Bli med RW på løpeuke i Portugal til høsten

Bli med RW på løpeuke i Portugal til høsten


Sikre deg en kanonavslutning på løpesesongen! Siste uka i oktober kan du være med Runner’s World og Springtime på en uforglemmelig treningsuke på Algarve-kysten.

Runner’s world og Springtime tilbyr to treningsuker i Portugal hvert år – en på våren og en på høsten. Neste tur ut er 22. til 29. oktober, og som vi gleder oss!

Nå kan du sikre deg plass til en uforglemmelig løpeuke i sola. Her er litt info om hva du kan forvente deg.

NB! Prisene øker 15. mai.

Men først, la oss presisere én ting:

Hvis du tenker at “dette er helt sikkert kun for supermosjonister i knallform, jeg hører ikke hjemme på treningsleir”, tenk om igjen!

Denne løpeuka er for absolutt alle som liker å være i aktivitet. Alle øktene er nivådelt i mange ulike grupper etter deltakernes nivå og fartspreferanser – så her er ingen for raske eller for trege.

  • Hvor? Monte Gordo, sør-øst på Algarvekysten i Portugal.
  • Når? 22. til 29. oktober 2022
  • Hva? En uke fylt med løping, annen trening, nye bekjentskaper, faglig påfyll, god mat, masse opplevelser.
  • For hvem? For absolutt alle som liker løping!

Mekka for løpere

RWs søsterselskap Springtime har arrangert løpsreiser siden 80-tallet. I mange år har Monte Gordo på Algarvekysten i Portugal vært en av de faste destinasjonene.

Her bor vi på strandhotellet Dunamar og har tilgang på det som må sies å være blant Europas beste treningsfasiliteter – særlig for løpere.

Morgenjoggen legges til den milelange, hardpakkede stranda i soloppgang.

Ettermiddagsøktene legges til naturreservatet rett ved hotellet. Her er det mange kilometer med lettløpte grusveier.

I tillegg byr området på lengre asfaltrunder med mye fint å se på, og friidrettsbanen ligger 2,38 kilometer unna hotellet – perfekt oppvarmingsdistanse.

En dag i løpet av uka tar vi buss en liten halvtime inn i landet, og løper langturen i et mer kupert og frodig område.

Treningsukene i regi av Springtime fungerer slik at du alltid kan velge blant et bredt spekter av treningsøkter – selv under en temauke som løpeuka.

Nede på stranda har Springtime en egen stor platting hvor dans, yoga og styrkeøkter holdes. Andre økter skjer i sanda eller på gresset utenfor hotellet.

Energipåfyll

Ja, det er mye trening å velge blant på disse ukene – opp mot ti økter daglig, med alt fra kettlebelltrening og sirkeltrening til dans og løping. Men, du velger helt selv hvor mye og hva du ønsker å være med på.

I tillegg er det lagt opp til mingling på strandbaren, felles frokost og middag, og flere foredrag fra dyktige folk om kvelden.

Med andre ord; energipåfyll både for hodet og beina.

Du styrer tempoet for uka helt selv – både tempoet på løpinga og frekvensen på antall økter. Det er nok av tid til både en dukkert i havet og et glass sangria ved bassenget.

Tre norske instruktører

I tillegg til en drøss svenske instruktører, blant annet flere fra den svenske RW-redaksjonen og gjeng fra Team Stockholm Maraton, vil det også være med tre norske løpere, to av dem fra RW-redaksjonen.

Redaktør Sara Skarabot Pedersen og spaltist Askild Vatnbakk Larsen er mer enn klare for en løpeuke i sola, og ser fram til en sosial og energisk uke i Portugal.

Med oss har vi også et langløperalibi, Hilde Johansen, også kjent som UltraHilde. Hun kjenner hver krik og krok av stier, veier – og omveier i Monte Gordo-området.

RW-redaktør Sara Skarabot Pedersen (til høyre) er med som instruktør til høsten.
Her fra en rolig langtur med noen av vårens deltakere.
Hilde Johansen (foran) er med som instruktør til høsten. Her fra vårens løpeuke i Monte Gordo.
Askild Vatnbakk Larsen (til høyre) skriver fast om idrettsvitenskap i Runner’s World, og deler mer enn gjerne av sin kunnskap under løpeuka i Portugal.

For absolutt alle

Kan man reise alene på en slik løpeuke?

Svaret er ja. Mange reiser alene, men føler seg ikke alene. Springtime har rundt 30 plasser for norske deltakere, og cirka 100 plasser for svenske deltakere. Vi som reiser fra Norge blir godt kjent allerede på bussen fra Faro flyplass til hotellet, og blir som en storfamilie på tur sammen. Gi det en halv dag, og du har (løpe)venner for livet.

Må man være i superform for å delta på løpeuka?

Svaret er nei. Alle øktene nivådeles etter form og preferanser fra deltakerne. Vi har en haug med dyktige instruktører som sørger for at alle er ivaretatt. Lengden på øktene og hvor mange økter du vil være med på er helt opp til deg.

Les hvordan en tidligere deltaker, Astrid, oppsummerer det på sin instagram-profil etter en uke med RW og Springtime høsten 2021:


Järv Eventyr inspirerer familier og vennegjenger til aktiv ferie

Järv Eventyr inspirerer familier og vennegjenger til aktiv ferie


For første gang i Norge arrangeres lagkonkurransen Järv Eventyr hos SkiStar Trysil.  Et konsept som skal inspirere både familier og vennegjenger til en aktiv livsstil, eller aktiv avkobling, som SkiStar kaller det.

Pressemelding fra SkiStar

Helt fra SkiStar ble grunnlagt for over 45 år siden har selskapets mål vært å tilrettelegge for aktivisering for alle. Det handler først og fremst om aktiviteter uansett ferdigheter og ambisjoner, og SkiStars satsning på en aktiv ferie i fjellet året rundt, og konseptet Sports & Adventures, har nettopp denne hensikten.

Aktiv avkobling

At flere forbinder en aktiv livsstil med slit, svette og prestasjonsjag er ingen hemmelighet, og ikke alle har tid, ønske eller mulighet til å ta seg helt ut.

Ny forskning viser imidlertid at det ikke krever de store anstrengelsene for å få store helsegevinster. Det viktigste er ikke nødvendigvis høy intensitet og gode ferdigheter, men å trives med det man gjør. I SkiStar kaller vi det aktiv avkobling.

– For oss handler aktiv avkobling om at vi ønsker å legge til rette for at alle kan være i aktivitet. Vi retter fokus på velvære og glede fremfor å jage nye rekorder, slit og svette. En viktig del av vårt bærekraftsarbeid er å få flere til å være aktive, og på våre destinasjoner er det et bredt aktivitetstilbud, der store som små skal ha mulighet til å finne noe de trives med uansett preferanser. Dette går hånd i hånd med våre mål om å bidra til aktivisering og rekreasjon, sier Fanny Sjödin, sjef for bærekraft hos SkiStar.

Mange aktivitetmuligheter

På SkiStars destinasjoner er aktivitetsmulighetene mange. Fra å sette seg på sykkelsetet og suse nedover fine flytstier eller pakke sekken for en piknik i det fri og ta inn alle naturens inntrykk, til en mer adrenalinfylt tur i klatreparken for å nevne noen.

Denne sesongen lanseres flere spennende arrangementer der hele familien og vennegjengen kan delta. Lagkonkurransen Järv Eventyr har Norgespremiere i år og er et konsept som retter seg mot mosjonister.

– Vi har alle en egen opplevelse av hva aktiv avkobling er, og Järv Eventyr i Trysil er et konsept som legger til rette for dette med et bredt tilbud av aktiviteter. Dette er i tråd med vår sommersatsing Sports & Adventures. Med Järv Eventyr får familier og vennegjenger over to dager løse utfordringer i kombinasjon med ulike aktiviteter som vandring, løp og sykling, sier Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonssjef hos SkiStar Trysil. 

– Vi er stolte av å være først ut med dette spennende arrangementet i Norge, avslutter hun.

Dette er Järv Trysil

Järv Trysil er et 2-dagers fjelleventyr fyllt med aktiviteter der laget skal ta seg frem til fots på stier i det tempo som passer for sitt lag. Underveis skal 10 ulike utfordringer løses, det kan være å lete etter skjulte skattekister og andre fysiske aktiviteter. Alle oppdragene skal løses samlet som gruppe.

Dag 1: en uforglemmelig tur til toppen av Trysilfjellet 1132 moh.

Dag 2: er det sykling i Norges største stisykkelanlegg. Eventyret avsluttes med at hele laget tar heisen opp til toppen og sykler den 7 km lange Magic Moose sammen til mål.

Vinnerne er de som kommer i mål på raskest tid, de som har samarbeidet best eller de som har løst sine oppdrag og utfordringer på mest mulig kreative måte.

Klassen Järv Kompis henvender seg til vennegjenger og familier med barn i tenårene. Anbefalt laveste alder 14 år. Samlet distanse pr dag ca 15 km.

Klassen Järv Familie er for familier med laveste anbefalte alder på 7 år. Samlet distanse pr dag er ca 9 km.

Järv Eventyr Trysil 3-4 september

I tillegg arrangeres Järv eventyr på to svenske destinasjoner:

Järv Eventyr Sälen 2-3 juli

Järv Eventyr Åre 12-13 august


Test av Jabra Elite 4 Active

Små og kompakte øyreproppar med god lyd og justerbar støydemping som lar deg stenge verden ute. Med god batteritid og brukarvennlegheit, samt passform som egnar seg til løping, gir desse mykje for pengane!
Les mer

Den gamle damen og havet

Vi så en krokete, haltende, aldrende løper den morgenen. Det viste seg å være noe helt annet. Et fantastisk eksempel på at man både kan lære og løpe så lenge man lever.
Les mer

Dette bør du gjøre på konkurransedagen

Siden det er dumt å gå seg vill når man har kjempet seg gjennom nesten hele skogen av trening og forberedelser, kan det være lurt å følge disse rådene. Her er ti tips til timene før du stiller deg på startstreken.
Les mer

Fire tips til halvmaratontreningen

Løping er en nådeløs idrett uten steder å gjemme seg, og kroppen må være forberedt på å håndtere distansen. Det er ikke bare å melde seg på en halvmaraton og stille til start. Så, hva gjør man?
Les mer

Courage de la France

Å løpe langsmed turkist hav, i perfekt temperatur, med vin og croissanter og deilige franske r-er flyvende rundt ørene dine. Det høres ut som et eventyr, og det er jo akkurat det det er. Her er vår opplevelse av det vakre løpet med det lange navnet: Marathon Des Alpes-Maritimes Nice Cannes.
Les mer

DHL-stafetten inviterer til stafest!

DHL-stafetten inviterer til stafest!


Torsdag 25. august blir det piknik og stafettmoro i Frognerparken under DHL-stafetten. Meld på ditt stafettlag allerede NÅ!

Runner’s World er mediepartner for DHL-stafetten i Oslo.

DHL-stafetten er et stafettløp i Frognerparken med høy trivselsfaktor og masse løpeglede. I DHL-stafetten løper hvert lag fire etapper i samme løype på 4 km. Etappen i DHL-stafetten svinger seg rundt i Frognerparken i en utradisjonell, men flat og tilskuervennlig løype. Veksling foregår i start- og målområdet, som ligger rett sør for Skøyen skole. 

For de som ikke ønsker å løpe, har DHL-stafetten også en egen WALK-klasse. Klassen er godt egnet for alle bedrifter og vennegjenger som ønsker en gåtur gjennom den tradisjonsrike Frognerparken, for så å delta på det sosiale sammen med venner og kollegaer etterpå. Delta med bæremeis, barnevogn eller rullator – i DHL-stafetten finnes det klasser for alle aldre!

SOMMERFEST: Topp stemning med piknik etter DHL-stafetten i 2019.

Piknikområdet i Frognerparken er også det perfekte stedet å samle løperne og heiagjengen. Den største fordelen med at alle etappene løpes i samme løype, er at parklivet kan nytes med gode kollegaer og venner både før, under og etter løpet. DHL-stafetten er mer enn bare en stafett – det er også en folkefest! Du og ditt stafettlag kan velge mellom:

  • Bestill lekker grilltallerken eller meny fra Helt Raa
  • Bestill helt egen catering 
  • Kjøp mat & drikke i våre foodtrucks
  • Ta med egen piknikkurv og benytt de store fellesgrillene
  • Det store ølteltet er åpent for alle

Med over 200 000 deltakende løpere hvert år er DHL-stafetten i Danmark verdens største mosjonsløp. Løpet er et stafettløp for både bedriftslag, klubblag og private med fokus på teamarbeid og sosialt samvær. Siden 2016 har DHL-stafetten også blitt arrangert i Oslo, frem til covid-19 satte en stopper for arrangementet de to siste årene. I 2022 er det endelig klart for stafest i Frognerparken igjen!

STAFEST: Den gode lagfølelsen gjør DHL-stafetten ekstra stas.

Hvem kan jeg løpe stafett sammen med?

Hvert lag i DHL-stafetten består av fire personer som løper 4 km hver. Det konkurreres i følgende tre klasser:

  • Damer: 4 kvinner
  • Herrer: 4 menn
  • Miks: 2 kvinner og 2 menn

Det kan ikke være 3 menn på et mikslag. Et mikslag kan kun bestå av 2 kvinner + 2 menn eller 3 kvinner + 1 mann.

Bli med på STAFEST i Frognerparken torsdag 25. august kl. 18:00! 

Webinar om løpeteknikk 25. mai

Webinar om løpeteknikk 25. mai


God løpeteknikk handler om to ting: Energieffektivitet og skånsom løping. Men bør alle løpe likt? Bli med på webinar onsdag 25. mai for å lære alt du trenger å vite om løpeteknikk.

I dette webinaret lærer du å utvikle din egen løpeteknikk på en måte som holder deg skadefri og lar deg få maksimalt ut av din fysiske kapasitet.

Nei, det blir ikke digitale løpsdriller, men det blir en solid innføring i prinsippene bak god løpeteknikk samt verktøy til hvordan du enkelt kan gjøre grep i treningen din som vil bidra til et mer økonomisk steg.

Bli din egen trener

Gjennom webinarserien Bli din egen trener, legger vi til rette for at du kan få så mye som mulig ut av løpinga di.

Webinarene holdes den siste onsdagen hver måned, utenom juli og desember. Vi bruker plattformen Zoom. Du får tilsendt en bekreftelsesepost med login til webinaret etter bestilling.

Det fine med å følge webinarene live er at du får muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål til vår fremste ekspert på idrettsvitenskap og løpetrening.

Foredragsholderen

Webinarholder Askild Vatnbakk Larsen er spaltist og prosjektleder i Runner’s World. Han har en mastergrad i biomekanikk fra Norges idrettshøyskole, og har lang erfaring fra å formidle nerdete idrettsvitenskap på en forståelig og interessant måte.

WEBINAR OM LØPETEKNIKK
Når?
Onsdag 25. mai kl 18.30
Hvor? Digitalt, via plattformen Zoom
Hva? Lær om skånsom og effektiv løping slik at du kan utvikle din egen løpeteknikk på en måte som holder deg skadefri og lar deg få maksimalt ut av din fysiske kapasitet.

Blummenfelt vant VM i Ironman

Blummenfelt vant VM i Ironman


Ikke var han først oppe fra svømmingen. Ikke var han først inn etter syklingen. Men, han knuste alle på løpingen, og ble med det verdensmester i Ironman!

Pressemelding fra Norges Triatlonforbund

De siste 12 månedene har Kristian Blummenfelt (28) vunnet det som går an vinne innen triatlon. I kveld vant han Ironman VM i St. George på tiden 7 timer 49 minutter og 18 sekunder. Da har han svømt 3,8 km, syklet 180 km og løpt 42 km. 

Utsatt Ironman-VM

Pandemien lagde litt krøll for konkurransene. VM i Ironman har i alle år blitt arrangert på Kona, Hawaii. Men på grunn av Covid ble fjorårets VM utsatt til mai 2022 og flyttet til St. George, Utah. Det betyr at seieren i dag gjør at Blummenfelt blir verdensmester i Ironman 2021.

Alle distanser

Kristian startet triatlonsesongen i fjor med et par seiere. Under OL 2020 (arrangert i 2021) fikk de fleste øynene opp for bergenseren da han løp inn til et OL-gull på normaldistanse.

På høsten vant han Grand Final i Edmonton, Canada og ble med det sammenlagt verdensmester i triatlon 2021.

Så reiste han til Cozumel i Mexico for å kjøre sin første Ironman fullstanse. Den vant han, og fikk beste debuttid noensinne på en Ironman.

Denne helgen kjørte han sin andre fullstanse Ironman og ble verdensmester.

Kristian Blummenfelt på treningsleir i Sierra Nevada i oppkjøringen til Ironman VM. Foto: Mikal Iden

Verdens beste triatleter

Gustav Iden skulle også ha stått på startstreken i Utah, men måtte trekke seg på grunn av en infeksjon. Norge har per i dag flere av verdens beste triatlonutøvere og trenere, med sportsjef Arild Tveiten, Mikal Iden og Olav Alexander Bu.

– Vi står foran nok en spennende triatlonsesong for de norske utøvere, sier Arild Tveiten.


Test av Jabra Elite 4 Active

Små og kompakte øyreproppar med god lyd og justerbar støydemping som lar deg stenge verden ute. Med god batteritid og brukarvennlegheit, samt passform som egnar seg til løping, gir desse mykje for pengane!
Les mer

Den gamle damen og havet

Vi så en krokete, haltende, aldrende løper den morgenen. Det viste seg å være noe helt annet. Et fantastisk eksempel på at man både kan lære og løpe så lenge man lever.
Les mer

Dette bør du gjøre på konkurransedagen

Siden det er dumt å gå seg vill når man har kjempet seg gjennom nesten hele skogen av trening og forberedelser, kan det være lurt å følge disse rådene. Her er ti tips til timene før du stiller deg på startstreken.
Les mer

Fire tips til halvmaratontreningen

Løping er en nådeløs idrett uten steder å gjemme seg, og kroppen må være forberedt på å håndtere distansen. Det er ikke bare å melde seg på en halvmaraton og stille til start. Så, hva gjør man?
Les mer
Ti vårløp i mai

Ti vårløp i mai


En etterlengtet, fullspekket løpesesong står på trappene. Her er noen av løpene du kan velge blant i ukene framover.

Jo da, vi fikk klemt inn noen konkurranser i fjor også, men nå er vi liksom ordentlig i gang. Hver helg denne våren arrangeres en rekke løp, over hele landet. Det er akkurat slik vi liker det.

Har du ikke planlagt vårsesongen enda? Her er et knippe løp du kan velge blant i mai måned:

Stadionmila – 7. mai

10 000 meter mosjonsløp med mulighet til å se eliten fyke av gårde etterpå. Proft opplegg og paddeflatt. Hvem sier vel nei takk til 25 runder på stadion i Kristiansand?

Ålesund Maraton – 7. mai

Her får du flust av distanser i en av landets vakreste byer. I tillegg til Jugendjogg på cirka 5 km, arrangeres det også 10 km, halvmaraton og maraton i ei rundløype på 10 sentrumsnære kilometer.

Nekrotrail – 7. mai

Det høres unektelig morbid ut, og vi digger konseptet. Det er første gang dette løpet arrangeres – et 80 kilometer self supported løp rundt og i Oslo. Løypa er variert og tar deg forbi både hellige og mindre hellige steder, deriblant to kapeller og fem gravlunder. Få plasser igjen, run or die!

Wings for Life World Run – 8. mai

Dette er et virtuelt veldedighetsløp som går samtidig over hele verden. Startkontingenten går uavkortet til forskning på ryggmargskreft. Med appen Wings for Life World Run kan man delta uansett hvor man er. Alle starter å løpe samtidig, men det er ingen mållinje: I stedet begynner en virtuell bil å kjøre 30 minutter etter start, og man er ferdig idet man blir tatt igjen. I Wings for Life World Run-appen blir man oppdatert på hvor langt unna bilen er, og når man blir tatt igjen.

Ryeløpet – 10. mai

Ryeløpet arrangeres for 12. gang i år, og arrangøren kaller dette et av Oslos vakreste løp. Det kontrollmålte 5-kilometersløpet har start og mål ved Paradisbukta ute på Bygdøy. I tillegg arrangeres et barneløp på cirka 1 kilometer.

– Jeg er vel ikke helt objektiv når jeg sier at det å løpe i skogen rundt Paradisbukta på Bygdøy er en av de vakreste løypetraseene i byen og at Oslo trenger dette løpet, ler arrangør Andreas Tinglum.

Magni Maraton nr 70 – 14. mai

På Stavset i Trondheim kan du så godt som månedlig løpe en self supported maraton i ei runde på drøyt mila som løpes åtte ganger. Sosialt og trivelig!

Flåmsdalenløpet Halvmaraton – 21. mai

Dette løpet skilter med å være Norges vakreste halvmaraton. Løypa går fra Flom og tar seg opp til Vatnahalsen hotell. Ikke den flateste løypa, akkurat, men vakkert, det er det!

Oslo Løpsfestival – hele sommeren

I Oslo Løpsfestival kan du velge blant åtte forskjellige løp i hovedstaden. Hvert løp varer i cirka ti dager, og du bestemmer selv når du vil løpe. Du får tilsendt startnummer med tidtakingschip, og løypene har solcelleddrevne tidtakingsbokser i start og mål. Løp alene eller sammen med andre, delta i solo-, duo-, eller trio-klassen. Den siste søndagen i hvert løp, arrangeres fellesstart klokka 12.00.

Fornebuløpet – 24. mai

Ute på Fornebu kan du løpe i flate løyper og velge blant flere distanser: 3 km, 5 km, 10 km og barneløp. Er du ekstra gira kan du velge Fornebutrippelen.

Ecotrail Oslo – 28. mai

Norges største ultraløp, Norges mest miljøvennlige løp. Kanskje Oslos fineste løp. Og, distanser for alle: 80 km, 50 km, 31 km, 21 km og en flat 10-kilometer. Målgang og god stemning for alle på Vippa. Dette bør du få med deg.


Test av Jabra Elite 4 Active

Små og kompakte øyreproppar med god lyd og justerbar støydemping som lar deg stenge verden ute. Med god batteritid og brukarvennlegheit, samt passform som egnar seg til løping, gir desse mykje for pengane!
Les mer

Den gamle damen og havet

Vi så en krokete, haltende, aldrende løper den morgenen. Det viste seg å være noe helt annet. Et fantastisk eksempel på at man både kan lære og løpe så lenge man lever.
Les mer

Dette bør du gjøre på konkurransedagen

Siden det er dumt å gå seg vill når man har kjempet seg gjennom nesten hele skogen av trening og forberedelser, kan det være lurt å følge disse rådene. Her er ti tips til timene før du stiller deg på startstreken.
Les mer

Fire tips til halvmaratontreningen

Løping er en nådeløs idrett uten steder å gjemme seg, og kroppen må være forberedt på å håndtere distansen. Det er ikke bare å melde seg på en halvmaraton og stille til start. Så, hva gjør man?
Les mer