Kurs i terrengteknikk

Kurs i terrengteknikk


Runner’s World lanserer nå kurs for løpere som ønsker å løpe effektivt og trygt på sti. Instruktør Askild Vatnbakk Larsen ønsker velkommen til en lærerik naturopplevelse.

Tidligere i vinter har Runner’s World med Askild i bresjen holdt en rekke løpekvelder der innholdet har dreid seg rundt effektiv løpeteknikk og intensitetsstyring. Vi fortsetter å tilby disse kursene, men sper nå på med teknikk på stien i tillegg.

Se alle kursdatoene og meld deg på her.

Om instruktøren

Terrengløping og fjelløping blir mer og mer populært, og mange løpere ønsker verktøy og input for å kunne løpe enda mer effektivt i variert og teknisk terreng.

– Terrengkursene blir en herlig kombinasjon av naturopplevelse i nærmarka og faglig påfyll, forteller instruktøren.

Askild Vatnbakk Larsen. Foto: Visuello

Askild Vatnbakk Larsen er fast spaltist i Runner’s World, hvor han formidler idrettsvitenskap rettet mot løpere. Askild er selv en habil terrengultraløper. Neste mål er Transgrancanaria på over 120 kilometer i teknisk terreng. Med en mastergrad i idrettsivtenskap samt bred erfaring fra coaching av privatpersoner og bedrifter, vil han lose kursdeltakerne gjennom en lærerik og sosial løpekveld.

Praktisk info

Oppmøtested er Nydalen bussholdeplass hvor kursdeltakerne tar 56-bussen til Akebakken (bussturen tar 10–12 min).

– Fra Akebakken bærer det rett inn på stien og vi løper en runde som kan by på den beste utsikten over Oslo, en historisk kulturperle og teknisk utfordrende stier samt flytstier, forteller Askild.

Er man heldige med været får man solnedgangen med på kjøpet. Det vil bli to pit-stop underveis der det fokuseres på:

1: Teknikk i bratt motbakke.

2: Teknikk og veivalg på rask flytsti og teknisk krevende sti.

Disse vil foregå i starten av økta slik at du kan kose deg på stien og øve på det du har lært resten av turen. Runden er på cirka fire kilometer og 300 høydemeter, med mulighet for å øke varighet og lengde hvis det blir tid til det.

Hvem passer kurset for?

Økta passer midt i blinken for deg som vil lære å løpe effektivt og trygt på sti og deg som tenker på å være med på et større fjelløp i fremtiden!

Vi tar hensyn til nivåforskjeller. Alle er velkomne og alle skal med hele turen.

Se alle kursdatoene og meld deg på her!

Siste utgave av Runner’s World

  • Test av 7 konkurransesko.
  • Sprinter Pernille Lund gir deg et spenstprogram og kloke betraktninger om livslang løping.
  • Løpere i nord: Yngvild Kaspersen om hva som setter løpingen i perspektiv.
  • Hvordan velge riktige løpesko?
  • Mila: en rekke gode økter som booster farten og formen.
  • Wien Marathon: Hva bør du gjøre og hvor bør du spise – etter løpet?
  • Antioksidanter – venn eller fiende?
  • Sub 3 på maraton – det trenger ikke være så vanskelig.

Bli abonnent

Med våren på vent – løpsutfordringer i nordnorsk snøkaos

Med våren på vent – løpsutfordringer i nordnorsk snøkaos


Mens blåveisen blomstrer og sola for lengst har gjort veiene bare i sør, er situasjonen en helt annen for løperne lenger nord i landet. I Tromsø har det hittil i år snødd hele 653 cm, og mye har kommet bare de siste dagene.

De enorme mengdene har ført til at man nå spekulerer i at snørekorden på 240 cm satt i 1997 står for fall. At det snør mye i mars og april er for så vidt ikke uvanlig i Tromsø, noe løperne der er vant med. Det som gjør årets situasjon spesiell er at alle byens treningssentre er stengte på grunn av koronakrisen, og siden det ikke finnes noen innendørs friidrettshall nord for Trondheim, må man ut i snøen om formen ikke skal dale for mye.

Ikke mye blåveis i sikte i Tromsø. Foto: Finn Hovem.

Snøballeffekten

Til tross for snø, og kvalitetsøkter kun utført på mølla, startet løpsåret lovende for Stian Dahl Sommerseth med pers i Barcelona halvmaraton på 1.09.06 i februar.

Tilbake i Tromsø fortsatte snøværet, men tempoet på mølla ble opprettholdt. Så kom korona, så kom det mer snø og så kolossalt mye mer snø …

Snøen og Stian Dahl Sommerseth i fint driv. Foto: privat

– Jeg har verken penger eller plass til en tredemølle selv. Etter at treningssenteret stengte har jeg løpt ute hver dag. Jeg får løpt mye, men ikke særlig hardt. Det har vel blitt én hardøkt, og det var den ene dagen snøen på veiene smeltet. Det var riktignok stiv kuling, men verdt det, for dagen etter og siden har det vært snø og is på veiene igjen.

Stian tenker at dette er tiden for å gjøre ting man vanligvis ikke har tid eller mulighet til.

– Den beste økten jeg har hatt var en langtur nå nylig. Jeg strakk turen lengre enn vanlig, løp i overkant av to og en halv time samt at jeg valgte en rute jeg aldri har løpt før. Jeg opplevde det som var av årstider: kuling, hagl, tette snøbyger, samt sol og blå himmel siste halvdel, men hadde det tipp topp.

Den verste økta var det som skulle bli to eller tre turer opp til Fjellheisen her i Tromsø med en kompis.

– Vi ga oss etter 25 våte og kalde minutter, langt fra toppen. Det frister ikke alltid like mye, men jeg har egentlig ikke noe annet valg enn å komme meg ut av døra nettopp fordi det var det jeg gjorde dagen før, dagen før der igjen og så videre. Ironisk nok er det en snøball-effekt.

Stian understreker at han er privilegert som kan bruke denne tiden til å trene litt ekstra.

– Det er folk som står med arbeid over hodet på seg og får samfunnet til å gå rundt i denne vanskelige tiden. Da kan man ikke klage over litt snødrefs og alternative løpeklær. På vinterstid er jeg stor fan av å løpe med hettegenser over ulltrøye – det enkleste er ofte det beste så lenge det funker.

Jeg opplevde det som var av årstider: kuling, hagl, tette snøbyger, samt sol og blå himmel siste halvdel.

Åh, jeg visste ikke at det å trene handlet om å ha det mest mulig komfortabelt?

– Når jeg er ute og løper nå har jeg på meg alt for mye klær, for jeg er kjemperedd for å fryse. Det blir ullsokker, stillongs, skibukse, ulltrøye, skalljakke, buff, pannebånd og votter. På beina har jeg piggsko, noe som jeg kjenner jeg er rimelig lei av nå, forteller Ina Høiland fra Nittedal som har bodd i Tromsø i 9 år.

– Jeg blir motivert av de rundt meg som løper langt og fort ute i allslags vær. På søndag skulle jeg løpe langtur ute i skikkelig snøstorm, men jeg måtte snu etter 10 kilometer for det ble for heftig for meg.

Ina Høiland har fått gått både langrenn og topptur, noe som hun vanligvis ikke prioriterer på denne tiden av året. Foto: Jacob Grahn

Den nyinnkjøpte mølla i anledning koronakrisen og drittvær frista hakket mer enn vind på 12 m/s, null sikt og et uendelig snøvær.

– Da fikk jeg kommentaren: «Åja, jeg visste ikke at det å trene handlet om å ha det mest mulig komfortabelt», og den svei.

– Vi pleier å si at det bygger karakter å løpe ute i dårlig vær – det kan ha noe for seg. Den beste og verste økta var en 7 x 7 minutter intervalløkt jeg hadde med Sander Markussen over Tromsøbrua som er et sikkert sted å finne bar vei. Brua er cirka 1 km én vei og har noen høydemeter. For meg som helst løper flatt, var brua som et fjell å regne. I tillegg var det vind, regn, slaps og mye trafikk som ikke hjalp på. Men vi fullførte og det er jeg fortsatt kjempefornøyd med, for etter første intervall tenkte jeg «nei dette gidder jeg ikke», men vi tok seks til.

Ina prøver også å se det som positivt at det ikke er noen konkurranser i nær fremtid. Da kan snømengdene utnyttes, og hun har fått gått både langrenn og topptur, noe som hun vanligvis ikke prioriterer på denne tiden av året.

Løpeturene er ikke det fæle – snømåkinga etterpå, derimot …

Sander Markussen har tatt steget videre fra Tromsøbrua i påsken. I disse dager gjennomfører han et gateprosjekt som høster mange kommentarer på Strava. Det hele startet lørdag 4. april da han startet første etappe av å løpe alle gatene i Tromsø og kunne logge 46,4 kilometer gjennomført på kryss og tvers i Tromsdalen.

Sander Markussen har et eget påskeprosjekt på gang: løpe alle gatene i Tromsø. Foto: Håkon Steinmo

En solid løpsdag ifølge mange, men lokalkjente bemerket at en liten bit ved navn Turistveien manglet. Ikke mindre enn to timer etter påpekelsen ble de resterende 0,9 kilometerne registrert i treningsloggen med målgang i smågodtdisken på Spar.

Så kom en ny dag.

– Den verste turen i år må helt klart være søndagsturen med Tomasjord, Lunheim og Kroken. Trodde jeg skulle løpe rundt 40 kilometer, men endte på 56. Snøstorm, kaldt og lite næring gjorde det ekstremt tungt. Jeg var helt på felgen og rimelig ødelagt resten av dagen, men det er helt ekstremt hvor mye kroppen kan hente seg inn igjen over natten. Neste dag var jeg i bedre form enn da jeg startet dagen før, sier Sander.

Alle veian i Tromsø Tour – by Sander Markussen

Sander forteller at han enda ikke har funnet et klart og godt svar på hvorfor han løper, men han vet at det ofte kommer en god følelse etter en gjennomført økt.

– Det er vel først og fremst den som kan trigge meg ut på tunge og snøfylte dager som nå. Samtidig er det gøy å kunne utvikle seg og slå gårdagens versjon av seg selv. Akkurat nå er det ikke løpeturene som er det fæle, men snømåkinga etterpå, derimot …

Med stengte treningssenter og forholdene ute har Sander den siste tiden valgt å legge bort fartstreningen og flyttet fokus over på mengde og tid. Da alle løp i nær fremtid også ble avlyst søkte han på ulike steder på nettet for å finne inspirasjon og motivasjon.

– Det startet med en tweet hvor det var snakk om 100 miles og 100 pils på 100 timer. Etter en runde på promillekalkulatoren.no fant jeg fort ut at det ville bli tungt, og planen ble fort skrinlagt. Jeg hadde likevel fortsatt lyst til å løpe langt og lenge. Tidligere i år var det noen kommentarer på Strava hvor noen snakket om å løpe alle gatene i Tromsø, og jeg tenkte «hvorfor ikke?»

Planen fremover er bare å løpe det man klarer, ta noen hviledager når det trengs, men pushe kroppen når det er mulig. Målet er å ta alle gatene i godt bebodde områder på fastlandssiden, hele Tromsøya og fra Kvaløysletta til Eidkjosen på Kvaløya.

– Jeg aner ikke totalt antall og vil ikke vite det heller. Det får vi se når alt er løpt! Det er artig å tilbakelegge distanser og se hva kroppen tåler. Samtidig er løpeturer et fristed for meg: jeg løser verdensproblemer, personlige problemer og slipper unna de mange forstyrrelsene som finnes i dagens samfunn. Spesielt i disse tider hvor jeg mer eller mindre holder meg i isolasjon er det ekstra godt å komme seg ut å løpe.

Løpeturer er et fristed for meg: jeg løser verdensproblemer, personlige problemer og slipper unna de mange forstyrrelsene som finnes i dagens samfunn.

Fra onsdag og torsdag er det meldt et større lavtrykk over Nordland og Troms med vindkast opp til 30–35 meter per sekund, så både Stian, Ina og Sander må nok belage seg på et par flere påsketurer i hardt vær.

Så mange starter april-utfordringen i dag

Så mange starter april-utfordringen i dag


I den virtuelle løpsserien Runner’s World Challenge kan du utfordre deg selv ved å sanke et visst antall kilometer i april. Flere hundre har allerede startet.

Runner’s World Challenge kommer til å tilby en rekke virtuelle løp og utfordringer fremover – en fin måte å opprettholde formen og motivasjonen til tross for at den opprinnelige vårsesongen utgår.

300 stk klare til start

Den 1. april starter utfordringen Mil etter mil i april, hvor deltakerne kan velge mellom totaldistansen 42, 150 eller 300 kilometer. Foreløpig er nesten 300 deltakere påmeldt, og vi håper selvfølgelig at flere hiver seg med etter hvert. Det er 150-kilometersdistansen som viser seg å være den mest populære, med over 100 flere enn på den lengste distansen.

Alle skal med

Ved påmelding får du en link til en Strava-gruppe hvor alle som går for samme distanse som deg er med. Dette er ditt virtuelle startfelt og din virtuelle heiagjeng. Etter endt måned registrerer du kilometerantallet ditt i et skjema på nettsiden, og mottar medalje i posten.

Alle som vil kan selvsagt være med på «Mil etter mil»-utfordringen, men kun de påmeldte får medalje.

Langtur på langfredag?

Runner’s World Challenge arrangerer også et løp den 10. april: Langfredagsmaraton. Her kan du velge mellom distansene 21,1 og 42,2 km. Alle som vil kan delta her også, men kun de som er påmeldt mottar den fine medaljen i posten.

Runner’s World lanserer virtuell løpsserie

Runner’s World lanserer virtuell løpsserie


Når vårsesongen utgår, må man finne nye måter å konkurrere på for å holde motivasjonen oppe. Runner’s World lanserer nå en serie virtuelle løp under navnet Runner’s World Challenge.

Runner’s World Challenge vil tilby virtuelle løp og månedlige utfordringer i tiden fremover, med slagordet Run Safe, Run Solo, Stay Sane. Ved lanseringen fredag 27. mars, er foreløpig ett løp og én månedsutfordring spikret.

Mil etter mil i april

Den første utfordringen man kan melde seg på er «mil etter mil i april» hvor du velger mellom en totaldistanse på 42, 150 eller 300 kilometer som skal tilbakelegges i løpet av april måned. Her er målet at man skal strekke seg litt for å oppnå en totaldistanse som er overkommelig, men gjerne litt høyere enn hva man vanligvis har.

– Enn så lenge er løping tillatt, og så lenge man ivaretar alle restriksjoner, er det bare et stort pluss for hodet og husfreden om man får luftet seg litt, sier Sara Skarabot Pedersen, redaktør for Runner’s World Norge.

Velg mellom 42, 150 eller 300 kilometer i løpet av april!

Langfredagsmaraton

I tillegg arrangeres et virtuelt løp i påsken, Langfredagsmaraton, hvor man kan velge mellom de klassiske distansene halv- og helmaraton.

– Det fine med virtuelle løp er at alle kan være med. Her er det ingen cut off-tider, ei heller noe offisielt startskudd. Du starter når du vil, løper hvor du vil, og gjennomfører i akkurat det tempoet du vil, sier Skarabot Pedersen.

Bli med på Langfredagsmaraton den 10. april!

Medalje og mestring

Til tross for at du må gjennomføre løpet uten medløpere, fartsholdere og tusenvis av tilskuere, kan et virtuelt løp gi deg den etterlengtede konkurransefølelsen. Strava-gruppene tilknyttet hver utfordring fungerer som et virtuelt startfelt og en virtuell heiagjeng, og bidrar til at man kanskje pusher litt ekstra.

Virtuelle drikkestasjoner er vanskelig å tilby, men medaljen dukker opp i postkassa di noen dager senere, og det bidrar ytterligere til at ventetiden fram mot høstens «ekte» løp synes noe kortere.   

– De fleste som identifiserer seg som løpere er nok enige i at de først og fremst løper fordi de liker å løpe. Men dette med konkurranser gir en ekstra dimensjon til løpingen, og veldig mange finner dette motiverende. Det dreier seg nok ikke bare om jakten på gode tider, men også samholdet og fellesskapsfølelsen det gir av stå på en startstrek med mange andre løpere og dermed kjenne på det at man er en del av noe større. Våre virtuelle løp kan riktignok ikke tilby et gigantisk startfelt, men fellesskapsfølelsen og mestringen – den lever i like stor grad, avslutter Skarabot Pedersen.

Les mer om Runner’s World Challenge og meld deg på her!

Dave goes West

Dave goes West


Se filmen om 10 maraton på 10 dager her. Dave er ingen løper, men hiver seg ut i det.

Etter en kveld på puben, spurte Joe O’Conner om kameraten David «Dave» Paul Cook mente han kunne løpe 10 maraton på 10 dager gjennom Irland. Til tross for at Dave har flere ekstreme utfordringer på CV-en, involverer ingen av dem langdistanseløping.

I 2010 syklet Dave 10 000 kilometer gjennom Europa sammen med venner. I 2012 syklet han 3000 kilometer langs kysten i Australia. I 2013 syklet han Storbritannia på langs – for å nevnte noe. Men sykling er sykling, og løping er løping.

Noen fellestrekk er det riktignok:

– En avgjørende likhet er at man må ha en positiv holdning og et ønske om å overleve, sier Cook til Runner’s World.

Filmen om hans 10 maraton på 10 dager er tilgengelig på runnersworld.com, du kan se den her: Dave goes West

RW tilbyr online løpecoach

RW tilbyr online løpecoach


Nå kan du få online treningsveiledning som inkluderer tilpasset treningsprogram og tilgang til Runner’s World-treneren Martin Lager.

Trenger du hjelp til å strukturere treningen og nå målene dine, kan tett oppfølging og veiledning av en dyktig trener være gunstig, både med tanke på motivasjon, skadeforebygging og ikke minst progresjon.

Erfaren løpetrener

Martin Lager har vært fast spaltist i Runner’s World i flere år, hvor han skriver trener-spalten og svarer på leserspørsmål.

Nå tilbyr han treningsprogram og oppfølging forankret i både teori og erfaringsbasert kunnskap gjennom ti år som trener.

Martin har bakgrunn fra idrettsbiologi på Idrettshøyskolen i tillegg til at han er trener i IK Tjalve og Performance Coach ved Magnat Center hvor han stort sett jobber med idrettsutøvere og utøvere med spesifikke utholdenhetsrelaterte målsettinger. Martin utfører også tester av Vo2 max og laktatterskel på Magnat sin testlab.

Dette får du

Ønsker du et effektivt men trygt program, anbefales online coaching gjennom Runner’s World hvor Martin følger deg på veien mot målene dine. Noen har personlige rekorder som skal slås, mens andre liker tryggheten ved å ha en sparringspartner og coach til å hjelpe seg på veien.

  • Tilpasset månedlig treningsprogram
  • Mulighet til å sende spørsmål til Martin, samt chatte en gang per uke

Oppstart er den første i hver måned.

Les mer og bestill online coach her.

Online løpecoach er for deg som:

  • Er over 18 år.
  • Ønsker målrettet veiledning for å bli en bedre løper.
  • Er nybegynner eller erfaren. Treningsprogrammene tilpasses ditt nivå og dine mål.
  • Ønsker tilbakemeldinger fra en erfaren løpecoach.

Slik fungerer det

Du kjøper deg en måned med online coaching her i Runner’s World Shop. Etter at kjøpet er gjennomført, vil løpecoachen ta kontakt med deg via mail, og be deg om å fylle ut svar på en del spørsmål. Ut fra dette setter coachen oppen plan for deg.

Du skal hver uke sende en rapport på hvorden treningen har fungert den siste uka. Coachen vil gi deg tilbakemeldinger, tips og råd på denne, og evt. justere treningsplanen din. Du har også tilgang til å stille spørsmål til coachen under hele perioden.

– Selv om det ikke er skjedd noe spesielt eller man har spesifikke spørsmål, ønsker jeg likevel en rapport i slutten av hver uke. På den måten får vi reflektert over ukas trening, og jeg får en kontinuerlig oversikt over hvordan treninga går. Samtidig kan jeg gjøre eventuelle endringer i programmet om det trengs, forklarer Martin.

Les mer og bestill online coach her.