Finn flyten på stiene og skogens ro i sommer. Finner du også en favoritt blant disse spennende terrengskonyhetene?

Snøen har smeltet de fleste stedene i landet og gjørmete stier er i ferd med å tørke opp. Det er dags for å nyte luktene, lydene og ikke minst løpinga i skogen!

Det er kommet flere spennende nyheter på terrengskofronten denne våren, deriblant verdens første terrengsko med karbonfibersåle! Det er The North Face som kliner til med denne varianten. I tillegg trekker vi fram en nyhet fra sveitsiske On, som etter litt kritikk for at steiner fester seg i såla nå har forsøkt å løse problemet i nyheten Cloudultra. Catamount fra Brooks passer godt til deg som digger fart og flyt, mens Altra og Salomon kommer med oppgraderinger av allerede populære modeller – henholdsvis for deg som søker en slitesterk arbeidshest av en sko og suverent grep.


On Cloudultra

  • Vekt: 245 g (dame), 295 g (herre)
  • Drop: 8 mm
  • Pris: ca. 2200 kr

Som navnet indikerer, er denne modellen ment for å takle alt det underlaget du kan støte på under de virkelig lange ultraløpene – alt fra asfaltpartier til grus, sti, fjell, steinur og gjørme. Samtidig som dempingen også skal stå distansen.

On har tidligere fått medfart for såleutformingen sin i terrenget, da det har hopet seg opp en del stein og kvist mellom Cloud-elementene. Nå er dette løst ved at mellomsåla består av to lag Cloud-elementer i Helion-skum, og dette fungerer bra. Cloudultra byr på overraskende god bakkekontakt til tross for mye komfort og demping.

Yttersåla er strategisk utformet med ulike knotter i ulikt mønster og dybde på forskjellige steder under skoen, og gir et trygt grep på de fleste underlag. Godt feste i frasparket – skoen glir ikke ut bak deg. Overdelen i resirkulert polyester sitter som limt inntil hele foten og føles som en sokk når man tar den på (skohorn anbefales). Luftige partier rundt mellomfoten og ekstra forsterkinger rundt tærne og hælen.

I starten føles skoen noe stiv, men den myker opp allerede etter seks-sju kilometer. Noen vil nok mene at modellen er litt smal i tåboksen, og vil sette pris på funksjonen FlipRelease – en «flip» i snøresystemet som gir deg mer plass, opprinnelig tiltenkt litt uti ultraløpet når føttene dine har hovnet opp.

God stabilitet takket være bred sålebase, og en god balanse mellom stivhet og demping – responsiv på hardere partier, ikke for myk på myke partier.

Dette er skoen for lange, ikke alt for tekniske løp. Jeg tipper denne vil være ypperlig til for eksempel Ecotrail, som har variert, lettløpt terreng med innslag av asfalt mot slutten.

G.J.


Brooks Catamount

  • Vekt: 263 g (herre), 249 g (dame)
  • Drop: 6 mm
  • Pris: ca. 1500 kr

Catamount kan kalles terrengvarianten av Brooks Hyperion Tempo, og ble designet for eliteløperne i Western States 100 (traseen er stiplet opp på skoen). Men med mindre du er elite-terrengløper, ville vi ikke tatt 100 miles i ett jafs i denne skoen.

For de fleste terrengløpere vil dette være en rask treningssko som du kan kose deg på stiene med til hverdags og i kortere løp på variert underlag. Catamount gir deg raust med beskyttelse mot steiner og spisse røtter, takket være en Ballistic Rock Shield som ligger inne i den nitrogen-infuserte mellomsåla.

Til tross for merkbar beskyttelse, og greit med demping fra Brooks’ mellomsålemateriale DNA Flash, er skoen likevel fleksibel. Du merker det bare du går med skoen på, at her er det god snert og dytt i frasparket. Du formelig pushes framover i steget, og responsen kommer særlig til sin rett på litt hardere underlag.

Tyngre løpere eller mindre erfarne løpere vil nok foretrekke mer demping på de lengre løpene, men for de raske øktene og kortere konkurransene er dette en vinner. Passformen er tight og komfortabel for løpere med smale/normale føtter, men ikke plenty med plass for full tå-utspredelse i forfoten.

Overdelen er i digg mesh med såkalt precision fit. Yttersåla har ganske grunne knotter, men gummiblandingen sitter godt på steinete partier, både tørt og vått berg og tørre stier.  Vi er også imponert over slitestyrken på skoen.

Oppsummert: En nydelig sko for fartsfylt stimoro over mange, mange kilometer!

S.S.


Altra Lone Peak 5

  • Vekt: 318 g (herre), 260 g (dame)
  • Drop: 0 mm
  • Pris: 1700 kr

Selv om den er tyngre enn den raske Superior, tilbyr Lone Peak mer beskyttelse for steinete og spist underlag, og et pålitelig grep på gjørmete stier. Altra har gitt denne femte versjonen en ny Ego-mellomsåle – tidligere hadde modellen to lag av EVA. Dette skiftet er en velsignelse for løpere som vil ha mer demping uten at det går utover skoens vekt.

«Den nye mellomsåla la til rette for mange smilemil på tekniske stier. Det er akkurat passe mengde demping, skoen føles ikke klumpete og klønete på foten», forteller en av testerne. De robuste knottene og den grepa yttersåla i gummi satt som støpt mot gjørmete stier med halvsmeltet snø.

Lone Peak 5 er med andre ord en sånn type sko som takler det terrenget du tar den med ut i, enten det er flytstier eller teknisk steinur. Overdelen har små hull i tåboksen for god ventilering.

Noen av testerne opplevde at de måtte knote litt med knytingen – du må stramme til ganske så godt for at foten skal sitte godt på plass i hælen, så har du veldig smale føtter, er kanskje en annen modell å foretrekke hvis du vil at skoen skal sitte tight og godt.

Oppsummert kan vi kalle Lone Peak 5 en slitesterk, robust og pålitelig terrengkompis som takler det du tar den med på av eventyr.

A.F.

Salomon Sense Ride 4

  • Vekt: 290 g (herre), 235 g (dame)
  • Drop: 8 mm
  • Pris: 1350 kr

Forrige versjon av Sense Ride var utrolig komfortabel, pålitelig og slitesterk for hverdags-terrengløping og konkurranser. Hvis du kjenner til modellen fra før av, kan du se at silhuetten er tilnærmet uforandret, så Salomon har skjønt at de ikke bør rote til noe som fungerer så bra.

Oppdateringene i Sense Ride 4 dreier seg primært om passform og komfort i overdelen, i tillegg til at skoen har fått en liten vektreduksjon. Vårt favorittelement er fortsatt grepet – fire millimeter tykke diamantformede knotter biter seg fast i gjørme og jord, men takket være sticky rubber-materialet sitter den godt på tørrere flater som berg også.

En av testløperne fikk nyvunnen selvtillit i nedoverbakkene: «Jeg kunne kjøre på nedover uten å bekymre meg, de satt godt på steiner og sleipe blader.» Den myke mesh-overdelen er fortsatt ganske så friksjonsfri med lite sømmer, og pløsen omslutter mellomfoten på en måte som Salomon-fans liker.

Tåboksen har fått litt mer forsterking foran for beskyttelse av tærne. Hældelen er blitt litt tynnere, men på innsiden finner du puter som holder foten din godt på plass nede i skoen og reduserer uønsket vingling når du løper på skrå eller i bratta.

P.H.


North Face Flight Vective

  • Vekt: 285 g
  • Dropp: 6 mm
  • Pris: 2199 kr

Etter flere sesonger der karbonsko etter manges mening har revolusjonert asfaltløping (på godt og vondt, er det ikke rart at spenningen i løpemiljøet er stor når North Face som en av de første lanserer en terrengsko med karbonplate i sålen.

Med slagord som “The future of trail running” og mantra om at skoen maksimerer energiretur i steget er det mang terrengløpere som blir gira. Vi har testet skoen på både grusvei, flytstier og virkelig tekniske stier og sitter igjen med inntrykket om at dette er en sko med potensiale, men også med klare begrensninger.

Det første vi legger merke til er at skoen har en mye mer rigid mellomsåle enn de mest brukte karbonsko fra asfalt. Der de mest populære karbonskoene på asfalt føles ut som å tråkke ned i en madrass føles Flight Vective som å tråkke ned på hard gummi.

Det er annerledes, men ikke nødvendigvis negativt. Underlaget i skogen er variert og mykt, og en mer rigid såle vil kunne være med på å skape mer respons i steget på stien.

Det andre vi legger merke til er at skoen er utformet med en “rocker”, en vippegeometri som innbyr til en fart og en fremoverlent og offensiv løpestil. På grusvei og flytstier føles dette godt. Det føles ut som skoen leder deg i riktig retning, og gir deg litt ekstra fart uten at det koster deg mer krefter. Yttersålen på flight vective ser lovende ut. Knastene er 3,5 mm dype og med et godt overflateareal, noe som tilsier at dette er en allround terrengsko. Gummiblandingen lager godt med lyd når du tråkker rundt på stuegulvet, det vitner om god friksjon. Det får vi også bekreftet når vi kommer til bratte svaberg. Du føler deg trygg på at skoen sitter både oppover og nedover på finslipt stein. Men. Det er et stort men. Denne skoen har sine svakheter og begrensninger. Noe ligger i detaljene, og noe ligger i den grunnleggende utformingen.

Begrensningene til flight vective kommer sterkest til syne når vi beveger oss fra grusveien og inn på tekniske stier med mye røtter og stein. På grusen føltes det ut som skoen hjalp oss fremover, men på stien føles det mer ut som den begrenser oss. Dette kommer primært av at sålen er høy, tykk og rigid. Tråkker du ned på en jevn og myk overflate på stien er alt bra, men med en gang stien er dosert, eller steget faller halvveis over en rot eller ujevn stein føles det utrygt. Det samme skjer i krappe svinger i høy fart. Yttersålen sitter som støpt, men den høye rigide sålen gir en følelse av at et overtråkk er nært forestående. Fotmusklene får ikke jobbet som de vil mot det ujevne underlaget, og det er vanskelig å slippe seg løs – spesielt nedover i høy fart.

Meshen til skoen ser elegant ut, med en konstruksjon uten tunge, og uten gnagende sømmer. Sømmer er fraværende, men lissekonstruksjonen er laget på en måte som gjør at du får en bit av lissene på innsiden av meshen direkte i kontakt med utside/innside vrist. Avhengig at formen på foten din trenger ikke dette være noe problem, men testeren opplevde å få gnagsår på innsiden av vrista på begge føtter etter relativt kort tid.

Oppsummert vil vi hylle North Face for å ha tatt steget med å lage en ukonvensjonell karbonsko for terrenget. Dog trengs det mer utvikling for at dette skal bli en revolusjon på samme måte som for asfalt-verdenen. Flight Vective vil kunne egne seg meget godt for løp som utelukkende går på grusvei og flytsti med jevnt underlag, men kommer til kort på mer tekniske stier.

Vi venter i spenning på den videre utviklingen av terreng-karbonsko!

A.V.