Tidlig på 80-tallet kom den første Saucony-skoen til Norge, men merket har eksistert mye lenger enn som så. Vi tar deg med på en historisk løpereise fra astronautsko til perfeksjonerte konkurransesko!

Saucony feirer 125 år i år, og i den forbindelse tar vi en tur ned minnegata for å se på varemerkets utrolige historie.

Vet du egentlig hvordan Saucony uttales, hvor det er fra og hvordan det havnet i Norge for 40 år siden? Og hvor mye teknologi og innovasjon ligger det bak bragden å skape en så ypperlig sko som Saucony Endorphin Elite?

Svaret ligger i de 125 årene.

En piggsko fra 1950-tallet i lettvektsmaterialet kengurulær.

Historien bak navnet og logoen

Har du alltid lurt bittelitte granne på hvordan Saucony egentlig uttales? Huskeregelen er ganske enkel: “sock-a-knee”.
Merket har sine tidlige røtter ved bredden av Saucony Creek i Kutztown, Pennsylvania. De innfødte amerikanerne i området sørget for Saucony-navnet, som oversatt betyr “der to elver møtes.”

I dag representerer Saucony-logoen den uendelige strømmen fra denne vassdraget, sammen med elvebunnen full av steiner, som blir symbolisert av de tre tydelige prikkene i merkets “elv”-merke.

NASA-sko og topphemmelige kontrakter

Som du sikkert vet, var det dårlig stilt med løpesko for 125 år siden. Med andre ord startet Saucony med noe ganske annet, før de entret løpeverdenen.

På 1960-tallet produserte selskapet sko til NASA-astronauter, inkludert støvlene som ble brukt av en av de første amerikanske astronautene til å gå i rommet.

Saucony mottok en topphemmelig kontrakt om å produsere sko til NASA-romoppdrag, inkludert til Ed White, den første amerikaneren som gikk i rommet som en del av Gemini IV. Saucony fortsatte å produsere sko til mange andre oppdrag på 60-tallet.

Dette samarbeidet var ytterligere et tegn på anerkjennelsen Saucony hadde i skoindustrien når det gjaldt kvalitet.

Før den første joggebølgen produserte Saucony sko til astronauter.

Det var imidlertid først i 1977 at selskapets sko ble anerkjent med en pris for “Best Quality” av et amerikansk magasin, kanskje var det Runner’s World?! Dette ble utgangspunktet for Sauconys vei til å bli et ledende merke for løpere overalt.

Via Stockholm Maraton til Norge

For drøyt åtti år siden tok skoene seg over Atlanteren og til Norge, takket være entreprenøren og eliteløperen Heinz Gehrig. Han så en annonse i amerikanske Runner’s World der skoen Jazz fra Saucony fikk gode omtaler. Gehrig tok kontakt med Saucony og i forbindelse med Stockholm Marathon i 1982, presenterte han Jazz som et premiumalternativ blant løpesko.

Siden da har Saucony vært et populært merke blant nordiske løpere. 

Mye kan skje på 40 år, og løpeskobransjen er intet unntak. Saucony har alltid ligget i forkant av den teknologiske utviklingen i bransjen, og har vært med på å skape flere av produkttrendene vi har vært igjennom.

Modellen Jazz var den første Saucony-skoen som ble introdusert i Norden i 1982. Kan skjønne denne annonsen vakte oppmerksomhet!

Satte fart på 80-tallet

I starten av 1980-tallet fikk løpeskoene et skikkelig utviklingsløft, der Saucony var en av bidragsyterne. Målet og ambisjonen var å skape den beste skoen for de beste prestasjonene.

Saucony hadde for eksempel et nært samarbeid med løperen Rod Dixon som vant New York City marathon i 1983 med tiden 2.08,59. Dette resulterte i skoen DXN Trainer.

Rod Dixon vinner NYCM i 1983.

Ved å utvikle nye EVA-baserte materialer til skoenes mellomsåler, kunne man skape sko som ble både lettere og mer støtdempende. Også overdelene fikk et løft, og var etter hvert å se i luftige mesh-materialer som ga bedre passform og ventilasjon. Et nytt nivå av både komfort og prestasjon var nådd.

Dette førte naturlig nok til at løping ble mer populært. Den første løpebølgen skylte over USA og deretter resten av verden på midten av 80-tallet. Både antall mosjonister og deltakere i løp steg. I 1985 økte for eksempel andelen jenter betraktelig i Oslo Maraton, og joggebølgen var for alvor et faktum.

I løpet av 80-tallet lanserte Saucony modeller som Jazz, DXN Trainer, Shadow og Azura. Disse så man ofte i Runner’s World sine tester og interessen økte for den hurtigvoksende utfordreren fra Saucony Creek.

Azura var en av de populære Saucony-modellene på 80-tallet. At historien gjentar seg selv har vi mange eksempler på. I dag produseres mange av Sauconys klassiske løpesko som retro-sneakers og har kommet tilbake i motebildet. Disse blir solgt i sneakerbutikker i Norge og rundt om i verden.

Modernisering på 90-tallet

Når vi løper videre inn på 90-tallet, ser vi hvordan løpeskoenes komponenter utviklet seg. Saucony fortsatte å modernisere støtdempingen med ledende teknologi, hvilket kulminerte i introduksjonen av et helt nytt system, kalt GRID – Ground Reaction Inertia Device.

GRID-teknikken bygde på et lite hytrel-element i sålens hælparti som ga bedre energiretur, men reduserte også vekten på skoene.

Dempesystemet GRID ble lansert på flere Saucony-modeller på 1990-tallet.

Denne teknologien fikk en såpass sentral rolle i produktutviklingen at flere nye Saucony-modeller fikk navnet GRID, for eksmepel GRID Azura 2000 og GRID Web.

Rundt årtusenskiftet så vi et stort fokus på skoene stabilitet. Du husker kanskje at alle var opptatt av pronasjon og støtte i steget en periode. Dette innebar mer teknologi tilpasset ulike typer løpesteg, der stabilitetsskoene ofte hadde en innebygget støtte i skoene.

Modeller som GRID Stabil, 3D GRID Hurricane, Omni Moderate og Omni Ultimate så dagens lys og her kunne Saucony tilby en stor variasjon ut ifra løperens behov.

GRID Stabil var en av flere stabilitetsmodeller fra Saucony rundt årtusenskiftet.

Gjennomsnittsvekten på en stabilitetssko på dette tidspunktet lå ofte på over 300 gram. Siden dette har utviklingen (heldigvis) gått framover og vekta nedover.

I dag finnes det mer vitenskapelige måter å skape stabile sko på, samtidig som vi også får en mykere og lettere løpsopplevelse. De nye modellene Saucony Tempus og Saucony Guide 15 er svært gode bevis på dette.

Løpingens biomekanikk

En stor ledestjerne innen Sauconys innovasjon de siste ti årene er basert på en stor forskningsarv innen løpingens biomekanikk. Sammen med Steadman Hawkins-instituttet i USA har de forsket på hvordan ulike typer løpesteg og hvordan biomekanikken til ulike løpertyper utspiller seg i stegets ulike faser, fra fotisett til fraspark. Denne forskningen resulterte til slutt i en ny trend innen løpesko – med lavere dropp og mer «naturlig løping».

Da barfotløpingen var i sin spede barndom rundt 2010, introduserte Saucony modellen Kinvara. En minimalistisk sko, men den skilte seg fra det øvrige utvalget på markedet. I stedet for å oppnå minimalisme ved å fjerne dempingen, var nøkkelen en justering av droppet, altså høydeforskjellen i sålen mellom hæl og tå. Dette ga en lettvektfølelse og en naturlig og kvikk stegavvikling.

Da Saucony Kinvara ble lansert i 2010, gjorde den umiddelbart suksess. Nå er Kinvara Pro rett rundt hjørnet med lansering denne sommeren.

Kinvara var en første store modellen på markedet med kun 4 millimeter drop. Tradisjonelle løpesko hadde frem til da stort sett hatt et drop på drøyt 10 millimeter, noe som de første løpeskoene på 70-tallet arvet fra penskoene med hæl, og som siden bare ble hengende ved på gammel vane.

Kinvara gjorde at løperen nå hadde mulighet til å lande på mellom- ellerforfot, samtidig som skoen hadde tilstrekkelig med demping. Dette ble en stor suksess og tiltalte et bredt spekter av løpere som søkte en hverdagstreningssko med lav vekt og god løpsfølelse.

Nye materialer, nye innovasjoner

Fram til 2015 hadde løpeskobransjen jobbet med EVA-baserte materialer i mellomsålen. Nå introduserte Saucony en ny type dempemateriale basert på små fibre av TPU (termoplastisk polyuretan), hvilket tok responsen og energireturen til nye høyder. Materialet ble kalt EVERUN, i dag kjenner vi det som PWRRUN+.

Det nye TPU-materialet EVERUN tok responsen og energireturen til nye høyder.

Det som kjennetegner denne nye typen materialer er økt respons, spenst og holdbarhet, noe som gjorde skoene lettere, mykere og mer resistente mot temperaturforandringer.

En av Sauconys mest populære modeller med denne nye teknologien var Triumph – en ledestjerne blant modeller med datidens moderne maksdemping.

Det skulle ikke ta mange år til neste store teknologiske revolusjon skapte overskrifter. Drøyt fem år senere lanserte Saucony sin Endorphin-serie. Her tilbød de en oppgradert løpsopplevelse, takket være SPEEDROLL-teknologien.

SPEEDROLL-teknologien i Endorphin-serien ga en ny og bedre løpsfølelse med den kvikke stegavviklingen.

SPEEDROLL er enda et eksempel på hvordan man, gjennom å kombinere mellomsålens geomettri med moderne dempematerialer og plater i for eksempel karbon eller nylon, kan ta løpsfølelsen til nye nivåer.

Endorphin-serien med skoene PRO, SPEED og SHIFT har virkelig vist at det finnes mye glede og mange nye opplevelser å hente i løpesko når man bruker teknologi på riktig måte, og særlig SPEED-modellen er å se på utrolig mange føtter rundt om i norden i dag.

PRO-modellen har vært en av RWs absolutte konkurransefavoritter, og oppgraderingene til det som i dag er versjon tre, er helt i toppklasse.

Fremtiden rundt hjørnet

Nå står vi her, 40 år etter Saucony gjorde sitt inntog i Norge, og 125 år etter starten ved Saucony Creek i Pennsylvania.

Mye har hendt, og mye kommer til å skje i årene framover. Sauconys siste konkurransesko, Endorphin Elite, er et godt eksempel på dette.

Sauconys kvasseste, letteste og raskeste konkurransemodell – til nå. Endorphin Elite.

Da vi i Runner’s World testet den første gang, var det første ordet som dukket opp «perfeksjonisme».

Vi fant ingenting negativt å utsette på skoen – den har et uovertruffent samspill mellom respons, lett vekt, løpsfølelse og komfort, og ble nettopp trukket fram som redaksjonens favoritt i sommerens store konkurranseskoguide.

Saucony Endorphin Elite på forsiden av Runner’s Worlds jubileumsutgave, sommeren 2023. Skoen ble kåret til RWs favoritt i sommerens konkurranseskoguide.

Saucony kunne tatt en mic drop og gitt seg her, men samtidig vet vi at det er ikke noe de kommer til å gjøre.

Saucony vil fortsette å utfordre, fortsette å drive innovasjonen videre for å forbedre forutsetningene for at løpere skal nå målene sine, enten vi er eliteløpere eller mosjonister – og det setter vi stor pris på. Det er bare å glede seg til neste sko!