Bli med RW og Springtime til Portugal i oktober

Bli med RW og Springtime til Portugal i oktober


Uke 42 reiser vi ENDELIG ned igjen til Algarvekysten for å løpe, nyte sola og bli kjent med andre løpere. Som vi gleder oss! Er du med?

16.–23. oktober kan du bli med Runner’s World og Springtime på en (i fare for å virke klisjéfylt her) UFORGLEMMELIG løpeuke i Portugal.

Dette blir en treningsuke for alle, og da mener vi alle. Uansett om du løper lite eller mye, fort eller sakte – du vil føle deg hjemme her. Denne uka har et bredt spekter av treningsøkter, men ekstra fokus på løping.

Dyktige instruktører og løpeglade deltakere fra både Norge og Sverige vil møtes i Monte Gordo for en fantastisk uke.



Disse er med fra RW

Runner’s World-redaktør Sara Skarabot Pedersen er med som instruktør (gleder seg vilt, meldes det). Sara er gla’mosjonist, friidrettstrener og har vært instruktør i Portugal i en årrekke.

I tillegg er Askild Vatnbakk Larsen med som instruktør i år. Askild er Runner’s Worlds idrettsvitenskapsekspert og har skrevet fast for magasinet i flere år. I tillegg er han hovedtreneren for konseptet Runner’s World Coach.

Sammen har de en ekspertise både nybegynnere og meget erfarne utøvere vil dra god nytte av.

I år har vi kun kapasitet til 30 plasser på denne uka, så det kan fort bli utsolgt.

Askild og Sara fra Runner’s World gleder seg stort til løpeglede på Algarvekysten i høst. Foto: Eivind Bye

Hva består løpeuka av?

I Monte Gordo på Algarvekysten får du en treningsreise med mye løping, annen variert trening og opplevelser sammen med andre. Smarte teknikktips, raske intervaller enten på de brede og lettløpte stiene i pinjeskogen eller på friidrettsbanen, rolige langturer og de uforglemmelige morgenjoggeturene på stranden.

Mellom øktene slapper du av etter eget ønske, og du velger selv ditt eget program og tempo for uka. Vi legger til rette – du forsyner deg av vår aktivitetsbuffet!

Naturligvis tilbys det, som alle andre uker, et bredt spekter av dans, yoga og ulike typer sal- og styrketreningsøkter:

  • Morgenjogg på stranden.
  • Dedikerte løpe-økter hver ettermiddag.
  • Fullspekket program med yoga, dans og sal- og styrkeøkter i tillegg til alle løpetimene.
  • Interessante foredrag.

I tillegg blir det naturligvis et utvalg sosiale, treningsfrie aktiviteter som du kan velge å være med på.

Se eksempel på ukesprogram her.


I år bor vi på et annet hotell enn tidligere år. Hotel Dunamar ligger nede på den kilometerlange stranda. Les mer om hotellet her.


Ofte stilte spørsmål

Er jeg godt nok trent?
Svaret er ja. Alle løpeøktene nivådeles, så om du løper langturene dine på 8 min/km eller nede på 3-tallet spiller ingen rolle. Dette er på ingen måte en prestasjonscamp, men ei uke for folk som liker å løpe, trene og henge med andre treningsglade.

Kan jeg reise alene?
Svaret er ja. Mange reiser alene på disse turene. Totalt av deltakere har vi pleid å være rundt 100 fra Sverige og rundt 30 nordmenn (og vi 30 blir godt kjent for å si det sånn).

Noe annet du lurer på? Ikke nøl med å sende en e-post til sara@runnersworld.no. Hun har vært på disse turene mange ganger og er med på turen i oktober. Lurer du på noe vedrørende bestilling, se sidene til Springtime.

Järv Eventyr Trysil – et eventyr for alle

Järv Eventyr Trysil – et eventyr for alle


Järv Eventyr er tufta på naturopplevelser, spenning og lagarbeid. Nå kommer konseptet til Trysil 3.–4. september og du kan bli med på eventyret.

Er du glad i naturen, liker å samarbeide og ønsker å bryne deg på konkurranser som gir assosiasjoner til Mesternes Mester – da bør du sjekke ut Järv Eventyr Trysil 3.–4. september.

Målet og visjonen til Järv Eventyr er at flere skal oppdage naturen og samtidig senke terskelen for et aktivt friluftsliv for familien, vennegjengen eller bedriften.

Fantastiske omgivelser

I Trysil er det kort vei til de aller fleste aktiviteter, her finner du Skandinavias beste sykkelpark og herlige turmuligheter. Kort sagt – perfekt for Järv Eventyr.

Järv Trysil byr på fantastiske turmuligheter og Mountainbike-sykling i verdensklassen:

Dag 1 – En uforglemmelig fjelltur der laget sammen skal løse spennende oppgaver, lete etter skatter og nyte utsikten på Trysilfjellet 1132 moh. 

Dag 2 – Sammen sykler dere i Nordens heftigste MTB-park og løser spennende oppgaver. Eventyret avsluttes med at hele laget tar heisen opp til toppen og sykler sammen ned den 7 km lange «Magic Moose» mot mål.

Järv Eventyr tilbyr to ulike pakker:

Järv Kompis | Anbefalt yngste alder 14 år

Järv Familie Anbefalt yngste alder 7 år

Godt samarbeid er viktig

Alle utfordringene i eventyret og på turen er designet for at alle på laget skal kunne bidra til å finne løsningene – dette gjør det hele mer spennende og et godt samarbeid er helt nødvendig.

Her kommer alle kommer i mål som vinnere, med sekken full av herlige opplevelser.


Hoka Speedgoat 5 – mindre vekt, mer grep

Speedgoat fra Hoka har fått en heftig makeover i den femte versjonen, samtidig som de egenskapene du elsket i tidligere versjoner fortsatt er intakt. Her er hva du kan forvente av den smidige og solide arbeidshesten.
Les mer

Webinar om kontinuitet 24. august

Flere gode løpere som har hatt eksepsjonelt god fremgang blir ofte spurt: Hva har du gjort annerledes i treningen din? Svaret er ofte: Ingenting nytt, jeg har bare hatt god kontinuitet uten skadeavbrekk over lang tid. Hvorfor er kontinuitet så viktig, og hva kan vi gjøre for å opprettholde kontinuiteten i treningen vår?
Les mer

ASICS lanserer Gel-Kayano 29

ASICS GEL-KAYANO 29 er her. Skoen, som antakelig er ASICS’ mest ikoniske modell noensinne, er nå forbedret ytterligere for å skape en førsteklasses stabilitetssko som gir en energifylt løpsopplevelse.
Les mer

Åtte grep som setter fart på sommertreninga

Enten du har sluppet opp på treningsrutinene og trenger litt struktur,  mistet motivasjonen gjennom en litt for lystbetont treningssommer, eller bare rett og slett trenger litt krydder og forandring i treninga di – her er åtte enkle grep.
Les mer

På trening med Untold Movement x Hoka

Vi tok turen til Lillomarka for å bli med Hokas terrengløpeteam Untold Movement på fellestrening. Vi får et innblikk i viktigheten av fellesskap og filosofien til teamet, med lagleder Sindre Burås i spissen.
Les mer
Skidronningens nye kongerike

Skidronningens nye kongerike


Gjennom sin eventyrlige karriere brukte Marit Bjørgen flest treningstimer med løpesko på beina. Nå har tidenes vinterolympier satt seg et nytt mål: New York Marathon. – Jeg prøver å trene fem dager i uka. Noen uker blir det syv dager...
vil du lese denne og andre eksklusive artikler pa nett?

Er du allerede abonnent?

Som abonnent får du

Full tilgang til alt innhold på runnersworld.no , egen
digital utgave + arkivsøk, treningsprogram og gode rabatter

10 utg Print + Digitalt

Kr. 730,-


ABONNER

5 utg Print + Digitalt

Kr. 365,-


ABONNER

Digital abonnement - full pakke

450,- pr/år


ABONNER

Digitalt abonnement

45,- pr/mnd


ABONNER
Webinar om kontinuitet 24. august

Webinar om kontinuitet 24. august


Flere gode løpere som har hatt eksepsjonelt god fremgang blir ofte spurt: Hva har du gjort annerledes i treningen din? Svaret er ofte: Ingenting nytt, jeg har bare hatt god kontinuitet uten skadeavbrekk over lang tid. Hvorfor er kontinuitet så viktig, og hva kan vi gjøre for å opprettholde kontinuiteten i treningen vår?

Velkommen til et lærerikt webinar onsdag 24. august klokka 18.30!

Hva kan du lære?

Det er helt sikkert flere detaljer i treningen din som kan bli enda bedre, men er det én ting som trumfer alle små detaljer, så er det kontinuitet. God og bærekraftig trening uke ut og uke inn – uten avbrudd.

Kontinuitet høres kanskje ikke supersexy ut, så i webinaret onsdag 24. august skal vi forsøke å gjøre det mer appellerende. I samme slengen skal vi lære litt om hva det er som gjør kontinuitet til den hellige gral for å få fremgang.

Hva er det som gjør kontinuiteten, en jevn tralt av trening over lang tid, så effektfull? Og hva er det som gjør treningsmengde viktigere enn treningsintensitet? Mye av svaret ligger i oksygenmaskineriet vårt.

Praktisk info

Webinaret finner sted på plattformen Zoom. Du vil få en e-post med lenke til innlogging i forkant av webinaret.

Webinaret holdes onsdag 24. august klokka 18.30, og det vil bli muligheter for å kunne stille spørsmål underveis og etter foredraget.

Foredragsholder er RWs Askild Vatnbakk Larsen, som skriver fast om idrettsvitenskap i Runner’s World. Han har en mastergrad i biomekanikk fra Norges Idrettshøyskole, og lang erfaring både som trener og som løper på høyt nivå. I tillegg er han drivandes god på å formidle litt kompliserte ting på en forståelig måte.

Velkommen til webinar!


Hoka Speedgoat 5 – mindre vekt, mer grep

Speedgoat fra Hoka har fått en heftig makeover i den femte versjonen, samtidig som de egenskapene du elsket i tidligere versjoner fortsatt er intakt. Her er hva du kan forvente av den smidige og solide arbeidshesten.
Les mer

ASICS lanserer Gel-Kayano 29

ASICS GEL-KAYANO 29 er her. Skoen, som antakelig er ASICS’ mest ikoniske modell noensinne, er nå forbedret ytterligere for å skape en førsteklasses stabilitetssko som gir en energifylt løpsopplevelse.
Les mer

Åtte grep som setter fart på sommertreninga

Enten du har sluppet opp på treningsrutinene og trenger litt struktur,  mistet motivasjonen gjennom en litt for lystbetont treningssommer, eller bare rett og slett trenger litt krydder og forandring i treninga di – her er åtte enkle grep.
Les mer

På trening med Untold Movement x Hoka

Vi tok turen til Lillomarka for å bli med Hokas terrengløpeteam Untold Movement på fellestrening. Vi får et innblikk i viktigheten av fellesskap og filosofien til teamet, med lagleder Sindre Burås i spissen.
Les mer
ASICS lanserer Gel-Kayano 29

ASICS lanserer Gel-Kayano 29


ASICS GEL-KAYANO 29 er her. Skoen, som antakelig er ASICS’ mest ikoniske modell noensinne, er nå forbedret ytterligere for å skape en førsteklasses stabilitetssko som gir en energifylt løpsopplevelse.

Pressemelding fra ASICS

– Teamet vårt her hos ASICS er utrolig stolte over GEL-KAYANO-skoen, som har rykte for være ledende når det gjelder stabilitet. Gjennom engasjement og innovasjon fortsetter vi å forbedre dette fantastiske produktet om og om igjen, sier Linda van Aken, VP Running & SportStyle hos ASICS EMEA.

Mer demping, mindre vekt

Takket være ASICS’ avanserte teknologi er den nyeste modellen av GEL-KAYANO 29 nå omtrent 10 gram lettere enn forgjengeren. Den tilbyr også en mer energisk følelse takket være FF BLAST PLUS-demping i det øvre mellomsålelaget for økt stimulering i hvert steg.

Dessuten har skoens mellomsåle nå LITETRUSS-teknologi på medialsiden (innersiden) for å forbedre skoens velkjente stabilitet. Denne mellomsålen erstatter behovet for en tradisjonell medialstøtte og bidrar til å forhindre at brukerens fot sklir for langt inn under hvert skritt, og sikrer beskyttelse over lengre løpeturer som for eksempel maratonløp. Skoen har også en ekstern hælkappe som komfortabelt omfavner foten for ekstra bakstøtte.

For bedre pusteevne og en komfortabel passform har GEL-KAYANO 29 en stretchstrikket overdel laget i et støttende materiale, noe som reduserer behovet for tradisjonelt overdelsmateriale.

Sunt sinn i en sunn kropp

– Vi ønsker å hjelpe alle til å oppleve den positive effekten trening kan ha på kropp og sinn, og GEL-KAYANO 29 er en stabil treningspartner som kan støtte enhver løperutine. Den energifylte løpeopplevelsen som skoen gir er designet for å hjelpe alle å oppnå en sunt sinn i en sunn kropp, sier Linda van Aken, VP Running & SportStyle hos ASICS EMEA.

GEL-KAYANO 29 er tilgjengelig i både herre- og damestørrelser i sportsbutikker og nettbutikker over hele verden fra 29. juli. Anbefalt utsalgspris er 2000 NOK.

For å finne ut mer om GEL-KAYANO 29 og den siste teknologien, se her: asics.com.


Hoka Speedgoat 5 – mindre vekt, mer grep

Speedgoat fra Hoka har fått en heftig makeover i den femte versjonen, samtidig som de egenskapene du elsket i tidligere versjoner fortsatt er intakt. Her er hva du kan forvente av den smidige og solide arbeidshesten.
Les mer

Webinar om kontinuitet 24. august

Flere gode løpere som har hatt eksepsjonelt god fremgang blir ofte spurt: Hva har du gjort annerledes i treningen din? Svaret er ofte: Ingenting nytt, jeg har bare hatt god kontinuitet uten skadeavbrekk over lang tid. Hvorfor er kontinuitet så viktig, og hva kan vi gjøre for å opprettholde kontinuiteten i treningen vår?
Les mer

Åtte grep som setter fart på sommertreninga

Enten du har sluppet opp på treningsrutinene og trenger litt struktur,  mistet motivasjonen gjennom en litt for lystbetont treningssommer, eller bare rett og slett trenger litt krydder og forandring i treninga di – her er åtte enkle grep.
Les mer

På trening med Untold Movement x Hoka

Vi tok turen til Lillomarka for å bli med Hokas terrengløpeteam Untold Movement på fellestrening. Vi får et innblikk i viktigheten av fellesskap og filosofien til teamet, med lagleder Sindre Burås i spissen.
Les mer
Veien til bedre restitusjon med Infrarød sauna

Veien til bedre restitusjon med Infrarød sauna


De er alle tre i verdens- og norgestoppen i sine idretter – felles for Vetle Sjåstad Christiansen, Mushaga Bakenga og Mats Hauge er at de trener hardt, ønsker å prestere på toppnivå og sverger til infrarød sauna til restitusjonsarbeidet.

Idrettsutøverne har i lengre tid ikke bare testet, men aktivt brukt infrarød sauna i sin treningshverdag. De er alle overbevist om at bruken av infrarød Sauna fra Radiant Health® har hjulpet dem med å optimalisere treningen, bedret restitusjonen og gitt dem dypere søvn.

Foto: Radiant Health/ Thomas Sandfield

Restitusjon i hverdagen

Det er viktig å lytte til kroppen etter trening og gi den rett mengde hvile. Når du trener bryter du ned kroppen, og ved restitusjon bygger kroppen seg sterkere igjen.

Restitusjon blir bare viktigere og viktigere for både idrettsutøverer og aktive mosjonister og det er det fort gjort å glemme i en travel hverdag.

For å gjøre det enkelt kan vi dele opp restitusjon inn i passiv og aktiv restitusjon. Ved aktiv restitusjon beveger man seg nok til at kroppen blir varm og blodsirkulasjonen øker, uten at det er belastende. Passiv restitusjon er ren hvile.

Infrarød sauna gir både aktiv og passiv restitusjon på en og samme tid. Infrarød varme går dypt inn i kroppen og varmer den opp innenfra, faktisk 5 ganger dypere enn en tradisjonell badstue. Man får i gang blodsirkulasjonen og hjertefrekvensen, hjertet pumper dobbelt så mye blod – dette skjer samtidig som at kroppen er helt i ro og får optimal hvile.

Les også: CrossFitt-utøvern bruker infrarød sauna til restitusjon

Idrettsutøverne er samstemte

Mats Hauge som nylig vant NM-gull på 1500 meter NM i friidrett innendørs bruker infrarød varme i sin treningshverdag for bedre restitusjonen og yteevne.

Mats har fått målbart dypere søvn og bedre restitusjonen. Ved bruk av infrarød sauna reduserer han stølhet og merker at både kroppen og beina blir kjappere klare til neste treningsøkt.

Beina til Mats er ikke like ømme og tunge lenger, slik som de var før. Etter mye og hard trening våknet han ofte opp med tunge legger og slitne bein, men etter han begynte å bruke infrarød sauna er han mindre stiv og raskere klar til nye treningsøkter.

Bortsett fra treningen er optimal restitusjon det aller viktigste for Mats – søvn, god mat, nok kalorier, massasje og nå også – infrarød sauna.

– Saunaen har bidratt til såpass mye; bedre restitusjon, dypere søvn og mykere, mindre dehydrert hud. Jeg ser ingen grunn til å slutte, forteller han.

Vokste opp med badstue

Verdensmester og olympisk mester Vetle Sjåstad Christiansen vokste opp med badstue hjemme på Geilo.

Skiskytteren innså tidlig at badstua hadde en positiv effekt på restitusjonen hans og brukte dette aktivt i treningshverdagen.

Da Vetle flytta til Oslo var det ikke like lett å finne en leilighet med badstue og dermed ble infrarød sauna fra Radiant Health® redningen.

Med over 25 timer trening i uka på det meste er det helt nødvendig å være rå på restitusjon for å prestere optimalt. Og akkurat det er veldig enkelt med Radiant Health, forteller han.

Finn din INFRARØDE SAUNA fra Radiant Health® her

Foto: Radiant Health/ Thomas Sandfield

Ønsker alltid å optimalisere treningshverdagen

Som profesjonell fotballspiller leter Mushaga Bakenga  alltid etter måter for optimalisere treningshverdagen sin på. Med det dette kampprogrammet står restitusjon, god søvn og pleie av kroppen høyt på lista i hverdagen.

Med flere skader og mange år i toppfotballen har kroppen til Mushaga fått merke hardkjøret og etter flere operasjoner var han svært nyskjerrig på hva en infrarød sauna fra Radiant Health® kunne hjelpe han med.

De gode erfaringene til Mushaga med regelmessig bruk av infrarød sauna er: bedre søvn, bedre hud og kortere restitusjonstid.

– Fra første stund kjente jeg bedring med tanke på søvn og hud. Etter å ha brukt den over tid innså jeg også hvor mye restitusjonstiden bedret seg mellom tette kamper og hyppig saunabruk, forteller han.

Fordeler ved bruk med infrarød sauna til restitusjon:

  • Raskere klar til ny treningsøkt
  • Dypere søvn
  • Mindre smerter i ledd og muskler
  • Økt sirkulasjonen i hele kroppen
  • Mindre dehydrert hud

Infrarød helsereise

Radiant Health® startet i vinter en infrarød helsereise. Av 700 påmeldte valgte de ut 10 personer med ulik alder, bakgrunn og utgangspunkt og i 10 uker skulle deltakerene dele sine erfaringer og opplevelser med bruken av infrarød sauna.

I helsereisen kan du lese om toppidrettsutøvere som ønsker bedre restitusjon og prestasjonsevne, fagpersoner som vil forske på seg selv, og mennesker med revmatisme som ønsker smertelindring og mer energi i hverdagen, lavt stoffskifte og vektnedgang. Og selvfølgelig bedre helse.

Les om erfaringene og opplevelsene til deltakerene etter bruk av infrarød sauna i 10 uker her