransesesong, og selvfølgelig vil man tyne den før vinteren.

Da passer det perfekt å runde av med stil nede på den varme rivieraen. Her ligger temperaturen på rundt 15–20 grader. Med andre ord behagelig, men ikke for varmt.

En stjerne for:

Lokasjonen

Altså – å løpe langsmed azurblått hav er ikke feil. Enten du velger å bo i start-byen Nice, målgangsbyen Cannes eller Antibes på midten, så har du en fantastisk weekend-lokasjon med hyggelige gater og butikker, flust av gode restauranter og nær tilgang til den ikoniske strandpromenaden. Et friskt pust i oktobermørket.

Å legge en maraton mellom byene Nice og Cannes er faktisk genialt. Det er tilnærmet flatt, det er mye fint å se på, og det er en annerledes og eksotisk løpsopplevelse for oss nordlige løpere.

En stjerne for:

Distansene og valgmulighetene

Nice–Cannes Maraton er naturlig nok først og fremst en maraton. Men, arrangementet byr på flere valgmuligheter.

20-kilometeren er perfekt for deg som synes 42,2 blir i lengste laget. Her starter du sammen med maraton-løperne, men går i mål ikke langt fra Antibes. Her venter bagasjen din og medaljen. Målgang er rett ved togstasjonen, så du kan enkelt velge om du vil toge bort til målområdet i Cannes og ta imot maratonløperene, eller om du vil toge hjem til Nice og slappe av der.

Arrangementet har også flere stafett-varianter. Du kan enten løpe i lag på to – altså en halvmaraton hver – eller i lag på tre eller seks løpere.

En stjerne for:

Arrangementet

Løpet er blitt arrangert siden 2008 og bærer preg av rutine, erfaring og kvalitet. Informasjonen i forkant er upåklagelig, expoen og startnummerutdelingen er både innholdsrik og velstrukturert, og selve løpet er godt arrangert fra start til mål.

Et A-til-B-løp kan i utgangspunktet høres kronglete ut, sånn logistikkmessig, men ikke i dette tilfellet. På samme strekke som løpstraseen går, går det også en jernbane. Dette gjør det enkelt å komme seg til vekslingspunkt for de som skal løpe stafett, og det gjør det lett å komme seg videre eller tilbake når du går i mål, uansett om det er på en etappe, på 20-kilometeren eller på maraton. Togbillett er inkludert i startplassen.

Gatene er sperret av og det er god plass hele veien. Fartsholdere er også på plass, så alt ligger til rette for et godt løp.

En stjerne for:

Stemningen og målområdet

Stemningen i start- og målområdet er et storbyløp verdig, og det er flust av funksjonærer og publikummere langs løypa som bidrar til stemning og sikkerhet.

Cannes er jo en by hvor de store stjernene entrer på rød løper – og det er akkurat sånn du føler deg når du kommer i mål i filmbyen.


Test av Jabra Elite 4 Active

Små og kompakte øyreproppar med god lyd og justerbar støydemping som lar deg stenge verden ute. Med god batteritid og brukarvennlegheit, samt passform som egnar seg til løping, gir desse mykje for pengane!
Les mer

Den gamle damen og havet

Vi så en krokete, haltende, aldrende løper den morgenen. Det viste seg å være noe helt annet. Et fantastisk eksempel på at man både kan lære og løpe så lenge man lever.
Les mer

Dette bør du gjøre på konkurransedagen

Siden det er dumt å gå seg vill når man har kjempet seg gjennom nesten hele skogen av trening og forberedelser, kan det være lurt å følge disse rådene. Her er ti tips til timene før du stiller deg på startstreken.
Les mer

Fire tips til halvmaratontreningen

Løping er en nådeløs idrett uten steder å gjemme seg, og kroppen må være forberedt på å håndtere distansen. Det er ikke bare å melde seg på en halvmaraton og stille til start. Så, hva gjør man?
Les mer

Courage de la France

Å løpe langsmed turkist hav, i perfekt temperatur, med vin og croissanter og deilige franske r-er flyvende rundt ørene dine. Det høres ut som et eventyr, og det er jo akkurat det det er. Her er vår opplevelse av det vakre løpet med det lange navnet: Marathon Des Alpes-Maritimes Nice Cannes.
Les mer
Test av Brooks Caldera 6 – en allsidig maksimalist

Test av Brooks Caldera 6 – en allsidig maksimalist


Brooks Caldera 6 har fått seg en real oppgradering sammenlignet med forgjengerne. Vi var skeptiske til stimonsteret med den markante mellomsåla – men, ble overrasket! Se videoen og vår dom her.

Denne sjette versjonen av Brooks Caldera er kanskje ingen spesialist i superteknisk terreng, men er til gjengjeld en allsidig maksimalist som er med på moroa, enten du løper på fjellet, i skogen eller til og med på asfalt.

  • Vekt: 281 g (dame) / 320 g (herre)
  • Drop: 6 mm (32/26 mm)
  • Pris: 1600 kr
  • I salg på loplabbet.no

Se videoen og vår dom her:


Test av Jabra Elite 4 Active

Små og kompakte øyreproppar med god lyd og justerbar støydemping som lar deg stenge verden ute. Med god batteritid og brukarvennlegheit, samt passform som egnar seg til løping, gir desse mykje for pengane!
Les mer

Den gamle damen og havet

Vi så en krokete, haltende, aldrende løper den morgenen. Det viste seg å være noe helt annet. Et fantastisk eksempel på at man både kan lære og løpe så lenge man lever.
Les mer

Dette bør du gjøre på konkurransedagen

Siden det er dumt å gå seg vill når man har kjempet seg gjennom nesten hele skogen av trening og forberedelser, kan det være lurt å følge disse rådene. Her er ti tips til timene før du stiller deg på startstreken.
Les mer

Fire tips til halvmaratontreningen

Løping er en nådeløs idrett uten steder å gjemme seg, og kroppen må være forberedt på å håndtere distansen. Det er ikke bare å melde seg på en halvmaraton og stille til start. Så, hva gjør man?
Les mer

Courage de la France

Å løpe langsmed turkist hav, i perfekt temperatur, med vin og croissanter og deilige franske r-er flyvende rundt ørene dine. Det høres ut som et eventyr, og det er jo akkurat det det er. Her er vår opplevelse av det vakre løpet med det lange navnet: Marathon Des Alpes-Maritimes Nice Cannes.
Les mer
DHL-stafetten inviterer til stafest!

DHL-stafetten inviterer til stafest!


Torsdag 25. august blir det piknik og stafettmoro i Frognerparken under DHL-stafetten. Meld på ditt stafettlag allerede NÅ!

Runner’s World er mediepartner for DHL-stafetten i Oslo.

DHL-stafetten er et stafettløp i Frognerparken med høy trivselsfaktor og masse løpeglede. I DHL-stafetten løper hvert lag fire etapper i samme løype på 4 km. Etappen i DHL-stafetten svinger seg rundt i Frognerparken i en utradisjonell, men flat og tilskuervennlig løype. Veksling foregår i start- og målområdet, som ligger rett sør for Skøyen skole. 

For de som ikke ønsker å løpe, har DHL-stafetten også en egen WALK-klasse. Klassen er godt egnet for alle bedrifter og vennegjenger som ønsker en gåtur gjennom den tradisjonsrike Frognerparken, for så å delta på det sosiale sammen med venner og kollegaer etterpå. Delta med bæremeis, barnevogn eller rullator – i DHL-stafetten finnes det klasser for alle aldre!

SOMMERFEST: Topp stemning med piknik etter DHL-stafetten i 2019.

Piknikområdet i Frognerparken er også det perfekte stedet å samle løperne og heiagjengen. Den største fordelen med at alle etappene løpes i samme løype, er at parklivet kan nytes med gode kollegaer og venner både før, under og etter løpet. DHL-stafetten er mer enn bare en stafett – det er også en folkefest! Du og ditt stafettlag kan velge mellom:

  • Bestill lekker grilltallerken eller meny fra Helt Raa
  • Bestill helt egen catering 
  • Kjøp mat & drikke i våre foodtrucks
  • Ta med egen piknikkurv og benytt de store fellesgrillene
  • Det store ølteltet er åpent for alle

Med over 200 000 deltakende løpere hvert år er DHL-stafetten i Danmark verdens største mosjonsløp. Løpet er et stafettløp for både bedriftslag, klubblag og private med fokus på teamarbeid og sosialt samvær. Siden 2016 har DHL-stafetten også blitt arrangert i Oslo, frem til covid-19 satte en stopper for arrangementet de to siste årene. I 2022 er det endelig klart for stafest i Frognerparken igjen!

STAFEST: Den gode lagfølelsen gjør DHL-stafetten ekstra stas.

Hvem kan jeg løpe stafett sammen med?

Hvert lag i DHL-stafetten består av fire personer som løper 4 km hver. Det konkurreres i følgende tre klasser:

  • Damer: 4 kvinner
  • Herrer: 4 menn
  • Miks: 2 kvinner og 2 menn

Det kan ikke være 3 menn på et mikslag. Et mikslag kan kun bestå av 2 kvinner + 2 menn eller 3 kvinner + 1 mann.

Bli med på STAFEST i Frognerparken torsdag 25. august kl. 18:00! 

Handling som mål

Handling som mål


Josh Stinton går i gamle tradisjoners fotspor ved å kalle seg selv en eventyrer på jakt etter uoppdaget land. Eller vann, som da han syklet over Atlanteren. Eller til og med luft når han som første menneske skal løpe over himmelen.

Josh flyttet grenser da han uventet forlot Colorado, USA, til fordel for Australia med sitt eksotiske hav. Det var ingen grunn til at en Stinton av norsk herkomst skulle forlate hjemkontinentet en gang til, men grenser har blitt noe Josh velvillig og nysgjerrig krysser på flere måter.

Fra å kaste seg utenfor et spansk fjell på en enhjulssykkel til å se på stjernene over Atlanteren, alene på sykkeltur som første menneske over havet. Der kom idéen om å løpe over himmelen, og nå er NTNU, NASA, et dokumentarteam og eventyreren Josh på saken.

Navn: Josh Stinton

Alder: 40

Kommer fra: Colorado Springs, USA

Bor i: Oslo

Jobber som: Foredragsholder og eventyrer. Finner opp usannsynlige utfordringer og gjennomfører dem til inntekt for veldedige formål rettet mot barn.

Neste utfordring: Løpe maraton gjennom lufta over Lysefjorden

Nettside: joshstinton.com – her kan du lese om tidligere veldedighetsprosjekter og kommende utfordringer.

Hvem bryr seg?

Det er jo noe litt unorsk ved å kalle seg en eventyrer og satse alt i livet på syke utfordringer og gode formål. Bokstavelig talt livet, for den turen ned det spanske fjellet høres ut som et mareritt.

– Det viser seg at det er mitt verste mareritt også.

Josh ler og selv om de norske anene ligger på lur langt baki der, så er det med amerikansk gusto han snakker med en dialekt preget av fjorten år i Australia. Han skulle delta i nybegynnerversjonen av rittet, men var så nervøs at han trodde bussen stoppet for trafikk og ikke for å slippe av deltakere. Plutselig sto han på toppen med 14 kilometer ekspertløype foran og under seg.

– Mange ting går gjennom hodet ditt når du er i ferd med å sykle ned et fjell på en enhjuling, men hvilken plass du kommer på i mål er ikke en av dem. Jeg kom femte sist, men hvem bryr seg?

Smilet brer seg opp til de nøttebrune øynene og Josh ler.

– Jeg var der i hvert fall.

Josh Stinton finner opp usannsynlige utfordringer og gjennomfører dem til inntekt for veldedige formål rettet mot barn. Det er ufattelige prosjekter, men hans mål er alltid en lavterskel gjennomføring. Foto: Tonje Lien Wold

Identitet og mål

Da han sa opp konsulentjobben i Australia og ble en eventyrer på fulltid skjedde det et skifte i identitet. Det følger med mye drivkraft når man tar på seg prosjekter man er lidenskapelig investert i.

– Vi bygger identitet av tingene vi gjør, ikke bare av målene vi setter oss. Det er løping som gjør deg til en løper, ikke mållinjene.

Josh snakker med en rolig og tydelig stemme fylt med engasjement om målet mange har om å løpe en tikilometer eller kanskje en hel maraton. Det krever trening og handling over tid som gjør at du utvikler deg og vokser, uavhengig av distanse. Så kommer løpsdagen, og av en eller annen grunn får du ikke fullført.

– Da er det helt naturlig for oss å tenke at «jeg feilet for jeg nådde ikke målet mitt», men vi overser hva vi skaper i de daglige handlingene. Vi etablerer en identitet som en løper, og den identiteten er mye viktigere enn å kun fokusere på målet.

For hver nye utfordring tar han på seg en liten del av aktivitetens identitet, men mest av alt beholder han identiteten som nysgjerrig. Den samme som drev ham da han gikk fra å være en som skulle flytte til Australia, til at han landet på flyplassen og plutselig var en som hadde flyttet.

– Vi bygger identitet av tingene vi gjør, ikke bare av målene vi setter oss. Det er løping som gjør deg til en løper, ikke mållinjene. Foto: Tonje Lien Wold

Viking og Batman

Ironisk nok ble amerikanske Josh med norske gener født på Swedish Memorial Hospital i Denver. Han vokste opp i Colorado Springs som han beskriver som et ganske hippie område, og hvor den norske arven ble trukket frem med stolthet.

– Syv år på rad kledde jeg meg ut som en viking på Halloween, helt til jeg var åtte og pappa fortalte at vår slekt faktisk lagde sandwicher til vikingene. Da ble jeg Batman.

Planen var aldri å reise utenlands eller studere, men Josh har vært fascinert av det eksotiske og ukjente havet hele livet. Han hadde til og med et lite crush på en hval i en tegneserie da han var seks år, og selv da følte han seg dratt mot Australia, et engelsktalende land omkranset av vann.

– Da jeg fullførte high school kom faren min med en smart-ass kommentar.

Familien dro på The Outback, en restaurantkjede med australsk tema («I’m telling you, it’s awful»), hvor faren sa dette sannsynligvis er det nærmeste Josh kom til å komme Australia.

– Han sa det velmenende, men som et lite stikk for å se hvordan jeg tok det. Jeg var 18 år, og det funket.

Det lengste visumet han kunne få var et studentvisum, og så dro han.

Kunsten å ikke angre

I 2008 var Josh ferdig med mastergraden sin, men finanskrisen tok knekken på jobbmulighetene. Han flyttet hjem, men med en mulighet som dukket opp i Australia trengte han å tjene penger til flybilletten tilbake.

– Der var jeg, 30–31 år gammel med et hårnett og plukket tranebærstilker av et rullebånd. Forventningene mine etter å ha studert internasjonal forretning og markedsføring var å gjøre noe business-y, ikke stå på gulvet i denne fabrikken.

Grunnen til at han forteller om det, er at han nå ser tilbake på det som en av de hyggeligste jobbene han har hatt, med noen av de beste menneskene han har møtt.

– Noen av dem hadde jobbet der i tre generasjoner og bestefar, far og sønn jobbet samme skift. Når jeg ser tilbake på de to månedene, er det sånne uventede opplevelser som hoper seg opp på reisen vår og gjør at vi fortsetter å vokse og utvikle oss.

Josh prøver å la alle opplevelser føye seg til historien, fremfor å tenke at «jeg skulle ikke vært sammen med den personen» eller «jeg burde ikke vært involvert i det prosjektet»

– No, don’t ever do that, everything is part of your identity and growth.

Utfordringene

Reisen som har tatt ham rundt verden og til Norge startet ikke med et spansk fjell, men med svenske skoger. Den første utfordringen Josh gikk i kast med var Vasaloppet, og treningen skjedde på rulleski i Australia. Det gjorde at han skilte seg ut Down Under, mens det som gjør at han skiller seg ut i Norge er ironisk nok alt det unorske ved ham. Det er et drag av Amerika i hvordan han snakker med baristaen over bestillingen, eller skaper relasjoner med nye mennesker når han reiser rundt og holder foredrag.

– Norge er det landet jeg føler meg mest tilfreds i av landene jeg har bodd i, og nå tenker jeg at det er her jeg blir. Jeg tror det har med kulturen å gjøre, og hvor ekte folk her er.

I USA og Australia er det lett at folk sier «aah mate, call you Wednesday», men så skjer det ingenting.

– I Norge kan det ta litt lenger tid å komme til «ringer deg på onsdag»-delen, men når du er der, så er du der. Du kommer til å få det anropet på onsdag.

Josh lener seg tilbake og retter på hettegenseren med Right to Play-logoen.

– Jeg tror jobben jeg gjør er viktigere her enn i for eksempel Australia, for der er det flere som meg. Jo mer media, desto mer til barna.

Handling

Josh definerer inspirasjon som et resultat av handling. Et sitat kan være så svulstig det vil, men med mindre du faktisk gjør noe med det så har det ingen effekt. Og det er sjeldent at solen skinner akkurat så der, favorittsangen din spilles fra en bil som stopper ved siden av, og du er klar for å gripe dagen og løpeturen. Det handler heller om å gjenta en handling og forsterke identiteten rundt det, og uavhengig av andres bekreftelse.

– Hvis du er avhengig av andres respons, så gjør du det du gjør av helt feil grunn, for det kommer alltid til å være ditt løp, og kun ditt løp.

Av den grunn er han ikke så fan av Strava, og synes det kan føre til feil fokus. Fokus på målet som vi jo aldri vet om vi kommer til å nå akkurat slik vi ønsker, men som ikke har noe å si for hvem vi faktisk er.

– Det er som det Oscar Wilde-sitatet som er blitt filtrert ned til «life is way too important to be taken seriously.” Det er så sant. Vi kan våkne om morgenen og overtenke alt helt til vi lammes.

Fra et løpeperspektiv handler identitet kun om å knyte på seg et par sko og løpe.

– Når du har løpt 200 meter, er du en løper? Ja eller nei? Ja, du er en løper. Du trenger ikke medaljer fra masse løp og startnummer over hele veggen for å være en løper. Identiteten skapes og utvikler seg i alle de små øyeblikkene hvor vi hele tiden kan si ja eller nei. Noen dager har man ikke lyst til å løpe, men så velger man å si ja til løperidentiteten og så beviser man for seg selv at joda, jeg kan visst løpe i regn.

– Det er helt greit å ikke ta seg selv så alvorlig, og målet mitt er å skape aktiviteter som engasjerer folk, sier Josh Stinton. Foto: Tonje Lien Wold

Ambassadører

Det er samfunnsoppdraget som gjør at Josh er stolt ambassadør for Oslo maraton.

– Jeg er så stolt av målet de har fordi de ønsker å senke gjennomsnittstiden på deltakerne deres. Da betyr det at ikke bare profesjonelle, superatleter deltar, men at også vanlige mennesker stiller til start.

Å være en løper, eller hvilken som helst annen identitet, bør ifølge Josh være preget av lavterskel. Han har en kamerat som løper halvmaraton i ti minusgrader i en basketshorts og gamle sko, og som har det helt fint med det. Kameraten nekter å betale X kroner for klesplagg han allerede har, og trenger jo ikke nyheter fra dyre merkevarer.

– Hvorfor finnes det ikke en ambassadør for det? De nyeste merkene og plaggene blir allerede representert – de er tatt hånd om. Hvorfor fremmer vi ikke mannen i gata?

Hvordan når vi ut til de menneskene som trenger å se slitne hettegensere og syv år gamle sko?

– Ved å være dem, sier Josh alvorlig.

– Jeg tror mye blir presentert som et glansbilde fordi når vi viser lidenskapen vi har eller arbeidet vi gjør, så ønsker vi å fremme oss selv for å ta del i en gruppe vi tror at ligger litt foran oss. Det er helt greit å være akkurat der vi er, slitne basketshortser eller ei.

I form av de store utfordringene han begir seg ut på, men også små som burpee- eller routfordringer, ønsker Josh å fremme det uhøytidelige – lavterskelen. Han er ingen ekspert, men han skal fortsatt løpe en maraton i luften.

Lysefjorden maraton, luftversjonen

Løpeturen som forhåpentligvis kan gjennomføres i september har to kriterier for den fysiske jobben og distansen. Josh må løpe fullverdige 42,2 kilometer på et møllelignende apparat, men selve konstruksjonen må også forflytte seg samme distanse – over Lysefjorden, drevet av kraft skapt av møllen og Josh.

Etter flere utsettelser og et stadig voksende team som utvikler alt fra selve konstruksjonen til gjennomføringen, og nå også en dokumentar, øker også oppmerksomheten rundt prosjektet. Det passer Josh bra for dette handler om barna han løper til inntekt for, og selve prestasjonen og hvor fort han løper maratonen har aldri betydd noe særlig for ham.

– Det er helt greit å ikke ta seg selv så alvorlig, og målet mitt er å skape aktiviteter som engasjerer folk. At de begynner å tenke litt annerledes og går ut av komfortsonen så de virkelig forstår at alt er mulig – til og med å løpe en maraton gjennom lufta.

Boken om livet ditt

Hans største forbilde fra han var liten er Roald Amundsen. Hvordan den norske eventyreren prøvde nye ting, tok sjanser og brydde seg ikke om status quo. Sånne historier gjør seg godt i bøker, og det er et mantra Josh lever etter. Hvis livshistorien din hadde vært en bok, hadde du villet lese den?

– The book I want to read has got a lot of shenanigans in it. It’s got a lot of ridiculous things, and twists and turns.

Da handler det ikke hvorvidt vi når alle mål vi har satt oss, men heller hva vi gjør på veien. Om vi er åpne for nye opplevelser, og hvordan vi tør å gå inn i det litt ubehagelige og vonde. Det er gjerne der vi vokser og utvikler oss mest, mener Josh, selv om det kan komme med voksesmerter.

– Alt vi gjør handler om identitet, og vi utvikler og skriver den om uansett hvilke valg vi tar. Hvis vi følger for nøye med på andre rundt oss så er det som i svømming – vi begynner å dreie retning. Det gjør vi i både løping og i livet, og det er fryktelig kostbart for oss.

For Josh handler det ikke om hvilken plass han kommer på, det handler om å starte handlingen. Deretter kommer inspirasjon og motivasjon. Og idéene om ville utfordringer som hadde gjort Roald Amundsen stolt.

PRESSIO – kvalitet som varer

PRESSIO – kvalitet som varer


PRESSIOs mål er å bli verdens første og eneste sanne tekniske treningstøymerke som virkelig er bærekraftig. Som sponsor av Oslo Løpsfestival støtter de også oppom kortreist konkurranseløping. Les om Pressios miljøvennlige teknologier her.

Pressio er opptatt av å kunne gi et best mulig miljø til kommende generasjoner. Dette gjenspeiles i tankegangen bak produktene deres.

Det relativt nye merket er i år sponsor for Oslo Løpsfestival. Festivalen består av åtte løp som byr inn til kortreist løping hvor du blir kjent i egen by og samtidig får utfordret deg med startnummer på.

Miljøvennlig farging

Pressio er den første tightsprodusenten som bruker en miljøvennlig, revolusjonerende EcoDye innfarginsteknologi.

Produktene får gjennom denne prosessen et kraftigere og mer stabilt trykk som varer lengre. EcoDye-teknologien gir disse FORDELENE:

Slitesterk søm-teknologi

Pressio bruker også en annen ny teknologi på tightsene sine. Active Seam gir 2 x bedre stretch og har 30 % mer styrke enn bransjestandarden for flatlock-sømmer.

Dette er den best egnede sømmen for kompresjonstights. Den beveger seg med stoffet, tåler kraften fra bevegelsene dine, og gir bedre holdbarhet, hvilket gjør at du kan ha plagget lenge.

Treningstøy av 100% resirkulert Polyester 

Alle Pressio’s overdeler og kortbukser er laget med tanke om å gi brukerne en best mulig komfort under trening samtidig som man gjør sitt ytterste for å påvirke planeten i minst mulig grad, både ved valg av materialer og produksjonsmåte.

Alle Pressio’s overdeler og kortbukser er 100% resirkulert, GRS-sertifisert (Global Recycled Standard) og bluesign®-godkjent.

Eco Tech MF, materialet Pressio bruker i de fleste av sine overdeler, er laget av 100% resirkulert REPREVE®-garn.

Ved å benytte en graderingsteknologi for de tynne trådene i stoffet, er behovet for en kjemisk behandling av stoffet ,for å oppnå en effektiv transport av svette, redusert til null. Denne miljøvennlige behandlingen gjør det mulig at treningstøyet tørker raskere og gir deg økt komfort som overgår ikke-syntetisk garn.

Game changer innenfor teknisk treningstøy

Produktene til Pressio selges i alle XXL-butikker rundt om i Norge, i tillegg har Pressio egen nettbutikk.

Distributør i Norden: Smart4U Group AS, E-post: info@smart4u.group, WEB: www.smart4u.no