Mine 10 siste løp


I sommer skrev jeg om treningen min fram mot Lidingöloppet med fokus på det løpet.

Fremover kommer jeg til å skrive mer om min treningshverdag og alle de forskjellige løpene jeg deltar på.

The normal one

Jeg kjemper ikke om titler eller førsteplasser.

Jeg trener når jeg har lyst, spiser og drikker hva jeg vil, når jeg vil.

Jeg løper alltid med et stort glis. For meg er en god løpsopplevelse
mye viktigere enn hva klokken viser ved målstreken.

En god løpsopplevelse er mye glede, smil, liv og leven i og
langs løypa.

Så jeg er som ivrige løpere flest.

Det siste året har jeg deltatt i 10 store løp.
Her er en presentasjon av noen av dem.

New York Marathon nov 19 (3:14)

I november så hadde vi en flott uke i vakre New York, litt løping og veldig mye mat og god drikke.
Været var perfekt for både løpere og publikum, rundt 12 grader, vindstille og sol.

Stemningen langs løypa er noe av det råeste jeg har hørt og jeg følte meg som den superstjernen.

Det var bare å smile, løpe og gi high five i 42 km, helt magisk.

Knus sparegrisen din, kontakt Springtime og meld deg på New York Marathon!!

LIDINGÖLOPPET 30 km sept 19 (2:16)

Lidingöloppet arrangeres siste helgen i september i vakre Stockholm, de har flere forskjellige distanser, jeg og 21.500 andre valgte å løpe 30 km terreng.

Et fantastisk løp, fine stier, god stemning og alt var perfekt.

Er du på jakt etter et lettløpt terrengløp med mye leven og kort vei til byen, så er det bare å melde seg på Lidingöloppet 2020.

Bildet over er fra starten, jeg var så heldig å havne i seedet felt, her var det god plass. Like bak oss så står det en klynge med 21.000 løpere klare til å følge etter oss.

OSLO 10 for Grete – sept 19 (40:07)

I Oslo skulle jeg for første gang løpe 10 km og jeg hadde store forhåpninger om å komme meg i mål på omtrent 38 minutter, men jeg slo så vidt min bestetid og kom i mål på rett over 40 min.

TRONDHEIM MARATON – sept 19 (3:07)

I år feiret Norges eldste maraton 50-årsjubileum og med over 7000 deltakere er Trondheim Maraton et av de største gateløpene i Norge.
Store deler av løpet går langs Trondheimsfjorden og Nidelven.

Trønderhovedstaden hadde et perfekt vær og målet var og holde fartsholderen på 3 timer så lenge som mulig.
Det klarte jeg i 22 km før det ble for hardt, men det holdt likevel til en solid pers og jeg kom i mål på 3:07.

ULTRAVASAN 90KM (9:18)

UltraVasan er det perfekt løp for deg som ønsker å ta en «lettløpt» 90km med svært mange drikkestasjoner. Det er 60km skogsvei, 18 km sti, 6km grus og 6 km asfalt og rundt 900høydemeter.

Det er drikkestasjoner hver 5 km, der serves det vann og sportsdrikk og så er det matstasjon ca. hver 15 km, med ett stort utvalg, boller, pannekaker, pasta, buljongsuppe, blåbærsuppe og smågodt.

Det tilbys massasje på ett par av matstasjonene, plenty med toaletter og alt er perfekt tilrettelagt for løping.

Jeg synes det blir alt for langt å løpe 90 km, rett og slett en svært lang dag. Men i ettertid så er du godt ha denne erfaringen, klarer du å løpe 90 km så klarer du alt.

90 km med skog

UltraBirken 60 km – juni 19 (6:42)

For en fantastisk naturopplevelse, i alle fall de første 35 km.

De siste 25 km går løpet ned til skogen og etterhvert så kom vi inn på samme løype som de som løper Birken.
Jeg var da psykisk sliten, jeg måtte motivere meg selv for å løpe, men jeg blir motivert av å ta igjen løpere som løper Birken, og ikke minst av å se hvor slitne de er, ennå de såvidt har løpt…

Ecotrail Oslo 50k mai 19 (4:47)

Min første Ultra.

Nok en gang har jeg glemt å gjøre research, noen fortalte
meg at hele løpet går på gode sykkelstier, så jeg meldte meg på og møtte opp
med mine Saucony Kinvara 9.

Deler av løpet føler jeg meg som bambi på isen der jeg
prøver å holde balansen på de våte stiene. De siste 10 km er drit tunge, og på
Aker Brygge så må jeg virkelig jobbe med meg selv for å ikke å stoppe på «stampuben»
Pappabuene, heldigvis klarer jeg å løpe det siste stykket til Salt og får
servert min velfortjente pils.

Trans Gran Canaria 42km feb 19 (5:40)

Mitt tyngste løp noensinne, utrolig mye nedoverløping de
første 20 km, med ujevnt underlag slik at lårmusklene ble helt knust, etter det
så var det et helvete å løpe.

Ett fantastisk flott arrangement med mange forskjellige
distanser, anbefales virkelig!

Amsterdam Marathon sept 18 (3:17)

Åpnet hardt og ville se hvor lenge det holdt.

Det hjalp nok ikke på med sightseeing og vinkos dagen før,
ei heller at jeg aldri hadde trent på å løpe i en fart på 4:15min/km, men jeg
holdt farten i 30 km, og lå da an til å komme i mål på 3:05.

Men så var det stopp, de siste 12 var grusomme og jeg kavet
meg i mål på 3:17.

Løypa til Amsterdam Marathon skuffet meg, det var få
attraksjoner langs løypa og lite publikum.

Men et svært godt arrangert løp, mange drikkestasjoner og Amsterdam
er jo en nydelig by.

Parkrun 5 km hver lørdag

Hver lørdag arrangeres det 5 km Parkrun, jeg deltar så ofte
jeg kan og da løper jeg gjerne i lag med kjæresten min og vår sønn Mario på 12
år

Stig Sjølstad

  • Klubb: Utleira IL
  • Instagram: Lopenomade
  • Strava: Stig Sjølstad

Personlige rekorder 

  • Lengste løp: 90 km Ultra Vasa Loppet 2019
  • Maraton: 3:07 (Trondheim Maraton 2019)
  • 21 km: 1:29 (Trondheim Maraton 2019)
  • 10 km: 40 min (Oslo 10 for Grete 2019)
  • 5 km: 18:21 (Nybrottkarusellen 2019)
  • 3 km: 10:27 (Nyttårsstevne 2019)

Fullførte løp

  • Maraton: 7 – Stockholm (2014), Trondheim (2014, 2015, 2018, 2019), Amsterdam (2018) New York (2019)
  • Fjellmaraton: 1 – Trans Gran Canaria 2019
  • Ultra: 3 – Ecotrail 50, Ultra Birken 60 og Ultra Vasa Loppet 90, alle i 2019

Siste utgave av Runner’s World

  • Alt om karbonfibersko: Vi har testet ni modeller og intervjuet en av mennene bak det nye regelverket fra World Athletics.
  • Fra en vinners perspektiv: Sindre Buraas’ opplevelse av 5000-meteren i U23-EM i 2011.
  • Test av syv hodelykter.
  • Liv Richter om natur, frihetsfølelse, svangerskap, avrevne leddbånd og veien tilbake.
  • 100 miles i Rondane: Fem ultraløpere om den ultimate distansen.
  • Sterk og skadefri vinter – slik legger du opp treningen.
  • Fordeler og ulemper ved alternative treningsformer.
  • Seks ernæringsmyter forklart.
  • Oppskrift: Gulrot- og squashsuppe etter sene høstøkter.

Bli abonnent

Ukategorisert